Hey,

Ik zit met een probleem voor mijn eindwerk. Ik geraak er maar niet uit voor het kiezen van de motoren. Kan er iemand mij helpen?
Ik moet een wikkelmachine automatiseren. De draaiplaat wordt aangedreven door een riemoverbrenging op een kleinere plaat. De verhouding bedraagt 8. de diameter van de draaiplaat is 1800 mm en draait met een snelheid van 15 tr/ min. De plaat wordt geschat op 200 kilo en wordt max belast met 1 ton.
nu heb ik volgende berekend:
* n-motor = i x nlast
120 tr/min= 8 x 15 tr/min

* M-motor = 1/ n(rendement overbrenging) x (F x r/ i)
1500 Nm = 1/0.9 x (12000 x 0.9/ 8)

* P = 0.105 x M-motor x n-motor
18.9Kw = 0.105 x 1500 x 120

Als ik een motor met dit vermogen moet nemen kan niet. Deze is veel te groot. Trouwens hij heeft misschien niet voldoende kracht om met stilstand te vertrekken. Nu wou ik een reductie nemen. Maar ik zou echt niet weten de welke en welke motor ik dan moet kiezen.
Kan er iemand mij aub helpen. De voeding is 220 of 380V.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Ik neem aan dat je een wikkelmachine voor pallets bedoeld. In dat geval mis je nog een heel belangrijk gegeven: hoeveel kracht is er nodig om de folie uit de foliewagen te trekken. En om dat te weten moet je ook nog eens weten of het er een is met voorrek en of die voorrek instelbaar is. Bij een flinke voorrek zit er op de foliewagen een voorrekmotor en moet je met de folie hard aan de pallet trekken (de zgn. tweede rek)

Maar om je een beetje op weg te helpen: die plateauwikkelaars hebben normaal gesproken motoren van ongeveer 0.55 tot 0.75kW met een flinke reductor (100:1) en dan die riemaandrijving.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 mei 2006 18:27:55 ]

ja het is met rekfolie en er zit een motor bij om die folie te rekken. kloppen de berekeningen?

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Dan moet je ook de kracht meetellen die noodzakelijk is voor de tweede rek. Dat is de kracht waarmee de folie na het verlaten van de foliewagen om de pallet getrokken wordt. Als dit niet strak genoeg gebeurd "krimpt" de folie weer nog voor hij om de pallet zit.

Je berekeningen kloppen natuurlijk niet omdat je op 18,5kW uitkomt. Bij dit soort machines heb ik het nog nooit uitgerekend. Ik heb in de afgelopen 25 jaar een redelijk nauwkeurige natte vinger opgelopen en neem nu bijna standaard een 0,75kW motor met een reductor van ongeveer 100:1. Als ik dan achteraf constateer dat de opgenomen stroom ongeveer 1/3 van Inom. is ben ik tevreden. (en anders pak ik een andere)

Let op dat mijn antwoorden uit twee delen bestaan: een deel voor je berekening, die je zelf mag uitwerken, en een deel praktijk die handig is om je uitkomsten te staven. Dat tweede deel is dus voor jouw berekening niet van direct belang.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 mei 2006 20:06:44 ]

je komt op 18.5 kW uit, omdat jouw motor maar 120 t.min draait.. bv 3000 tr/min lijkt mij een practischere waarde, met overbrengen dus in dat geval.

PaWoN

LaStei

carpe cerevisi

Zet alles eens om in SI waarden. 15 toeren per minut is maar 1.5 rad/sec (=W).
Pas = Te * W
Hoeveel vermogen er nodig is hangt helemaal niet af van het gewicht dat je op de plaat zet (laten we er vanuit gaan dat alles met een constante snelhied draait, als je wilt versnellen, dan is er iets meer aan de hand.), maar van de kracht op de folie, en de arm van de folie. Laten we zeggen dat er met 100N aan de folie getrokken wordt (ongeveer 10 kg), en de afstand tussen het hart van de as en de folie is 50 cm, dan heb je een moment van 100*0.5 50 Nm.
Pas=1.5 * 50 = 75 W

En dat zijn veel kleinere motoeren.

[Bericht gewijzigd door LaStei op woensdag 10 mei 2006 20:38:01 ]

Belleblaas

BelleBlazer4Life

Op 10 mei 2006 16:08:44 schreef kevin84:
Hey,

Ik zit met een probleem voor mijn eindwerk. Ik geraak er maar niet uit voor het kiezen van de motoren. Kan er iemand mij helpen?
Ik moet een wikkelmachine automatiseren. De draaiplaat wordt aangedreven door een riemoverbrenging op een kleinere plaat. De verhouding bedraagt 8. de diameter van de draaiplaat is 1800 mm en draait met een snelheid van 15 tr/ min. De plaat wordt geschat op 200 kilo en wordt max belast met 1 ton.
nu heb ik volgende berekend:
* n-motor = i x nlast
120 tr/min= 8 x 15 tr/min

* M-motor = 1/ n(rendement overbrenging) x (F x r/ i)
1500 Nm = 1/0.9 x (12000 x 0.9/ 8)

* P = 0.105 x M-motor x n-motor
18.9Kw = 0.105 x 1500 x 120

Als ik een motor met dit vermogen moet nemen kan niet. Deze is veel te groot. Trouwens hij heeft misschien niet voldoende kracht om met stilstand te vertrekken. Nu wou ik een reductie nemen. Maar ik zou echt niet weten de welke en welke motor ik dan moet kiezen.
Kan er iemand mij aub helpen. De voeding is 220 of 380V.

Als eerste,

Moet je de toerentalen omzetten naar omw/sec i.p.v. omw/min.
Heu..appels met peren vergelijken.

Verder.....waar haal je twee keer de 0,9 factor vandaan in je formule:
M-motor = 1/ n(rendement overbrenging) x (F x r/ i)?

Vergeet Jbel en Jrotor ook niet....

De rest is aan je zelf.