een differntieelschakelaar wat is dit eigenlijk???
een differntieelschakelaar wat is dit eigenlijk???
Hier staat een leuke uitleg, kijk bij elektriciteit
http://www.seniorennet.be/Pages/Wonen_zorg/veilig_thuis_berging_garage…
ben je erg lui??? gebruik een zoekmachine bijv. www.google.com
zelfs met spelfout kan ik een antwoord vinden en de juiste spelwijze.
Heb je dan nog vragen, stel dan een concrete vraag.
"differentieelschakelaar" in google geeft 1.600 pagina’s in het Nederlands.
Begin maar te lezen...
Moderator
kort gezegd:
Een dif (in Nederland een aardlekschakelaar: ALS) meet het verschil tussen de ingaande en uitgaande stroom (lomp gezegd dus).
Zit daar een verschil tussen dan is er dus "stroom verdwenen" op een manier die zo niet de bedoeling is, bijvoorbeeld via jou handen naar de natte badkamervloer. En dan schakeld die diff dus de spanning uit.
Verder meet een dif of er stroom loopt over de aardleiding. Ook dat is niet de bedoeling en reden om uit te schakelen.
Het zou toch mooi zijn als we zowel in Nederland als in Belgie eens een goede naam zouden geven aan dit ding, verliesstroom schakelaar komt aardig in de buurt van de manier waarop het werkt
Aardlek lijkt nergens op en diff is weer niet een makkelijk woord voor een ieder.
[Bericht gewijzigd door morc op 30 mei 2006 19:05:17
Overleden
Onbalansstroomschakelaar, een mooi woord toch, anders voor scrabble o.i.d.
wat is er mis met AARDLEKSCHAKELAAR?
Als dat ding uitschakeld was er toch een LEK naar AARDE?
klopt, maar vaak hoor je ik heb de aarde niet aangesloten en toch klapt ie eruit en zo, men denkt dus dat je een geel groen touwtje nodig hebt in kombinatie met zo´n ALS.
Is het een probleem dat een aardlek dan nog een aardlek ziet?
Ik ben daar heel makkelijk in.
De aarde is niet aangesloten?Zweeft dat toestel dan door uw huis.
Nee, dan staat hij op de aarde.
Dat mensen het niet helemaal begrijpen is geen reden tot naamaanpassing.
[Bericht gewijzigd door The Headhunter op 30 mei 2006 20:17:12
Lijkt mij gewoon beter een naam te geven die ieder begrijpt (ook een leek) een soort: ALSermeerstroomjelampieingaatdanerterugkomtuitschakelaar
maar hoe werkt deze dan binnenin????
kan je dit met schema's uitleggen aub
[Bericht gewijzigd door stefan cramers op 22 juni 2006 14:08:27
geen schema wel een beschrijving.
de fase en nuldraad lopen door een spoel.
als de stroom door de nul en de fase gelijk zijn is het magnetisch veld in beide geleiders tegengesteld aan elkaar en het resultaat dus 0.
zolang dit resultaat 0 is blijft de geinduceerde spanning in de spoel ook 0.
zodra er een verschil is in de stromen door de fase en nul zla er een spanning in de spoel worden opgewekt.
Deze spanning word in een comperator schakeling vergeleken mer een referentie spanning en als deze een bepaald waarde overschrijd zal een spoeltje worden bekrachtigt die de instalatie uitschakeld.