Op 30 augustus 2006 19:08:55 schreef KT88:
<zucht> dan maar posten op CO
Die conditie komt me wel bekend voor 
Afgelopen week een paar buisjes gehaald bij AE Europe in Schagen voor mijn hybride versterker.
Het betreft de E88CC ipv de PCC88 buisjes die ik er nu in heb zitten
Vanmorgen versterker open, gloeispanning naar 6,3v en buizen erin.
Was benieuwd naar het resultaat maar....één buis gloeit helemaal niet!!
Hmm gloeidraad onderbroken en dat bij een nieuwe buis 
Maandag maar eens met Ae Europe bellen, ik baal als een stekker.
Ja ik kon het eerst ook niet geloven maar op pen 4 en 5 meet ik helemaal geen weerstand dus moet er wel een onderbreking in zitten.
Met het vergrootglas kan ik niets ontdekken maar toch.
henkhuitema
Overleden
Erg vreemd inderdaad, waren het JJ buizen??
Enige tijd geleden heb ik hetzelfde euvel gehad met een 7027a van JJ, deze hadden al een tijd gespeeld, op een ochtend gloeide die ook niet meer.....
Hopelijk sturen ze je snel een nieuwe!!!
Ik ben erg benieuwd of er meer van dit soort gevallen zijn met JJ buizen zijn?????; zover als ik het gehoord heb is een onderbroken gloeidraad een vrij zeldzame aandoening bij buizen...
Het zijn idd JJ buizen.
Ik had er 4 gekocht waarvan er 2 ongestempeld zijn (zonder opdruk), en hier is dus een van defect.
Vind het ook wel vreemd dat ze ongestempeld zijn, misschien afkeur maar per ongeluk toch de fabriek uit.
Kleine tip: koop je JJ/Tesla buizen (NOS) bij Mattijs de Vries van Machmat.
Is duurder, maar ingebrand en getest/gematched.
Bovendien een geen gezeur-garantie, buis defect: omruilen.
Ik mag aannemen dat de buizen getest worden alvorens de fabriek te verlaten, maar misschien bij de eenvoudige buisjes wel niet.
Ik verwacht dat de buisjes ook bij AE-Europe zonder gezeur omgeruild worden.
Zo moeilijk zullen ze toch niet doen over een paar simpele buisjes.
Ik heb trouwens gelijk 2 ECC99 meegenomen, kan ik mooi eens proberen als spanningsversterker voor de hybride.
Echt verslavend dat experimenteren met audio.
Steekproeven, zelfs bij de powerbuizen.
Het kost meer om een 100% test te doen op alles, dan zo af en toe een defecte om te ruilen.
Dat was vroeger al zo, en nu nog steeds.
Audio is verslavend, jazeker 
Nog een paar jaar en je bent net zo gek als ik.........
Mooi, ik wist wel dat Wil mensen niet laat stikken.
Het probleem zit hem meer in de hoeveelheid tijd die hij heeft 
Maar weer eens aan het experimenteren geweest met mijn hybride versterker.
Nu een E88CC in SRPP voortrap en een ECC99 in SRPP als spanningsversterker voor de MOSFETs.
Man wat een gain, de volumepot hoeft maar amper opengedraait te worden of de versterker wordt al volledig open gestuurd
Gebruik ik enkel de ECC99 dan heb ik te weinig versterking om de versterker redelijk uit te sturen en zet ik daar dus de E888CC voor dan heb ik veel te veel.
Wat kan ik daar nu weer aan doen?
Heb jij ergens de data van de ECC99 paraat?
Ik moet 'm ergens hebben maar kan 't even niet vinden.
Probeer de enhanced SRPP zoals ik die heb gemaakt, dat levert met de mu van een 88 of 288 net genoeg op om met 2 V uit te sturen.
Als ik me niet vergis heeft de 99 een nog iets hogere mu, de 88 en consorten hebben 33, in SRPP wordt dat hoogstens de helft.
Reken maar uit: 2 V * 17 = 34, zou voldoende moeten zijn om 2SK135/2SJ50 open te sturen (34/2 = 17, gates clampen bij 12).
Alles top/top natuurlijk.
Dubbele SRPP achter elkaar is waanzin, maak er dan een white kathodevolger van (van die 99, of pak een ECC80).
