mp3 op de fiets

hey
ik heb van onze techniek leraar een opdracht gekeregen:
plaats een mp3 speler op de fiets en die zich voed met de dynamo daarop (6 volt)
dus nou moet ik een transformator nou heb ik uitgerekend dat de windingen 10:40 zijn klopt dit

ik heb het zo berekend up: Us = Np: Ns
up=primaire spanning (die er ingaat)
us=secundaire spanning (wat er uitkomt)
np=primaire wikkeling
ns=secundaire wikkeling

klopt dit??
en maakt het dan ook uit hoe goot de kern is??

b.v.d toko

Dit is eenvoudiger gelijkrichten en dan een buck-boost-converter.

De trafo oplossing gaat nooit goed werken, de frequentie is niet constant, spanning net zo min.

De voorgestelde oplossing is mogelijk, indien je erachter nog een spanningsregelaar zet, die de spanning netjes op 1.5V afkapt.
een buck-boost-convertor is wel weer vrij ingewikkeld

Free the whales!

Ik zou het niet te moeilijk zoeken.
Op welke spanning werkt de MP3 ?
Gebruik een gelijkrichter en afvlak elco en zorg dan dat de spanning niet te hoog kan worden, met een zener bijv. of nog beter een 78xx regelaar

Buck-Boost zijn niet zo moeilijk, meestal ben je met een IC klaar. En ze zijn juist voor dit soort toepassingen ideaal. Dus de spanning gelijkrichten, elco'tje erachter, buck/boort converter erachter en klaar. Ook nog een mogelijkheid: de doorlaatkararteristiek van een LED sluit vrij goed aan op de laad karakteristiek van een NICAD (LED parallel aan de Nicad, en een serie weerstand erover. Als je niet teveel stroom trekt met de MP3 speler, kun je met twee LEDjes en twee kleine NICAD's al een eind komen.

carpe cerevisi
Anoniem

àh wat leuk. zo heb ik ooit eens een mp3 speler opgeblazen :).

ik zou accutjes opladen en daarachter een goede beveiling en dan naar je mp3speler

ja want als je met je fiets stilstaat of heel langzaam rijdt slaat je mp3 speler af :P

Een zak tuinaarde opescheuren

hey,
hartstikke bedankt
ik heb het afgekregen (met een beetje hulp van mijn oom)
vraag me niet om de specificatie die snap ik nog niet
alleenmoeten die wel in mijn verslag|:(

groetjes jetse