vermogen ontwikkeling drieklemmenregelaar

ik heb een vraagje over mijn berekeningen van mijn voeding uit een deel van mij eindwerk.

Ik vraag me af of de berekeningen die ik maak voor het gedissipeerde vermogen in de drieklemmenregelaar wel correct zijn (Pd en Po). Deze zijn op de laatste pagina te zien, wat voorafgaat is niet noodzakelijk van belang maar je mag me wel wijzen op de fouten die er mogelijks instaan :)
je kan het bestand in pdf formaat nalezen op:
http://users.pandora.be/jdjere

alvast bedankt voor de moeite

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Pd heeft niets van doen met Po.
Pd is de spanningsval*Opgenomen stroom van de schakeling.
Po veroorzaakt de stroom door de regelaar en daarmee dus het verlies hierin.

dus eigenlijk heeft alleen Pd aanleiding tot het opwarmen van de drieklemmenregelaar als ik je goed begrijp?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Pd is de dissipatie in de regelaar dit is het verlies dat moet worden afgevoerd als warmte.
Pd is dus idd verantwoordelijk voor de opwarming.

ok, bedankt é :)
nu wetek dus dak fout was, n geluk da er nog altijd zoiets als "bijlagen" bestaat bij een eindwerk om mijn fout goe te praten :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor de volledigheid: de driepoot mag dan minimaal 2V nodig hebben, dat neemt niet weg dat ook die 2V bijdragen aan de warmteontwikkeling erin.
De eenvoudigste manier is misschien nog wel dit:

- over de regelaar valt 20 - 5 = 15 V
- door de regelaar loopt 0,233 A

- in de regelaar wordt dus 15 * 0,233 = 3,5 W (3,495 W)gedissipeerd.

Samen met het verbruik van de 5 V afnemer, namelijk 5 * 0,233 = 1,2 W (1,165 W), is dat 4,7 W (4,660 W)

Hetgeen gelukkig overeen komt met het door de brug geleverde vermogen van 20 V * 0,233 A = 4,7 W (4,660 W).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

het vermogen van de brug zal inderdaad bij benadering kloppen

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
free_electron

Silicon Member

233 ma op 20 volt geeft je 4.66 watt.

die dropsapnning mag je NIET in rekenig brengen . dat heeft daar niks verloren. die dropspaning is wanneer de regulator STOPT met werken.

je hebt dus 15 volt x 233 milliampere op te stoken in de regulator.

en je schakeling neemt 1.2 wat op. ze prodcueert dat niet. pas die tekst aan.
'Po is het vermogen dat ontwikkeld wordt door de schakeling' is niet juiost.
dat moet zijn

Po is het OPGENOMEN vermogen door de schakeling

4.7 watt verstoken in een lm7805. je gaat dat flink moeten koelen hoor. mjin boerenverstand zegt dat dat ding flink boven de 125 graden gaat worden ... ik dacht dat voor een TO220 de junction to ambient boven de 60 graden per wat kleeft ... 4.7x60 ... tel daar nog 25 graden omgeving bij en je andt boven de 300. ik denk dat die regelaar spontaan van je bord afsmelt ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

free_electron ik denk dat je er toch wel naast zit...
de schakeling werkt al lang maar ik moest het allemaal zo'n beetje beschrijven.
continu stroom van de schakeling moet ergens rond de 200mA liggen (er wordt geschakeld!). De drieklemmenregelaar heeft hier totaal geen probleem mee, ik denk zelfs dat hij niet warmer wordt dan 30°C na lange tijd. Als ie heel warm zou worden had ik dat wel gevoeld aan men vingers :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Sine

Moderator

"drie klemmen regelaar" Wie verzint zoiets ?

"series voltage regulator" is de een officieele benaming voor het ding.

Drie-pootje is iets uit de volksmond, ( daar worden zo ongeveer alle standaard componentjes voor uitgescholden trouwens )

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 17 juni 2006 23:41:03

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als letterlijke vertaling van het ingeburgerde "three-terminal regulator" kan het wel, toch?
De term "Series voltage regulator" slaat meer op het principe. Als je er op Googlet bijvoorbeeld, vind je wel allemaal voorbeelden van serietransistors met aanhang, maar bijna niet van 78xx gevalletjes.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org