Hoi allemaal,
Ik zit verveeld met het volgende: ik wil een hangende constructie van 8,5 kg ronddraaien (cfr. pan)m.b.v. een motor. De lengte van de constructie (hangend) is 0,8 m.
Verder wil ik ook een tweede constructie van 3,250 kg kantelen (cfr. tilt). Draaihoek liefst groter dan 90°. De constructie zelf is 0,250 m lang, maar ik vermoed dat er halverwege met een steunpunt gewerkt kan worden.
Bij beide ontwerpen is de snelheid niet van belang. Aansturing zou ik graag via de computer doen.
Kan iemand mij helpen met de keuze van beide motoren? Hoe moet ik dit berekenen?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Thanks!
Tari
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Voor de tilt zou je een servo kunnen gebruiken. Ik denk dat er wel zo'n sterke zullen zijn die 3.5 Kg aan kunnen, en ze zijn vrij goed met de computer aan te sturen. verder: die pan, moet die rond blijven draaien of alleen maar 1 rondje?
De pan moet op commando kunnen draaien naar een positie die ingegeven wordt op de pc. Dus meestal is de verplaatsing geen volledige cirkel ineens. Maximum ronddraaien ligt op 270°. En dan terugdraaien.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
zou je een 360 graden servo voor kunnen nemen of en stappenmotor. Let er dan wel op dat je de last niet direct aan de motor hangt maar dat je de motor alleen gebruikt om te draaien.
Bedoel je met "last niet direct aan de motor hangen", om de draaibeweging van de servomotor via een tandwiel op de last over te dragen? Of ...
PS: bedankt voor de tips in je reply's!
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Inderdaad.
Als je de last direct aan de as hangt zullen de lagers van de motor dit na lange tijd niet leuk vinden (je zal zelf in moeten schatten of dit dan een probleem kan worden voor jou).
Je kunt ook een simpele DC motor met vertraging gebruiken. Ruitenwissermotoren zijn zeer sterk en (2e hands) goedkoop!
Kun je een contragewicht aan je constructie maken zodat het koppel dat je motor moet leveren kleiner kan zijn?