ik heb een 3fase motor 3*220 die aangesloten is op een een frequentie regelaar (siemens micromaster 440). normaal toerental 1400t/m. nu is mijn vraag hoe ik kan weten tot welke maximaal toerental een motor zou aankunnen. ik heb de mogelijkheid om tot 650Hz in te stellen maar wil deze niet stuk laten draaien dmv te hoog toerental.
Mvg Luc
jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
de motor draait 1400rpm bij 50 hz dus.
volgens wat wij op school gezien hebben in het labo mochten we niet boven de 60Hz gaan om abnormale slijtage tegen te gaan.
die abonormale slijtage gaat gepaard met hoge ijzerverliezen, Pj = I².R , de stroomstijging heeft dus veel invloed op de temperatuur. ook zijn de kogellagers waarschijnlijk niet geschikt voor de hogere toerentallen en zou het ook nog eens kunnen dat de wikkelingen uit het anker worden geslingerd...
dus niet boven de 60Hz als ik jou was 
trouwens, als je boven het nominaal toerental gaat zal ook je koppel verminderen, gevolg: de motor kan niet zo zwaar meer belast worden.
[Bericht gewijzigd door jdjere op ]
inderdaad het koppel vermindert dan maar ik heb niet zoveel koppel nodig dus dat valt wel mee (een kleine freesmachine) , proefondervindelijk heb il al eens tot 100Hz gegaan zonder abnormale geluiden te verkrijgen , de vraag blijft natuurlijk hoelang dit goed blijft gaan en tot hoever in toerental zou kunnen gaan zonder enkele motoren in de vernieling te draaien.
Mvg Luc
jdjere
ja het is best mogelijk dat de motor niet raar begint te doen maar je blijft wel met je warmte probleem zitten...
misschien zoek je best even een datasheet van de motor op die je gebruikt, dat moet wel te vinden zijn op google of bij de fabrikant. hier zal zeker wel iets in te vinden zijn van de maximale frequentie. en als het dan echt nodig is van een hoog toerental te halen zul je gebruik moeten maken van een systeem met riemen of een "universele" motor. zo'n motor zit in stofzuigers en dremels enzo...daarmee haal je zelfs tot 32000 RPM
jammergenoeg wel in kleine vermogens..
Ik heb motoren gezien die langdurig en probleemloos op 120Hz draaien. Ik vindt dit echter niet de juiste oplossing. De overbrenging is dan verkeerd of de motor. Bovendien krijg je bij die hoge freq's veel slip en is de snelheid zeker niet meer rechtevenredig met de frequentie.
Hoger dan 75 Hz vindt ik slecht, langdurig onder de 15Hz moet zeker ook vermeden worden zonder geforceerde koeling (met een aparte motor)
jdjere
Op 18 juni 2006 19:50:07 schreef rikjurne:
een motor mag normaal tot 3000tr/min draaien. daarboven gaat de slijtage heel vlug
dat heb je niet helemaal juist vrees ik..
het toerental wordt bepaald door het aantal poolparen
formule: n = (f x 60)/ p
n: toerental in rpm
f: frequentie die je instelt
p: aantal poolparen
de motor die hier gebruikt wordt heeft dus 2 poolparen als je dat invult kom je op 1500 RPM en daar trekt je nog 100RPM veroorzaakt door slip af...
als je je baseerd op die 3000RPM(1poolpaar dus) dan zou het wel eens kunnen dat een motor van bv 600 RPM nominaal toerental behoorlijk heet wordt als je de frequentie zo ongelooflijk veel moet opdrijven met verbrande wikkelingen tot gevolg...en dat is nu net hetgene wat we willen vermijden 
[Bericht gewijzigd door jdjere op ]
Op 18 juni 2006 19:50:07 schreef rikjurne:
een motor mag normaal tot 3000tr/min draaien. daarboven gaat de slijtage heel vlug
Dat hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat voor een reductor er op zit. Maar voor de motorlagering en zo zal die 3000 toeren niet zo heel veel problemen opleveren denk ik. Maar dan zit je met een 1500 toerenmotor al heel dik over de 100Hz. En dan is er toch iets heel erg fout gegaan bij het bedenken van een project.
(ik ga even uit van een "normale" 1500 toerenmotor, die komen nou eenmaal het meest voor.)
bedankt alvast voor de reacties. de motor die ik hier heb had ik al van vroeger dus is er niet speciaal voor gekozen.
de frequentieregelaar heb ik nog maar heel recent en was samen met die ene motor aan het uittesten. op een cnc freesmachiene had ik al eens een combinatie gezien met frequentieregelaar en het voordeel was een veel minder luidruchtige motor (na een uurtje naast het geluid van een bovenfrees staan is ook niet echt leuk). vandaar de aanschaf van de regelaar. alleen het aspekt motor, daar was ik nu aan bezig. makkelijk is de toerental regeling dan en allen kijken met welke motor ik het beste af ben met zo hoog mogelijk toerental (+-10000rpm zou ik graag halen.
Mvg Luc
Op 18 juni 2006 15:11:32 schreef marder:
ik heb een 3fase motor 3*220 die aangesloten is op een een frequentie regelaar (siemens micromaster 440). normaal toerental 1400t/m. nu is mijn vraag hoe ik kan weten tot welke maximaal toerental een motor zou aankunnen. ik heb de mogelijkheid om tot 650Hz in te stellen maar wil deze niet stuk laten draaien dmv te hoog toerental.Mvg Luc
Als dat een freq reg van 3X380V is en de motor is een motor van 380V in driehoek en 220V in ster.
