snelheid van een dc motor regelen en meten

Hallo,
zou er mij soms iemand kunnen helpen?

ik moet voor school de snelheid van een dc motor regelen en meten.
het meten is geen probleem dat is al gelukt dat hebben we gedaan dmv een fotodiode.
de snelheid die we meten moeten we via een K8000 kaart van Velleman inlezen in de computer en dan weergeven in Visual Basic en als we in visuals basic een andere snelheid intypen dan moet onze motor zijn snelhied aanpassen.
maar hoe begin ik daar best aan? en wat zou ik allemaal nodig hebben?nuttige informatie is altijd welkom

mvg
bram

stuurtrap, via een 4046 PLL IC'tje. Dat zou voor dit doel ook wel moeten werken...
Als je het via de computer doet, dan kan je zo'n IC'tje wel simuleren. (zoek de datasheet, en dan transition diagram simuleren)

Daarna spanning genereren om op de PWM te zetten.

Free the whales!

Op 3 mei 2006 15:11:07 schreef zweetvoetje:
stuurtrap, via een 4046 PLL IC'tje. Dat zou voor dit doel ook wel moeten werken...
Als je het via de computer doet, dan kan je zo'n IC'tje wel simuleren. (zoek de datasheet, en dan transition diagram simuleren)

Daarna spanning genereren om op de PWM te zetten.

die pwm is dat dan voor de snelheid van u motor te meten?of voor de motor te sturen?en die stuurtrap wat houd dat dan eigenlijk in?en moet de gemeten snelheid dan niet gedeeld worden voor je die binnen leest gedeeld worden dmv een delertje?want ik ben er geen krak in!

Op 4 mei 2006 20:22:18 schreef bvano:
[...]

die pwm is dat dan voor de snelheid van u motor te meten?of voor de motor te sturen?en die stuurtrap wat houd dat dan eigenlijk in?en moet de gemeten snelheid dan niet gedeeld worden voor je die binnen leest gedeeld worden dmv een delertje?want ik ben er geen krak in!

De PWM is om de motor in toerental te regelen. Dit signaal komt uit een signaalbron die niet sterk genoeg is om genoeg power te leveren voor je motor.
Dus, je stuurt de PWM een stuurtrap in, welke wel genoeg power levert.
Deze stuurtrap is kort door de bocht een dikke mosfet.
Kijk eens naar de motorregeling hier op de site.
Daar zie je een 555circuit, dat is de PWM generator.
Aan de uitgang van dit circuit zit een mosfet, dat is de stuurtrap.
Tussen de mosfet en de voeding zit de motor (met vrijloopdiode!).
Het meten is je al gelukt toch?

Op 6 mei 2006 21:23:18 schreef DIY:
[...]
De PWM is om de motor in toerental te regelen. Dit signaal komt uit een signaalbron die niet sterk genoeg is om genoeg power te leveren voor je motor.
Dus, je stuurt de PWM een stuurtrap in, welke wel genoeg power levert.
Deze stuurtrap is kort door de bocht een dikke mosfet.
Kijk eens naar de motorregeling hier op de site.
Daar zie je een 555circuit, dat is de PWM generator.
Aan de uitgang van dit circuit zit een mosfet, dat is de stuurtrap.
Tussen de mosfet en de voeding zit de motor (met vrijloopdiode!).
Het meten is je al gelukt toch?

jaja het meten dat is wel al gelukt.
vriendelijk bedankt nu kan ik verder