Hallo,

Ik heb hier een rolgordijn in mijn kamer hangen en had dit graag electronisch laten op en neer gaan. Ik heb wel al enkele ideetjes, enkel bij een zaak kom ik er niet uit.

Ik dacht dus van het gordein door een motortje te laten op en neer gaan. Nu heb ik enkel het volgende probleem, als het gordein helemaal opgerold is of afgerold moet er dus iets zijn dat de as waar het gordein op vast zit tegenhoud zodat het niet vanzelf gaat afrollen. Met een stappenmotor is dit wel mogelijk denk ik hé maar aleen gaat dat wat te duur uitvallen.

Heeft er iemand een andere oplossing om de motor '0 omwentelingen per minuuut' te laten maken. Als de stroom er gewoon af gaat dan kan de as nog ronddraaien eh, en dat zou niet mogen. Ik wil niet dat men gordein na het oprollen direct terug naar beneden zakt.;)

Alvast bedankt,

stappenmotor hoeft helemaal niet zo duur te zijn, je vindt ze in diverse appraten! En je kunt er ook nog heel wat van leren :p

Het makkelijkst is om een 2e ketting wiel te halen bij de bouwmarkt of sloop. Hieraan bevestig je de motor.

Het systeem dat al standaard in je rolgordijn zit zorgt ervoor dat deze op een bepaalde hoogte blijft hangen, en alleen te veranderen is door aan het koort te trekken.

Voordeel hiervan is dat je altijd nog handmatig je gordijn kan bewegen als je schakeling kapot gaat of de stroom uitvalt.

O======O  <-- Gordijn-as
| |
| |
| |      <-- Ketting
| |
| |
 O--(M)       <-- Extra wiel met hieraan een willekeurige motor.

Dit ben ik zelf ook nogsteeds van plan, alleen heb ik nogsteeds geen 2e wiel ( 9 euro bij bouwmarkt :S ), en ook nog geen h-brug omdat ik nog op wat onderdelen zit te wachten.

Op 2 mei 2006 22:49:39 schreef willyp:
stappenmotor hoeft helemaal niet zo duur te zijn, je vindt ze in diverse appraten! En je kunt er ook nog heel wat van leren :p

stappenmotor op zich in mischien niet zo duur als je ze gaat halen uit sloop,... maar dan heb je de aanstuuring nog niet he ;) als ik echt geen oplossing vind kan ik stappenmotor wel overwegen maar liever iets anders :D

edit:

ja alleen ik heb daarnet het systeem van dat rolgordein opengedaan om te kijken hoe het werkte en het is dus een nylon touw dat in een poulie komt dat lijkt op die van een v-snaar maar dan enkele uitsteeksels heeft om het touwe tegen te houden. Ik vrees dat een nylon touw op een wiel niet veel grip gaat hebben (lees geen).

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op ]

Stappenmotor hoeft niet duur te zijn,je vind ze in printers en copiers gemakkelijk. Echter: ze vreten wel stroom als ze moeten blokkeren, een afrader dus.

Je kan voor een contragewicht gaan, of voor bijvoorbeeld een elektromagneet die ergens een palletje uit trekt, zodat een as geblokkeerd wordt.

Op 2 mei 2006 22:57:57 schreef elmowww:
Stappenmotor hoeft niet duur te zijn,je vind ze in printers en copiers gemakkelijk. Echter: ze vreten wel stroom als ze moeten blokkeren, een afrader dus.

Je kan voor een contragewicht gaan, of voor bijvoorbeeld een elektromagneet die ergens een palletje uit trekt, zodat een as geblokkeerd wordt.

Aan dat van die magneet had ik ook al gedacht, aleen ik had het met 2 schijven met enkele tandjes op die door een lichte veer net genoeg tegen elkaar worden gedrukt en dan door een electromagneet uit elkaar werden getrokken als de motor draait. Maar gewoon 1 pinnetje is inderdaad veel makelijker.

Een motor met een wormwiel overbrenging is zelf remmend, dat lijkt me de makkelijkste oplossing.

