He allemaal

Ik ben bezig met het aansturen van een stappen motor. Dit is een stappen motor met 4 spoelparen. Deze spoelparen bekrachtig ik nu door er 5 volt op te zetten door middel van een transistor (BC547). die ik vervolgens aanstuur via de LPT poort van de computer.

Maar nu zit ik met een probleem. want de stappen motor kan niet echt koppel leveren (eigenlijk helemaal niet). Nu weet ik niet ofdat dit komt doordat ik hem verkeert aanstuur. (Momenteel bekrachtig ik één spoelpaar en "hangen" de andere 3 paar aan de massa). of dat dit komt doordat er misschien 24volt op mag staan in plaats van 5 volt.

type van motor is als volgt:

STEPPING MOTOR
TYPE KP42HM2-225
127S61559 0.9DEG/STEP

JAPAN SERVO CO LTD

http://halfliferefugee.homestead.com/files/steppers.JPG
(De stappen motor die ik heb staat rechts)

Je aansturing is fout, je motor is 12V ipv 24V en de transistor is veel te krap bemeten!
Hoe heb je transistor eigenlijk aangesloten?

Gr,

Rik

Hee, dat is typisch een Canadees heeft ook een vraag over exact dezelfde stappenmotor en gebruikt ook nog dezelfde foto. Misschien staan hier ook wel een antwoord op je vraag
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=3014&goto=nextnewest

Ja dit foto komt inderdaat van die site af. (had ook al zitten googlelen) maar de RECHTER motor is precies het zelfde als ik heb.

Het ook effe het onderstaande schama getekent. http://www.uploadarchief.net/files/download/schemawsca.JPG

Ik weet dat je zo normaal niet een stappen motor aanstuurt maar dit was ook meer effe om te proberen. Het ook effe mijn scoopbeeld nagetekent als ik de spanning over een spoelpaar meet. Hierbij is te zien dat 1/4 van de tijd de spanning 5 volt bedraagt en 3/4 van de tijd de spanning -+/-0.8 volt.

Maar nu weet ik nog steeds niet zeker of dat ik meer spanning op mijn motor mag zetten (bijvoorbeeld 24 volt)

Transistor blijft te zwak! En je hebt de torren als emittervolger geschakeld hetgeen ook niet slim is....

[Bericht gewijzigd door Rik_J op ]

Op 1 juni 2006 15:35:08 schreef Rik_J:
Transistor blijft te zwak! En je hebt de torren als emittervolger geschakeld hetgeen ook niet slim is....

Dat mijn transistors niet slim geschakeld zijn dat ben ik met je eens alleen deze zijn toch niet over belast.

De weerstand van mijn spoel = 70 ohm en ik zet er een spannings verschil van 5 volt op dan heb ik toch maar een stroom 5/70=71mA wat toch wel te doen is met een BC547C ?

1. Je schakeling (emittervolger) is niet handig gekozen.
2. Je hebt wel een beetje een zwak torretje uit gekozen. Kies een darlington.
3. Je voedingsspannig is waarschijnlijk ook te laag (waarschijnlijk is het een 12V stepper)
4. Als je een spoelweerstand van 70 ohm meet, kan je er van uitgaan dat dit zeker geen krachtige motor is.

Heb nu men stappen motor op 12V belast en nu is het koppel wat de moter levert aanzienlijk groter +/- 10x groter dan bij 5v. Dus dat werk wel.

Maar nu belast ik elke keer 1 van de vier spoelparen waarbij de overige 3 aan de "massa" hangen. Is dit nouw de juiste manier of moet dit anders?

Ik weet niet meer precies wat het aanstuur pattroon moet zijn. Ik denk dat google wel een oplossing heeft. Wat ik me nog kan herrinneren van stappenmotoren is dat ze een fullstep en een halfstep 'mode' hebben (en ook nog een z.g.n. microstep: daarbij wordt de spoelstroom ook nog eens in stapjes geregeld).

De transistor moet bij 12V een I van 170mA kunnen verwerken en zo'n tor moet je ook selecteren. Verder moet je de spoelen in de collector van de transistor opnemen en schakelen naar massa.
Verder moet de 1 spoel laten aantrekken en de tegenoverliggende spoel laten duwen (bij volstap bedrijf)
Zoek eens op 'jones on steppers'