Eenvoudige lichtsluis

Ik heb het schema van de eenvoudige lichtsluis http://www.circuitsonline.net/circuits/view/16 op deze site genomen voor een kleine opdracht op school. Alleen zei men leraar dat ik het symbool van T3 moet vervangen door het symbool van een fotodiode. Maar ik vraag me af of de schakeling dan nog wel juist is? en moet deze diode dan met het liggende streepje naar onder of naar boven georienteerd worden? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen alvast bedankt.

Vriendelijke groeten nick

Datasheet BP104
Fotodiode idd. De diode moet in sperrichting, dus met het streepje naar boven.

.

[Bericht gewijzigd door NV Lambik op zaterdag 7 april 2007 16:51:56

Zo goed als iedere transistor is een foto-transistor, daarom dat we ze ook in een zwarte behuizing brengen, om het zonlicht er buiten te houden. In oude electronica-boeken zeggen ze welleens dat je foto-transistor kunt maken door een gewone transistor (meestal type TO3) gedeeltelijk open te zagen (leen maar eens een iets ouder examplaar uit de bibliotheek, je zult zien!)
Want ook hier zal de PN-junctie onder invloed van zonnestralen energie opnemen en meer vrije electronen aanmaken, die dan zorgen voor de kleine stroom die de grote stroom zullen aandrijven.
De grootte van de stroom die de transistor dan doorlaat is dan wel afhankelijk van de licht-intensiteit.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am