Hoi, ik wil een robot gaan maken die door een kamer rijdt en nergens tegen aan botst. Ik heb alleen niet echt veel verstand van ic's en pic's en dergelijke. dus wil ik de lichtsluis van deze site gebruiken. op het relais schakel ik dan een motor( zodat hij al draait). ik richt dan gewoon de IR-LED en de fototransistor schuin zodat als er een voorwerp voor komt. de relais de motor uitschakelt en de andere motor blijft draaien. en zo maakt hij dus een bocht. ik denk dat dit wel gaat werken, maar het probleem is dat ik dan dus 2 lichtsluizen maken die ieder op min.9volt werken en de motoren hebben allebei (denk ik) ook een apparte voeding nodig als ik hier voor ieder een 9volt batterij gebuik, heb ik dus totaal 28 volt!! nodig. en dat is een beetje veel dus weet er iemand een betere manier?
alvast bedankt voor het lezen van deze tekst.
je hebt geen 28 27 volt nodig maar gewoon 3x 9 appart. Dat tel je niet zomaar bij elkaar op. Verder kan je beter 8 apparte cellen in serie zeten.
[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]
Op 6 juni 2006 18:29:12 schreef Jan Bot:
je hebt geen2827 volt nodig maar gewoon 3x 9 appart. Dat tel je niet zomaar bij elkaar op. Verder kan je beter 8 apparte cellen in serie zeten.
ja das dom berekent van mij ik bedoelde eigenlijk 36 (4*9 volt)
maar ik bedoelde eigenlijk in totaal
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
ik geloof dat vellemal daar een robotje voor heeft. wanneer die iets 'ziet' rijd hij naar achter, draait een kwart en gaat verder rijden.
bouw die eerst eens(soldeeroevening) en ga dan kijken hoe hij werkt.
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=348182
verkrijgbaar bij de meeste electroboeren.
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Op 6 juni 2006 18:46:17 schreef greenghost:
heb je echt totaal gen verstand van pic`s of heb je een basis????
nee ik heb echt totaal geen verstand van pic's.
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
probeer dan eesrt wat met een pic aangestuurde schakelingen te maken en probeer dan robots aan te sturen met basis bewigingen (zelf heb ik ook geen verstand van robotica maar ik heb al eens wat programma regeld gezien das niet simpel)
hint: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/4
[Bericht gewijzigd door greenghost op ]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
wanneer je wilt dat hij een reactie geeft op iets wat er omheen gebeurt kan het moeilijk anders. temnimste als je hele grote schakelingen wilt gaan maken kan het natuurlijk wel. moet je met een stapel timers en dergelijke gaan werken. als ik jou was zou ik eerst toch eens naar zo'n velleman kitje kijken.
Electroprutser
Recente projecten: ASURO-Robot, K8048
Op 6 juni 2006 20:56:35 schreef elektronica-computerNerd:
maar ik heb toch niet perse een pic nodig om een robot te maken, weet er niemand een andere manier?
Er zijn meerdere manieren om een rijdende robot te maken.
Hiertoe heb ik eerst een boek aangeschaft over mechanica en robotica. (Bij vego.nl)
Dit is een zogenaamd werkboek en geeft dus alleen handreikingen en het leuke werk mag je zelf doen.
hierin vind je ook vanalles over (IR)sensoren en besturing met transistoren ipv. met een PIC. Leuk om te beginnen.
Ook wordt in het boek een u-controllerbordje behandeld maar is dus niet perse noodzakelijk.
Mocht je interesse hebben zal ik het betreffende artikel over transistoren sturingen wel ff opzoeken.