Ik heb een 6 volt dc motor(tje). Ik weet niet hoeveel toeren per minuut hij draait maar veel. Wat ik wil is dat de motor heel langzaam draait zo ongeveer als de seconde wijzer van een horloge. Zelfs met een batterij van 1,5 Volt draait de motor veel te snel. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen?
rimco
Digitaal - Mijn ding :P
pwm (met pulsen aan en uit sturen,maar dan heel snel)? tandwieltjes?
maar pwm zal zo langzaam ook niet lukken denk ik.
[Bericht gewijzigd door rimco op ]
Waar wil je het voor gaan gebruiken? Als je ook maar een klein beetje koppel nodig hebt, zijn tandwielen al je enige uitweg. PWM werkt op die snelheid ook niet echt lekker meer.
Kan niet.
Zeker niet met de snelheid van 'n secondewijzer.
Electrisch lijkt me dat niet mogelijk met 'n 6v DC.
Met 'n stappenmotor heb je meer mogelijkheden..
Dank voor jullie reacties. Het is de bedoeling om een klein figuurtje te laten draaien , als een soort versiering. Net als bij een speeldoos. Ik weet niet wat een wbm is en eventueel welk schema voor een stappenmotor geschikt is? Ik denk dat een tandwielconstructie nog te snel zal draaien. Of is er misschien zelf een motortje te bouwen wat heel langzaam draait?
Op 11 juni 2006 11:03:51 schreef Gevallenopstraat:
Als je nu PWM en tandwielen doet, is dat wat?
Yup, maar tandwielkastjes zijn bij mijn weten niet zo makkelijk te vinden voor een mooie prijs, tenzij je ergens een stuk speelgoed hebt die je kunt slopen
stappenmotor uit printertje slopen, en een heel envoudig drivertje maken. dan je heel pricies je toerental vastzetten. (die pwm kan verlopen, motorslijtage, enz)
stepper zal ook meer koppel hebben.
Doorgaans kun je zo'n motortje wel heel langzaam laten lopen met heel korte pulsjes maar het loopt niet gelijkmatig in verloop van tijd.
Voor die toepassing lijkt me dat niet echt een probleem dus zoek of maak een schakeling die "heel" korte pulsjes maakt bijv, 1 mSec, en dan 5 of tien per seconde. Het gemakkelijkste is het gebruik van een Ucontroller maar uit voorgaande text maak ik uit dat je daar nog niet aan toe bent. Maak een oscillator van 1 to 100 Hz en sluit deze via een C van c.a.47 nF aan een tor die de motor stuurt. Varieer de freq. tussen 1 en 100 en dan heb je een heel goede kans dat het motortje zo draait als gewenst. Voedings spanning 1,5 of 3V.
zweetvoetje
Free the whales!
zelfs PWM gaat niet werken bij dit toerental. Door de ankerkleef zal het motortje altijd 3 of 5 voorkdeursposities hebben, waarnaar het terugkeert. Dit valt zo goed als niet tegen te gaan. (niet met een schakeling die normaal bouwbaar is, want je zou dan de positie van de motor moeten terugkoppelen naar de aansturingsunit, ondoenbaar veel werk dus)
je zal een tandwielkastje ofzo moeten maken. Evt. een snaaroverbrenging, dat kan ook heel aardig werken, en echt ingewikkeld is het niet. Als je nog wat lego of mecano overhebt kan dat goed. (indien lego: wel goed smeren met boter)
Een motortje zelf maken? Ik heb het als kind wel eens gedaan, een heel gepruts en als resultaat geen "degelijke motor".
Maar ik wil je niet ontmoedigen, probeer het eens.
Een casette-recorder motortje werkt wel degelijk met de methode die ik hierboven beschreven heb.
Ik weet niet of dat motortje van jou van eenzelfde type is.
Ok Ik zal proberen met een as en overbrenging. Mijn motor is kleiner dan van een cassette recorder ongeveer 2 1/2 cm rond en bij en centimer hoogte. En wat betekent PWM ?
Pulse Wide Modulation ofwel in het nederlands puls breedte modulatie.
Een vaste cyclus-tyd met een varierende aan puls, het lijkt een beetje op wat ik al beschreven heb.
En een oscilator maken en een toretje enz. is echt niet moeilijk en niet duur.
Wat het beste is bij zo'n toepassingen waarbij iets heel lichts (dus geen gelasting voor motor) traag moet draaien, is een simpel uurwerkje. Heel veel uurwerken werken met hetzelfde zwarte doosje die wordt gevoed met een AA-batterijtje. Het is spotgoedkoop en wrkt goed. Met beetje knutselwerk verbind je hetgene wat je moet laten draaien met de secondewijzer.
Een andere mogelijkheid (wanneer de motor wel wat belast zou worden) is een motor die werkt op wisselstroom en die dus ook heel traag draait. Ik gebruik zo'n motor voor een spiegelbol te laten draaien. De motor komt uit zo'n ufo-lamp met glasvezels die moesten draaien. Ik zette er gewoon een 6v wisselstroomtransfo voor uit een klokradio.