Dan kan je deze motor in driehoek laten lopen op 86HZ=50X(380/220).
Als je hoger gaat dan 86Hz dan krijg je veldverzwakking.
Dit is op zich geen probleem, behalve als je op dat hoger toerental ook een hoog koppel gaat vragen.
Ik zou nooit hoger gaan dan 100HZ.
Let wel op de beginvoorwaarden, als deze niet overeenkomen.
Dan kan je zeker niet op een veilige mannier tot 100 Hz gaan.
Op 18 juni 2006 21:19:21 schreef marder:...en allen kijken met welke motor ik het beste af ben met zo hoog mogelijk toerental (+-10000rpm zou ik graag halen.
Een motor die een astoerental haalt van 10.000 tpm is wel heel bizar. De snelste die ik standaard kan leveren zijn 6.000tpm. Die kunnen desnoods pieken naar 7.500tpm maar dan houd het echt op.
Een gewone 1.500 toerenmotor zoals die van jou haalt nog niet misschien de 10.000 toeren.
Astoerentallen tot 18.000 (en hoger) toeren zijn haalbaar met speciale motoren.
Kijk naar de website van Perske, dat zijn allemaal van die motoren.
Bij een normale motor sneuvelen je lagers binnen de kortste keren, die zijn gebaseerd op "normale" toerentallen (max.6000). Bij hogere snelheden heb je speciale lagers nodig.
Hetzelfde geldt voor de wikkelingen. als de motor niet gebouwd is voor supersonisch, krijg je rook.
Ik werk regelmatig met de hogere snelheden, die motoren draaien op 133VAC 300Hz 3f, of 200VAC 200Hz 3f...(18.000 en 12.000 toern)
ja, net ook een draaistroommotor gevonden met een toerental tot 20.000tpm. Wel nogal een special.
[helderziende mode]
Morc gaat straks de vraag stellen die op ieders lippen brand.
[/helderziende mode]
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Ik werk regelmatig met de hogere snelheden, die motoren draaien op 133VAC 300Hz 3f, of 200VAC 200Hz 3f...(18.000 en 12.000 toern)
[nieuwsgierig mode]
de toepassing van deze waanzinnig hoge toeren motoren 
[/nieuwsgierig mode]
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Op 18 juni 2006 20:11:27 schreef jdjere:
[...]dat heb je niet helemaal juist vrees ik..
het toerental wordt bepaald door het aantal poolparenformule: n = (f x 60)/ p
n: toerental in rpm
f: frequentie die je instelt
p: aantal poolparende motor die hier gebruikt wordt heeft dus 2 poolparen als je dat invult kom je op 1500 RPM en daar trekt je nog 100RPM veroorzaakt door slip af...
als je je baseerd op die 3000RPM(1poolpaar dus) dan zou het wel eens kunnen dat een motor van bv 600 RPM nominaal toerental behoorlijk heet wordt als je de frequentie zo ongelooflijk veel moet opdrijven met verbrande wikkelingen tot gevolg...en dat is nu net hetgene wat we willen vermijden
@jdjere,
Waar haal je die 100RPM veroorzaakt door slip vandaan.
Die slip is afhankelijk van de belasting en die ben ik nog niet tegen gekomen.
De volledige type plaat gegevens zijn bendodigd om deze gegevens te kunnen berekenen.
Dan nog zegt dit niets over het maximaal toelaatbare toerental.
Volgens mij heb ik die maximale wel eens in de documentatie van een FR zien staan anders in de specs van de motor.
Zal morgen eens voor je kijken.
Bij houtbewerkings machines worden nog wel eens motoren gebruikt met een hoog toerental (6.000/12.000/18.000 omw. min).
Freq. van 100 of 200 hz komen daar nog wel eens voor.
Er wordt een Freq. omvormer gebruikt in de vorm van een motor met generator.
De motor draait op 50 Hz. en de generator levert dan de hoge freq.
Edit:
De motoren hebben goed gebalanceerde assen, en speciale lagers (P63 dacht ik nog te herinneren).
Lagers met een kunststof kooi en iets meer lager speling (C3)
[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]
Op 19 juni 2006 21:51:13 schreef MMSoft:
Bij houtbewerkings machines worden nog wel een motoren gebruikt met een hoog toerental (6.000/12.000/18.000 omw. min).
Freq. van 100 of 200 hz komen daar nog wel eens voor.Er wordt een Freq. omvormer gebruikt in de vorm van een motor met generator.
De motor draait op 50 Hz. en de generator levert dan de hoge freq.Edit:
De motoren hebben goed gebalanceerde assen, en speciale lagers (P63 dacht ik nog te herinneren).
Lagers met een kunststof kooi en iets meer lager speling (C3)
Exact!!! De freesjes om de opgelijmde band voor de kantafwerking bij te werken, draaien op 18.000 toeren.
De assen zijn perfect uitgebalanceerd, en hebben speciale lagers. Wel geen kunststof kooi...
De zwaardere motoren werken inderdaad met de freq. omvormers zoals jij beschrijft, de lichtere motoren krijgen meer en meer een elektronische sturing.
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!