Momenteel ben ik bezig met een projectje om reclame te vervangen door muziek. Hierbij zou ik moeten kunnen detecteren of er op een bepaalde zender wordt uitgezonden in stereo of in mono. De muziek wordt steeds uitgezonden in stereo, de reclame in mono.
Nu is de bedoeling om vanaf dat er een mono signaal binnenkomt dat ik een mp3speler kan aansturen door met een transistor de play knop van de mp3speler een puls te geven, en als er terug wordt overgeschakeld naar stereo, dat ik de stop knop van de mp3speler een puls geef. Hierbij zal het geluid moeten en in out-faden van de mp3speler en de radio.
Is dit mogelijk, en hoe kan ik hieraan beginnen. Het in en uitfaden zal niet echt een probleem zijn, maar wel de detectie van mono en stereo. Ik heb al gedacht van een simpele radio te slopen, en een transistor te gebruiken die ik schakel via de mono/stereo led, maar daarmee heb ik maar 1 signaal (dus kan ik maar 1 knop aansturen)
Alvast bedankt
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Achter die led een inverter dan heb je ook een uit als het ledje aan is en een aan als het ledje uit is.
Als je daar dan een difrentiator achter zet heb je een puls.
Een difrentiator maak je eenvoudig met een weerstand en een condensator.

Maar bestaat er ook een manier om dit te doen zonder gebruik te maken van de led? aangezien dit tegenwoordig meestal in een schermpje is weggewerkt. Ik zal wel eens uitmeten of ik op de print van de stereo niet kan vinden waar dit zich juist bevind.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb al gedacht van een simpele radio te slopen, en een transistor te gebruiken die ik schakel via de mono/stereo led
Als er nieuws of reclame wordt uitgezonden kan dit wel mono geluid zijn, maar de zender blijft gewoon een stereo draaggolf uitzenden (19/38 KHz signaal)... (ledje blijft dus aan)
Is dus niet te gebruiken...
Kan je niet veel beter het verschil tussen links en rechts meten met een opamp? maar als er dan een liedje mono word uitgezonden gaat de MP3 speler aan.
lijkt mij een moeilijk projectje.
Als er nieuws of reclame wordt uitgezonden kan dit wel mono geluid zijn, maar de zender blijft gewoon een stereo draaggolf uitzenden (19/38 KHz signaal)... (ledje blijft dus aan)
Is dus niet te gebruiken...
Er wordt wel degelijk een mono draaggolf uitgezonden: de 19khz carrier wordt weggehaald op het moment dat er nieuws of reclame is(Dit is een project in samenwerking met een radiostation die dit later misschien ook wel willen implementeren)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ah, een speciale zender. Dat kan natuurlijk...
Normale zenders zullen dit niet gebruiken, omdat het een prima mogelijkheid geeft om de reclames te onderdrukken.
(Iets waar de bedrijven die reclame uit willen zenden natuurlijk niet echt op zitten te wachten, en daardoor zullen ook de reclame inkomsten van de zender dalen...)
Het RDS signaal zou hier ook geschikt voor zijn. (Wordt nu ook al gebruikt voor nieuws/verkeers info...)
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Wat wellicht aardig is om te proberen:
Veel tuners 'lekken' dat 19 kHz signaal met aanzienlijke sterkte uit hun audiouitgangen. Dit kun je evt controleren door de tuner even aan je soundcard te hangen en een spectrum-analyse te doen van het signaal (met cooledit of zoiets).
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het kan een mogelijkheid zijn als je de ontvager intact wilt laten, of je device met meerdere ontvangers wilt kunnen gebruiken.
met een opamp het verschil tussen lins en rechts maken, om mono te detecteren werkt niet, want als het even een stille scene is, gaat je mp3 speler aan !