Ik heb een vraag over de Led VU meter. Op het schema is een condensator op 2,2 uf. Nu heb ik hier de conrad catalogus 2002 en ben op zoek gegaan naar condesatoren van 2,2 uf Nu heb ik de volgende gevonden:

Wima MKS 4
MKT (MKH) RM 7,5
Tantaal Condensatoren
Subminiatuur elektrolytische condensatoren
35/40 V
Elektrolytische condensatoren
Bi-poliare condensatoren

Maar welke moet ik hebben??????

En is het fijner solderen als ik voor IC1 LM3915 een voetje koop?

Bjorn Couwenberg

Welke condensator je nu precies moet hebben weet ik niet. Het is in elk geval geen elektrolitische condensator.

Voor het solderen van het IC zou ik wel een voetje kopen. Omdat een IC vaak erg gevoelig is, heb je een vrij grote kans dat je IC doorbrand als je de soldeerbout iets te lang aan het pootje houd. Als je het voetje gebruikt kun je eerst het voetje solderen en als je helemaal klaar bent de IC er indrukken.

Ik denk dat je in de war bent roy, hij moet JUIST een electrolitische condensator hebben! (een elko dus)
en bij een elko kan je maar beter te veel volts hebben dan te weinig...ik bedoel met wat hij aankan he, niet met wat je erdoorheen laat gaan. hoger dan 30 volt is goed...alleen hoe hoger je gaat hoe duurder ze zullen worden.

zonder IC-voetje? ik zou het nooit zonder doen. Ik soldeer veilig of ik soldeer niet...hihi nee zonder grapjes, het kost niet veel en je sloop zo je ictje niet, doen dus!

[Bericht gewijzigd door Pixie op ]

Sorry, je hebt gelijk. Ik was verkeerd aan het kijken. Het moet inderdaad een elektrolitische condensator zijn.

het is inderdaad een elco
de zwarte kant van dat symbool is de - de witte andere kant is de +

Wima MKS 4
MKT (MKH) RM 7,5
Tantaal Condensatoren
Subminiatuur elektrolytische condensatoren

>>>>>>>>>> Elektrolytische condensatoren <<<<<<<<<<<<<<<<

Bi-poliare condensatoren

[Bericht gewijzigd door Roel op ]

Op 10 februari 2003 21:06:57 schreef Roel:
het is inderdaad een elco
de zwarte kant van dat symbool is de + de witte andere kant is de -

dat is fout, de witte kant op het schema is de plus en zwart de min. anders zou mijn timer nu niet werkwn