Nog een topic van mij over stappenmotoren, de 103H546-0440 Stepper Motor.
3,15 volt aansturing doormiddel van 8 transistors,

Excitation White & Black Red Blue Yellow Orange 
1           +Ve          -Ve -Ve 
2           +Ve              -Ve   -Ve 
3           +Ve                    -Ve    -Ve 
4           +Ve           -Ve             -Ve

samen met een 4017, die dus 2 transistors aanstuurt. Maar de motor draait alleen, als ik de motor zelf aanraak, de ge isoleerde draden naar de motor vastpak, of waar dan ook op de schakeling een contact aanraak.

De voeding gebeurt met een lm317, adapter 230-15V AC. Stopcontact is niet geaard.

wie o wie heeft nu een geniale ingeving wat er aan de hand kan zijn.

EDIT
Oh voor ik het vergeet, de motor zelf trekt 1,5A bij 3,15 Volt, dus de min kant van de aansluiting word voor een NPN transistor geschakeld, de BD136.

Waar maak je de clock mee ? ..

Magic touch??? Waar haal je je clock signaal vandaan voor je 4017? Aan het gedrag (en in de glazen bol) vermoedt ik dat je geen klok signaal aan de 4017 aanbiedt. Als je nu de schakeling aanraakt wordt er ergens 50 Hz ingekoppeld, en die laat je motor draaien.

clock signaal komt bij een pic16F628A vandaan, die elke 15 ms het signaal omhoog of omlaag zet.

Voor een andere stappenmotor, werkte dit toen.
Ik heb even uitgeprobeert, maar geen clocksignaal betekent gewoon niet draaien.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op ]

enable pin of iets dergelijk van je 4017 zwevend?

Op 5 juni 2006 17:38:28 schreef Stynus:
enable pin of iets dergelijk van je 4017 zwevend?

Dat is ook het eerste waar in aan denk. (maar dan meer in je PIC)
Ik heb ook uren lopen zoeken in een schakeling voordat ik er achter kwam dat iets "externs" (een ongebruikte poort) daar de schuldige in was...

Zou het nog kunnen zijn dat ik 2 verschillende voedingen heb, mijn pic word gevoed door een computervoeding.

Maar normaal gesproken zijn pic's toch niet gevoelig voor aanraking? Zo'n beetje alle pinnen van de pic zijn aangesloten. Weliswaar met dit simpele programmaa van pulsengeven zijn ze niet in gebruik.

Gnd van beide voedingen wel gekoppeld?

of is het een Hands-on beveiliging?

Ahhhhhh, dus dat was het :D, ja ik heb nu de minpolen aan elkaar gekoppeld. en hij doet het, en de koppel ligt nu ook gelijk hoger. Bedankt

Maar zou iemand me nog kunnen vertellen waarom dit uitmaakt.

je signaal van je pic heeft geen retour pad.
jij vormt met je lichaam een condensator die net genoeg koppeling levert om de 4017 te triggeren.

Hmm, maar de 4017 is nou precies hetgene wat op dezelfde voeding zit als de pic. En dan is het ook nog eens zo, dat ik alleen de motor aan hoefde te raken, en met me andere hand niks anders.

dan heb je niet genoeg base current om je power transistoren open te sturen.
Deze hebben soms maar een paar uA nodig om een beetje open gestuurd te worden of gebruik je fets?die hebben nog minder nodig.
de rest blijft gelijk jij maakt door capasative koppeling het circuit af.

ik gebruik transistors, maar goed bedankt voor de informatie :) Nu weet ik het voor later :D

Toen ik las dat je 2 verschillende voedingen gebruikte dacht ik ook meteen aan gnd koppelen.
Het is zeer logisch dat je schakeling het niet doet. Je pic geeft wel een pulserend signaal maar de verderrest van je schakeling kan er niks mee. Er is pas spraken van spanning wanneer je het verschil tussen 2 punten kunt meten. Jij bied een + aan maar geen - omdat deze niet terug gekoppeld is naar je pic. Simpel gezegd, de stroom vanuit je pic loopt naar de "vermogen schakeling" maar kan vanaf daar niet meer terug naar je pic (er is dus geen gesloten stroomkring).
Dat de schakeling werkt wanneer je hem aanraakt is logisch (jij maakt dan een toevallige koppeling tussen beide grounds). Blijkbaar is de stuurstroom ontzettend klein en zorg jij zelf voor voldoende koppeling.