condensator bij Relais

Hoi allemaal, ik heb een digitale schakeling moeten maken voor school. Ik heb gewoon een temperatuur moeten meten en aan de hand van deze moet ik een relais aansturen. De temperatuur met een thermocouple werkt goed maar ik simuleer nu de spanning zelf met een regelbare weerstand. Het probleem is dat ik vermoed dat mijn relais zal gaan trillen wanneer ik het ga testen met het thermocouple vermits deze spanning zeer klein en onstabiel is. Kan iemand mij vertellen welke condensator ik zal moeten gebruiken om die trillingen te vermijden en waar ik deze zal moeten plaatsen. Alvast bedankt.

Je moet een hysterese inbouwen in je regel loop. Zonder schema is daar niets over te zeggen.

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!
elmowww

Golden Member

Pardon, wil je nou direct met een thermokoppel een relais sturen of zie ik et fout?

Je hebt in ieder geval een schakelingetje nodig dat van de mv`s die je koppel geeft een signaal van bv 0...5 v maakt. Aan dit signaal kan je weer een comparator (desnoods een venstercomparator) hangen, welke een transistor voor je relais stuurt...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ja sorry misschien wat te weinig verteld misschien maar de schakeling is dus volledig af en hij werkt perfect. Gewoon thermocouple, versterker, comparator met hysteresis van 1°C. Dat werkt allemaal hoor. Maar omdat ik het thermocouple van school niet mee naar huis mag nemen heb ik de spanning wat het thermocouple opwekt gesimuleerd met een regelbare weerstand en spanningsdeler. Als ik het allemaal test bij mijn thuis werkt de schakeling goed maar ik vrees ervoor dat mijn relais zal trillen als ik het thermocouple ga gebruiken. Mijn vraag is nu of een condensator parallel met het relais dit zal oplossen en zoja welke capaciteit moet deze hebben.

een condensator ergens bij de hysteresis moet oplossing bieden.
desnoods een condensator over de thermokoppel.

Free the whales!
Arco

Special Member

Als de schakeling al een hysteresis van 1°C heeft, kan het relais natuurlijk nooit gaan trillen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een condensator over een thermokoppel gaat het niet worden, het signaal is hoogstends een paar mV groot. Wat je zeker moet doen is netjes afschermen, (om zo min mogelijk rommel op te pikken), differentiaal meten (zoek een op "instrumentation amplifier") met een redelijke versterking. Daarna misschien nog filteren en dan schakelen met een (kleine) hysterese. Ik denk dat je dan geen last hebt van het relais klikken.

carpe cerevisi

behalve als de temperatuur met meer dan 1 graden varieert...

Free the whales!

Mee eens... Maar ik ben zelden tegengekomen dat een temperatuur precies rond het schakelpunt rond gaat staan fietsen...

carpe cerevisi

Laat het schema' zien.

Wellicht is je simulatie niet juist.

TC met een meetbrug...o.i.d. of een directe converstie?

BelleBlazer4Life
elmowww

Golden Member

Waarom ben je daar ineens bang voor? Zijn er redenen daat je dat denkt? bijvoorbeeld dat je met je potmeter een 50Hz brom oort rond het schakelpunt?

Als je de fluctuaties al wil dempen zou ik voor een simpel RC filtertje gaan vlak voor de hysteresis.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 11 mei 2006 15:11:57 schreef LaStei:
Mee eens... Maar ik ben zelden tegengekomen dat een temperatuur precies rond het schakelpunt rond gaat staan fietsen...

Door een foutieve regeling bijvoorbeeld?

BelleBlazer4Life

De redenen dat ik denk dat het relais zou gaan trillen zijn de volgende:
-Teneerste zou water nooit een vaste temperatuur hebben als we een meting gaan doen met een thermocouple. Mijn leerkracht vertelde mij dat temperatuur zeer fijn schommelt.
-Tentweede hebben sommige mijn klasgenoten hun schakeling getest en bij iedereen zou het relais gaan trillen. Daarom hebben de meeste een condensator ertussen gezet.
Zelf begrijp ik ook niet waarom die dingen gaan trillen want ik gebruik een instrumentatie versterker die 8x versterkt en een hysteresis van 1°C. Daarom zocht ik naar mensen die enige ervaring hiermee zouden hebben. Zou het nuttig zijn om een elco parallel te zetten ookal is dat niet echt nodig? Kwestie van zeker spelen als ik mijn print ga maken.

Sorry, had 2x gepost :-)

[Bericht gewijzigd door Pilli op vrijdag 12 mei 2006 00:09:04

Move -> schoolvragen, volgens mij past dit topic daar beter. :)

ik snap het punt niet geheel, maar het kan volgens mij weinig kwaad de schakeling niet sneller te maken als noodzakenlijk, dus een simpel 10 Hz LPF aan de ingang oid, dat houd vanalles aan brom en rommel tegen.
De tijdsconstanten van het te regelen thermische systeem zullen waarschijnlijk toch veel groter zijn, maar regeltechniek is mijn gebied niet zo.
Maak niet te grote fouten in de routing (bedrading en print) van de schakeling, zeker bij de voorversterker. Allicht verklaard een simpele maar grote fout daarin de oscillatieneigingen.

En bedenk overigens dat thermokoppels alijd een temperatuurverschil meten.

Wanneer je een elco parallel aan je relais hangt heb je de oorzaak niet tepakken (een pleister op een wond die niet zal genezen).
Indien je relais trilt moet je naar de oorzaak gaan zoeken! Zorg dat je voeding goed afgevlakt is. Indien je gebruik maakt van IC's, zet zo dicht mogelijk bij de pootjes een condensatortje van (b.v.) 100 nF.
Ga eens met een scoop meten waar de ruis vandaan komt. Misschien dat het relais voor een te grote inschakelpiek zorgt en daarom je schakeling onderuit trekt. Als dat het probleem zou zijn dan stel ik voor een laagdoorlaatfiltertje voor de aanstuurtransistor te zetten. Deze kan dan zorgen voor een lanzaam oplopende spanmning en zo voorkom je stroompieken.

Kortom, zoek de oorzaak!!

[Bericht gewijzigd door No_Brain op vrijdag 12 mei 2006 07:19:44

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Kun je eens een schakelingetje posten? (met alle condensatoren erop)

carpe cerevisi