Twee fm tuners, de één 'dooft' de ander uit.

Ik heb twee gewone radio's vlak bij elkaar staan, en als ze allebij op fm staan, maar de ene ca 12 MHz hoger dan de ander, dan hoor je op de tuner die op de hoogste frequentie staat alleen maar stilte. Hoe kan dit?

Google maakt het ook niet echt duidelijk, hier en daar lees je dat het iets te maken heeft met een interne oscilator oid, maar nergens is er iets duidelijks over te vinden.

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl

Ik ben geen hf genie, maar zou het misschien iets te maken kunnen hebben dat de ene radio het signaal naar zich toetrekt waardoor de ander zijn ontvangst verliest?
als het zend apparatuur was zou ik denken aan dat het signaal elkaar opheft, maar dat is hier het geval denk ik niet

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

dat is goed te verklaren. Waarschijnlijk is het verschil 10.7MHz. Als namelijk de ene ontvanger op een bepaalde frequentie ontvangt, dan 'transformeert' hij die frequentie omlaag door middel van een frequentie die 10.7MHz hoger is.
VB: ontvanger staat op 88MHz, dan maakt de radio er een 98.7MHz signaal bij.
Als het goed is is dat signaal behoorlijk gedempt. Maar schijnbaar niet zover dat de ander het niet meer ontvangt. Je hoort dit dus op de andere ontvanger als stilte.

Free the whales!

Een FM ontvanger werkt volgens het superheterodyne (google daar eens op) principe. Het signaal dat je wil ontvanger wordt in de radio naar een vaste frequentie van 10.7 MHz, dat is standaard voor FM radio's.
Om dit 10.7 MHz signaal te verkrijgen wordt de zender die je wilt ontvangen gemengd met een signaal van een oscillator, die in de radio zit. Een oscillator is in wezen een heel klein zendertje.
Stel je wil een zender op 90 MHz ontvanger. De oscillator maakt een signaaltje dat 10.7MHz hoger ligt, op 100.7MHz dus.
Intern in de radio worden die 90MHz van de zender, en de 100.7MHz van de oscillator gemengd zodat je 10.7 MHz krijgt. Dit signaal op 10.7MHz wordt verder verwerkt tot het gewenste audio.
Doordat de oscillator in de radio op 100.7MHz staat -zendt dus, zal een (zwakke) zender op deze frequentie gestoord worden.
In principe zou dit niet mogen; de radio die stoort is waarschijnlijk iets draagbaar.

Hele goedkope FM radiootjes ( zonder afstemknop, die je zelf moeten laten zoeken), hebben dit niet want die werken op een ander principe.

Dit 'grapje' kun je ook uithalen op de middengolf. Het verschil is dan ongeveer 455KHz.
Stel je luistert op Arrow, op 675 KHz. Dan wordt 675 + 455 = 1030KHz gestoord.

Edit: Zweetvoetje kan sneller typen...

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ok, bedankt voor de snelle reacties, het is nu wel duidelijk.

De ene tuner inderdaads iets draagbaars, een 'buurtblazer', en de andere is een 25 jaar oude losse tuner. Maar ze storen elkaar net zo hard. (ze staan dan ook vrijwel op elkaar.)

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl