hallo ieder,

ik wil voor mijn robot wat servomotoren gebruiken maar ik
heb totaal geen programmeer ervaring. zijn er micr. controllers speciaal om servo's aan te sruren/drijven of stelt het programmeren niet veel voor???

alvast bedankt
greetzz bart

Je kunt volgens mij inprenciepe elke Uc gebruiken als die maar genoeg pinnen heeft. En het programeren; je moet het even weten. Zie daarvoor bijvoorbeeld picbasic.nl staat ook hoe je servo's kunt aansturen.

Leuke website!!
En ja, de meeste moderne micro-controllers zijn voorzien van PWM, puls breedte modulatoren die je gemakkelijk in kan stellen om een servo te besturen.
En ja, het loont zich zeker om te leren programmeren, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. Voor enkele euro's koop je al een controller en met 4 weerstanden en een 25 polige DB connector maak je een programmer.
Zelf gebruik ik AVR's en ben meer dan tevreden over de mogelijkheden en het gemak dat ze bieden en de prijs. Er bestaan nog vele andere soorten zoals de ook veelgebruikte PIC's. Het loont zich eens rond te snuffelen/googlen om te kijken wat het beste bij je past omdat elke soort z'n eigen voordelen en nadelen heeft.

Wat voor robot wil je precies maken? Misschien eenvoudiger beginnen met stappenmotoren? Ben ik nu ook mee bezig en die vind je in zo'n beetje alle afgedankte printers. Meestal zijn daarvan ook de tandwielen(vertragingskast) nog bruikbaar.

De PWM uitgang van een uc leent zich meestal niet zo voor het PWM signaal voor een servo. Een servo signaal is namelijk maar een beperkte PWM en heeft maar een bereik van 5 tot 10% op de volledige periode (1 tot 2ms bij een puls van 20ms).

In principe kan je met elke uc een servo signaal opwekken. Mits je een pin vrij hebt, een timing hebt die acuraat genoeg is (dat is bijna nooit een probleem) en een timing die snel genoeg is.

Ik heb pas nog een C voorbeeld geschreven voor een ATtiny2313. Moet het nog verwerken in mijn tutorial. http://www.circuitsonline.net/forum/view/35409/last

Elektroprutser ik vraag me af of de aansturing van een stappenmotor makkelijker is. Mij lijkt het juist complexer. Als je bovenstaande code voorbeeld bekijkt zie je dat de aansturing van een servo weinig voorstelt. In een servo zit verder al alle aansturing en de positie komt altijd overeen met je signaal. Voor een stappenmotor moet je een driver maken en je moet altijd bijhouden wat de stand is. Of je moet dat kunnen bepalen middels een sensor of een eindstop. Maar natuurlijk hebben beide zo hun voor- en nadelen.

[Bericht gewijzigd door Marcel op ]