Hallo,
Kan iemand me uitleggen hoe ik een hysterisis maak voor een aan/uit systeem?
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 2 mei 2006 15:26:21 ]
Met een klein beetje meekoppeling van uit naar in.
Bv. een comparator: uitgang nul, ingang moet boven de drie volt komen voor omklappen. Uitgang nu vijf volt, gedeelte wordt teruggekoppeld, uitgang moet nu onder de twee volt komen voor terugklappen.
Hoe groot de weerstanden moeten zijn kun je uitrekenen als je de gewenste schakelpunten en de bijbehorende uitgangsspanningen weet.
Aha, dus als ik bijvoorbeeld schakeltorren ga gebruiken moet ik dus de emitter met een weerstandje aan de basis hangen?
Dat is wat te kort door de bocht denk ik. De spanning op de emitter loopt precies achter de basis aan (afgezien van de Ube offset); er zit geen versterking in, laat staan een comparator effect.
Over twee transistors zou het wel gaan; o.a. in het knipperlichtschema zie je zo'n meekoppeling.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/12
Hier wordt van de zo ontstane hysteresis gebruik gemaakt: de condensator moet leger om terug te schakelen, dan het niveau waarop heen geschakeld werd.
ik snap het idee van meekoppeling nu wel, alleen ik snap niet waarom het niet zou werken met 1 transistor. Ik heb ook even zitten kijken naar het knipperlicht schema, hierbij heb ik ook nog niet ontdekt waar de meekoppeling zit. Ik hoop dat iemand het uit kan leggen.
Hysterese houdt in dat het schakelpunt verlegd wordt doordat het uitgangssignaal (dat versprongen is) voor een gedeelte wordt teruggekoppeld.
Maar dan moet dat uitgangssignaal ook wel echt verspringen. De emitterspanning van een tor verspringt niet als de basisspanning langzaam varieert. Ook bij een schakeltor niet.
In het knipperlicht is er terugkoppeling van de emitter van de uitgangstor naar de eerste tor (die wordt hiervoor dus toevallig op de emitter gestuurd).