Wanneer je dit wilt doen, heb je een motor met vertragingskast nodig, rechtstreeks aan de motor zal niet gaan, je rolgordijn zou dan immers binnen 0.1 sec helemaal opgerold zijn, het is dan moeilijk timen wanneer de motor uit moet :) Wel leuk voor een slapstick natuurlijk.
De vertragingskast zal er voor zorgen dat er veel weerstand is om de motor aan het draaien te krijgen, ik denk dat je verder niets hoeft te doen dan.
het mooiste zou trouwens zijn om ergens een 2e hands motor voor een zonnescherm op de kop te tikken, deze moet wel in een wat dikkere buis, maar dan heb je wel meteen alles mooi weggewerkt. Deze motoren worden in de buis gezet, je ziet alleen een draad aan de buitenkant dan.

Stappenmotor? Iedereen denkt dat die dingen heilig zijn en alles kunnen. Pak gewoon een simpele DC motor want een stappenmotor is totaal zinloos in dit geval. Zet er een potmetertje achterop wanneer je toch de positie wil weten. Zelfs na een spanningsuitval weet je de positie meteen, bij een stappenmotor ben je die kwijt.
En inderdaad, een motor met wormwiel overbrenging is over het algemeen zeer goed zelf remmend.

Zorg wel dat je eindschakelaars gebruikt die de motor uitschakeld!

Gebruik misschien een ruitenwissermotor (DC) uit een auto.
Makkelijk te slopen uit het autokerkhof, of vragen aan een garagehouder :).
Zijn lekker sterk (denk maar aan 200km/u zoeven, en ze maken geen probleem van luchtweerstand). En gaan niet vanzelf gaan bewegen. Zijn ook makkelijk aan te sturen met een mosfet H brug. Nadeel, in bedrijf nemen ze relatief veel stroom (4 tal Ampére). Gebruik ze best op 5V, dan hebben ze maar de helft van de stroom nodig, en is de snelheid ideaal voor uw toepassing! Zonder enige overbrenging dan (buiten de ingbouwde wormwiel in de motor).
Dan kan je met een pot-meter de positie opmeten.

[Bericht gewijzigd door SIMPY.be designs op ]

2 contactschakelaartjes om de motor stop te zetten als hij boven/beneden is, dan 1 schakelaar om je +/- om te draaien lijkt me het makkelijkst.

p.s. waar koop jij rolgordeinen? ik gebruik thuis toch echt rolgordijnen ;)

Ow je hebt een rolgordijn met alleen touw.... Die van mij is namelijk met zo'n bolletjes ketting ;)

Op 3 mei 2006 02:34:09 schreef Technokiddy:
2 contactschakelaartjes om de motor stop te zetten als hij boven/beneden is, dan 1 schakelaar om je +/- om te draaien lijkt me het makkelijkst.

p.s. waar koop jij rolgordeinen? ik gebruik thuis toch echt rolgordijnen ;)

ja die van mij zijn ultra-high-tech gordIJnen :p :d
Sorry typfoutje.

Ow ik wist niet dat een motor met overbrenging genoeg weerstand gaf om dit tegen te houden. Dit maakt het veel makkelijker natuurlijk.

Wormwiel overbrenging is zelf-remmend.
Niet alleen een van de vele wegen naar Rome maar ook een van de oudste wegen.

Zie je ook wel in industriele toepassingen.

een worm wiel lijkt me inderdaad een goed idee, of veel andere overbrengen gebruiken met veel weerstand, blijf het ook automatisch hangen,

nog een ander ideetje, magnetische rem ?

contra gewicht(je) ?

Op 2 mei 2006 23:40:11 schreef SIMPY.be designs:
Gebruik misschien een ruitenwissermotor (DC) uit een auto.
Makkelijk te slopen uit het autokerkhof, of vragen aan een garagehouder :).

je kan beter een motortje nemen om de autoruiten te openen, deze zijn kleiner, wegen veel minder, gebruiken minder energie en zijn sterk genoeg voor de toepassing die je wil maken

Zijn lekker sterk (denk maar aan 200km/u zoeven, en ze maken geen probleem van luchtweerstand). En gaan niet vanzelf gaan bewegen. Zijn ook makkelijk aan te sturen met een mosfet H brug. Nadeel, in bedrijf nemen ze relatief veel stroom (4 tal Ampére). Gebruik ze best op 5V, dan hebben ze maar de helft van de stroom nodig, en is de snelheid ideaal voor uw toepassing! Zonder enige overbrenging dan (buiten de ingbouwde wormwiel in de motor).
Dan kan je met een pot-meter de positie opmeten.