wien-brug oscillator maar 3 volt toptop

Hee mensen,

Mijn eerste post hier.
Voor mijn project voor school moet ik een oscillator maken die een stabiel 40kHz signaal levert met een Vtt van 10 Volt.
Nu heb ik hier de wien-brug voor gepakt van de schakelingen hier op CO.
de bedoeling is dat we een schakeling maken met een IC EN 1 met discrete componenten. aan het discrete gedeelte ben ik nog niet aangekomen. dus ben ik alvast aan het IC begonnen.

na wat spelen en instellen heb ik mijn 40 kHz signaal gekregen maar ik krijg de waarde van de Vtt niet hoger dan 2,7 volt ongeveer.

zie plaatjes Pspice:

http://members.chello.nl/~a.vorstenbosch2/ua1.jpg
http://members.chello.nl/~a.vorstenbosch2/ua2.jpg
http://members.chello.nl/~a.vorstenbosch2/ua3.jpg

hoe kan ik dit aanpassen? een ander ic? welke waardes van de weerstanden hebben invloed op de Vtt?

iemand suggesties?

Volgens mij kan de uitgangsspanning van ene opamp nooit hoger worden dan de voedingsspaning van de opamp.

Waarmee voed je hem ?

[Bericht gewijzigd door Dominic op vrijdag 12 mei 2006 09:23:18

Op 12 mei 2006 09:22:19 schreef Dominic:
Volgens mij kan de uitgangsspanning van ene opamp nooit hoger worden dan de voedingsspaning van de opamp.

Waarmee voed je hem ?

dat klopt ook, maar er word 15 volt op de opamp gezet, en er hoet een Vtt uitkomen van 10 volt.

als de versterking oneindig zou zijn geweest zou de Vtt direct naar 15 Vtt schieten.

De truck zit hem in de versterking... Een wien-brug heeft een rondgaande versterking van 3 nodig (staat ergens in een van mijn latente geheugencellen) R3 zorgt ervoor dat-ie zeker opstart, maar als de amplitude groot genoeg is neemt R2 het met de twee dioden over. Maak R2 eens iets kleiner, maakt dat verschil?

carpe cerevisi

Op 12 mei 2006 09:28:24 schreef LaStei:
De truck zit hem in de versterking... Een wien-brug heeft een rondgaande versterking van 3 nodig (staat ergens in een van mijn latente geheugencellen) R3 zorgt ervoor dat-ie zeker opstart, maar als de amplitude groot genoeg is neemt R2 het met de twee dioden over. Maak R2 eens iets kleiner, maakt dat verschil?

heb R2 op 10k gezet, voor een goed verschil

nu heb ik ongeveer een 50kHz signaal met een Vtt van 1,3 Volt.

dus de R2 heeft ook invloed op de frequentie

Dat is opmerkelijk, want de komponenten die de frequentie zouden moeten bepalen zijn alleen R4/C3 en R5/C4. Probeer eens een frequentie van 4 kHz(kies de C's tienmaal zo groot), want misschien gooit het model van de 741 wat roet in het eten.

carpe cerevisi

Op 12 mei 2006 09:49:48 schreef LaStei:
Dat is opmerkelijk, want de komponenten die de frequentie zouden moeten bepalen zijn alleen R4/C3 en R5/C4. Probeer eens een frequentie van 4 kHz(kies de C's tienmaal zo groot), want misschien gooit het model van de 741 wat roet in het eten.

als ik van de C's 47n maak ipv 47p dan komt de oscillator niet eens op gang.

Zie ik daar een 741?
Die heeft een erg lage gain bandwidth / slew rate.

Probeer eens een snellere opamp.

Op 12 mei 2006 11:28:23 schreef jojo:
Zie ik daar een 741?
Die heeft een erg lage gain bandwidth / slew rate.

Probeer eens een snellere opamp.

Inderdaad, voor een sinus vormige spanning van 10Vtt heb je minstens een slew rate nodig van 1,26V/us, dus gebruik een opamp met minstens een factor 5 hierboven, bv. een LF411 of TL071

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

ik heb dezelfde schakeling nu ook gebouwd in pspice alleen krijg de frequentie niet goed afgesteld op 40khz hoe bereken ik de juiste waarde van de weerstanden en condensatoren

kan iemand mij hierbij helpen??

Op zich is het niet zo gebruikenlijk voor een dergelijke vraag een oud topic te schoppen, maar laat maar zo.

Over simulaties weet ik niets, behalve dat het NIET simpel is een goede te doen. Welke waardes heb je nu zelf berekend ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de brugweerstanden en -condensatoren R en C worden genoemd, dan moet de oscillatiefrequentie worden:
1/(2 π R C)
Door de amplitudestabilisatie zoals hier met diodes wordt in de praktijk de frequentie altijd iets lager.

TS heeft R3 hier wel erg hoog genomen: 75k. Hij hoort iets hoger te zijn dan 2x R1, dus bijvoorbeeld 18k. Geen wonder dat de frequentie niet meer klopt.

Bij de hier gegeven waarden van R en C van 43k en 47pF zou de frequentie dus ruim 70 kHz (geen 40 kHz) moeten worden.

Maar de 741 kan dat niet. Als je de uitgang bekijkt dan zie je dat hij een soort driehoek maakt. De flanken van de sinus zouden steiler moeten, maar dat kan hij niet.

Met een TL071 lukt het wel. Als je R3 18k maakt, en R2 instelbaar tot 220k, dan kun je een mooie sinus met een piek-piek waarde van 20V maken (R2 komt in de buurt van de 150 kOhm uit).

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 12 november 2006 14:37:18

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

oke bedankt ga het meteen proberen

denk dat ik nu ook begin te snappen hoe de schakeling werkt

voor de r en c had ik een waarde berekend van 47pF en 84K Ohm

ik heb nu de weerstandswaarde aangepast zoals jij zei

heb echter alleen nog steeds ua741 zitten omdat de TL071 niet bestaat binnen Pspice. daardoor zal de schakeling denk ik ook niet werken.

heb je toevallig ook nog een ander alternatief (het hoeft niet perse met een op-amp)het gaat er mij maar om dat ik een oscillator schakeling krijg met een frequentie van 40Khz en een Vtt van 10V

als iemand nog een interessante link heeft over oscillator schakelingen, zou ik deze graag willen horen

alvast bedankt

heeft pspice een 748, of een LF357 ?

overigens, als een op-amp niet bestaat, kun je in pspice best zelf een modelfile toevoegen, van een opamp die je wilt gebruiken. (deze modelfiles vind je op de website van de fabrikant, bij TL071 is dat texas instruments)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik dacht dat je echt aan het bouwen was inmiddels. :( :-)

Het gaat met iedere opamp die sneller is dan een 741. Dat zijn er een heleboel; probeer gewoon wat je 'hebt'. Suc6!

Of wat PCC zegt natuurlijk, is wel even educatiever..

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 13 november 2006 23:29:50

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org