Even terzijde: mijn voedingsombouw heeft resultaat gehad, THD + N = < -80 dB op lijningang, lager kan ik niet meten..... op phono is het -74 dB, ook niet gek! En dat met buizen!
Samen met een NOS Telefunken ECC802S als linedriver......wat een rust!
Tralalala......60Vtt uit een *voorversterker*........
Heb hier een stuk of 20 JJ dubbeltriodes, alle nieuw en geen 1 met defecte gloeidraad, gelukkig.
Wat ik wel maf vind van die JJ's ECC82 en 83 dat ze er als een 88 uitzien...
AE heeft superservice, heb er een trafo laten maken en ze waren een 15V winding vergeten, 1 mailtje was genoeg, 2 wkn later had ik de nieuwe zonder gezeik binnen.
De ECC99 heeft een u van 22.
Ik heb iid 2x SRPP (standaard dus geen enchanced) achter elkaar gezet wat dus veel te veel is.
Effe rekenen bv 1V in x 17 is 17v uit en na de ECC99(ca10x) dus 170V uit 
De FETs draaien op 42V dus één SRPP trap is wat te weinig, nu heb ik de enchanced SRPP opgebouwd en dat levert meer versterking op dan de standaard opbouw.
KT heb jij een schema van een white kathodevolger, ik weet dat het er ongeveer net zo uitziet als een srpp maar weet niet precies meer.
P.S. 74 dB op de phone ingang is zeker niet slecht met buizen, transistors halen dat soms zelfs niet.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
als je daarmee mosfets wilt aansturen zou je daar nog van kunnen verschieten. aangezien bij hogere frequenties je wel degelijk wat stroom moet kunnen leveren.
ik denk dat je daar wel rechtstreeks een hoofdtelefoon me ekan aansturen ofzo. zou je eens moeten proberen kt88 maar dat zet je denk ik niet graag op 
MXTheo:
http://www.tubecad.com/october99/page4.html
Let op dat dit ook een cathodevolger is, dus geen spanningsversterking levert.
Beertje en Ledlover: 60Vtt als indicatie van de oversturingsmarge, de laagst toelaatbare afsluitwaarde is 10 kohm, vanwege de beperkte waarde van de uitgangscondensatoren (6.8 uF). Liever nog wat hoger zelfs, maar aangezien ik alle ingangen in 100 k of hoger uitvoer, is dat geen probleem.
Die 60Vtt is uiteraard gemeten over 1 megohm/30 pF, de probe impedantie.
Bij 10 k zal dat ongetwijfeld wel wat inzakken.
Juist bedankt KT88
Maar een Zo van 3.44 Ohm is wel heel weinig.
Ik zal het eens proberen.
Zojuist de ECC99 in standaard SRPP voor de mosfets geplaatst, anodestroom 18mA, klinkt helemaal niet slecht die buis 
Dat is THEOretisch 
Site is ook maar een voorbeeld van white, als je "white cathode follower" in Google gooit, word je doodgegooid met applicaties.
Ik ben er weer vanaf gestapt wegens klankmatige bezwaren, maar het kan zijn nut hebben als je 4 om 4 of 8 om 8 MOSFETs wilt aansturen............
De ECC802S in mijn linestage heeft het veld moeten ruimen voor een 6FQ7 wegens overmatige ruisproductie ineens (iets te hoge stroom gekozen door de buis, hum.......
)
100 dollar naar de maan geholpen...
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Op 18 september 2006 23:46:04 schreef KT88:
100 dollar naar de maan geholpen...
tsja, dat pleit natuurlijk wel voor experimenteren met suffe haltron ecc82's, niet? 
aan de andere kant is 't natuurlijk wel heerlijk decadent...
Ach, ik vind die Fee-bay prijzen sowieso onzin, ik gebruik die dingen liever dan dat ik erop blijf zitten totdat ze 300 dollar waard zijn.............
En Haltron is soms nog wel beter dan Chelmer (CvC), Ultron of (bewaar me! ) Edicron.......
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
klein is fijn
Moderator
Gezien de 30 pagina's en de 750 posts al ruim zijn gehaald, tijd voor Buizenpraat, deel 2!