vraagje over koelingsschakeling

Hallo beste lui,

ik had een vraagje over een verkoelings schakeling die een LM 35 bevat, ik weet dat jullie geen kant en klare antwoorde geven en dat verwacht ik ook helemaal niet ,ik heb alleen wat hulp nodig met het volgende, Ik moet voor school een verkoeling schakeling maken,dit houdt in dat ik een schakeling moet ontwerpen ,waarvan de output een A/D converter in gaat en vervolgens een rabbit core in.
hier bij gebruik ik een LM35 om de temperatuur te meten.
deze LM geeft per 1 graad celcius per 10 milivolt,deze 10 milivolt wordt versterkt.
Nu vroeg ik me af of ik i.p.v de LM35 een NTC of een PTC zou kunnen gebruiken,en welke beter is en waarom(lm of een ntc/ptc?).
Wat zouden jullie doen of mij kunnen aanraden en waarom.

Vriendelijke groet,

Tim

Sine

Moderator

Waarom zou je wat anders nemen als je al een LM35 hebt ??

Die dingen zijn bijna ideaal als je een analoge meting wilt doen, linear, precies.

met een NT/PTC moet je allerlei omvormingen gaan doen om er een bruikbaar signaal uit te krijgen.

hmm okay,dus voor temperatuur metingen is deze lm 35 ideaal begrijp ik?
want ik wou het eerst met een ptc doen ofzo maar toen.
ik weet niet zoveel hiervan af dus ik dacht ik vraag het maar :)
een PTC of NTC is dus helemaal niet ideaal,ik kan nergens de specificaties vinden van de lm 35 dus vandaar dat ik ook andere opties openhoudt

[Bericht gewijzigd door Timster op 10 juni 2006 23:48:19

free_electron

Silicon Member

die lm35 wordt gemaakt door national semiconductor

het is een zogenaamde kelvin diode.
de uitgang stijgt linair met 10mV per graad kelvin.
bij 0 graden celcius levert de lm35 precis 2.73 volt

bij 100 graden celsius levert ze 3.73 volt

dus al wat je moet doen is via een verschilversterker je nulling doen en eventueel daarna via een gainstage de uitgang matchen aan de a/d

lm35 is precies in trek .. je bent al de derde in 2 dagen tijd die daar komt mee aandraven ... eindwerk ? schoolwerk ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Dat klopt niet helemaal Free,

Een LM35 is ge-ijkt in oC
http://www.ece.osu.edu/~passino/LM35.pdf

0oC = 0V
100oC = 1V
Om negatief te kunnen meten moet je de uitgang met een weerstand aan een negatieve voedingsspanning hangen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 11 juni 2006 10:40:18

Op 11 juni 2006 10:35:58 schreef Sine:

0oC = 0V
100oC = 1V

waar staat dat ? pagina ?, figure nr ?
Bedoelde je dit ?
Linear + 10.0 mV/°C scale factor
scale faktor geeft de schaal dV/dC° maar niet de werkelijke spanning.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op 11 juni 2006 13:47:04

beetje gek
Sine

Moderator

Op 11 juni 2006 13:42:25 schreef elektron_:
[...]

Bedoelde je dit ?
Linear + 10.0 mV/°C scale factor
scale faktor geeft de schaal dV/dC° maar niet de werkelijke spanning.

Staat er netjes bij hoor ...

1500mV @ 150oC
250mV @ 25oC
-550mV @ -55oC

En aangezien het ding liniair en 10mV /o is kun je de rest zo bepalen

Als de gemeten analoge waarde toch een A/D convert in gaat waarom niet een sensor nemen die al digitaal is. Dat scheelt een analoge schakeling en bespaart een A/D converter. Bijvoorbeeld een DS1820 (1wire), LM75 (I2C) en vele andere.

Hoe nauwkeurig moet je meting zijn?

Turbokeu

Golden Member

Op 11 juni 2006 13:42:25 schreef elektron_:
[...]

NS datasheet: Pagina 1, figure 2.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
free_electron

Silicon Member

Op 11 juni 2006 10:35:58 schreef Sine:

Een LM35 is ge-ijkt in oC

JUIST !. ik zat met een LM335 in mijn gedachten. die is in Kelvin

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

en het verschil tussen één graad celcius en één kelvin is...

Niets!

"x"°C = "x"K + 273 (lineair verband tussen beide dus)

Maakt dat dan wat uit in welke eenheid je meet? Als de grootheid hetzelfde is (temperatuur, eenheid lineair verband houdend met elkaar)
Ofwel 10mV per °C is dan toch ook 10mV per K?!
Je zult alleen de omrekenfactor tussen °C en K moeten toepassen...

Of ben ik nou ontzettend mis?

May The Force be with you...

Op 11 juni 2006 04:38:55 schreef free_electron:
die lm35 wordt gemaakt door national semiconductor

het is een zogenaamde kelvin diode.
de uitgang stijgt linair met 10mV per graad kelvin.
bij 0 graden celcius levert de lm35 precis 2.73 volt

bij 100 graden celsius levert ze 3.73 volt

dus al wat je moet doen is via een verschilversterker je nulling doen en eventueel daarna via een gainstage de uitgang matchen aan de a/d

lm35 is precies in trek .. je bent al de derde in 2 dagen tijd die daar komt mee aandraven ... eindwerk ? schoolwerk ?

ho, nou maak je een serieuse natuurkundige fout, kelvin vondt het "graden" gedoe maar niks, het is dus 10 kelvin, en niet 10 graden kelvin, vandaar ook niet dat rondje bij de K, zoals je die wel bij C of F ziet.

dat geldt ook voor de rest hier.

Take a parachute, and jump!

je hebt helemaal gelijk! ik pas m'n post ff aan...

voor een LM35 heb je een A/D converter nodig. Waarom niet een DS18S20? Dat KAN zonde zijn.

free_electron

Silicon Member

Op 11 juni 2006 17:09:56 schreef The Force:
en het verschil tussen één graad celcius en één kelvin is...

Niets!

"x"°C = "x"K + 273 (lineair verband tussen beide dus)

Maakt dat dan wat uit in welke eenheid je meet? Als de grootheid hetzelfde is (temperatuur, eenheid lineair verband houdend met elkaar)

Of ben ik nou ontzettend mis?

neen je bent er recht op
alleen moet je bij de lm335 zelf er 2.73 volt vanafhalen om celcius te krijgen.

dus heb je opamp nodig met alle gevolgen vandien ( offset, drift , temperatuurafhankelijkheid, ruis en andere 'zever'

aha, de output heeft bij de 355 dus een "offset" van 2,73V
Da's erg logisch...

Thnx Vincent!