Hey
Ik ben bezig om een robotarm te programmeren en wil de stappenmotors aansturen met PIC ik zelf kan veel info vinden over PIC. Nu is het probleem dat de PIC natuurlijk op een print moeten komen, maar ik kan nergens een schema als voorbeeld vinden. Dus als iemand een tip heeft of een site weet dan hoor ik dat graag.

Dragoneye

Ik zou zeggen: in elektuur hebben een aantal schakelingen gestaan met een pic en hier op de site staan ook een aantal schakelingen met een pic in :) meerbepaald in: Computer & Microcontroller

[Bericht gewijzigd door Damic op ]

Ik heb ooit eens een programmaatje geschreven voor een unipolaire stappenmotor, aangestuurd met 4 transistors, die gestuurd werden vanaf poort b van een PIC16F84A.

Eerste 'programma' is continu 1 stap naar links, daarna continu 1 stap naar rechts draaien, daarna halfstap bedrijf (De spoelen worden dan: Spoel 1, Spoel 1,2 Spoel 2, Spoel 2,3 op deze manier bekrachtigd)
Dit alles kon je kiezen met een momentschakelaartje.

Het is niet moeilijk, 4 torren (ik gebruikte BD137), 4 weerstandjes van 1 kilo ohm, 4 diodes (1n4007 of iets dergelijks) en natuurlijk een stappenmotor.

LEt wel: als de stappnemotor aan de zware kant is (stel dat er per spoel 1 ampere getrokken wordt) dan kan je beter iets zwaardere diodes en transistors nemen, een vervangend typenummer noemen ben ik echter niet zo'n ster in.