Electronica info

Is het niet een goed idee om meer basisschakelingen op de site te zetten, zoals LC-kringen. Of schakelingen als a-, mono- en bi-stabiele multivibratoren, schmitt-triggers, inverters, oscilatoren en dergelijke. Hier kun je dan uitleg bij schrijven hoe het precies werkt en de mogelijkheden ervan.
Ook mis ik op deze site een hele hoop formules om bepaalde dingen uit te rekenen, zoals de zelfinductiecoefficient van een spoel of de weerstand van een draad.
Hierbij kun je dan ook bepaalde gegevens bij zetten, zoals de soortelijke weerstand van bepaalde materialen.

De reden dat ik dit schrijf is, dat ik het idee heb dat alleen maar de soldeerbout wordt gebruikt en niet onze hersenen. Ik krijg telkens de indruk dat er een hoop mensen de wet van Ohm niet eens kennen. Dat komt doordat ik een aantal dubbele schakelingen zie en alleen maar IC's of programma's zoals "led voorschakelweerstand calculator".

Verder vind ik dit een mooie site. Hij is erg duidelijk en overzichtelijk. En dat is wat zelden voorkomt, vaak word je van het kastje naar de muur gestuurd.

Misschien is dit een mooie site
http://www.on4cp.org/cursus/index.htm

groetjes,

Arjan het lampie die alles eerst zelf probeert te bedenken.

Op 21 februari 2003 20:46:14 schreef Lampie:
De reden dat ik dit schrijf is, dat ik het idee heb dat alleen maar de soldeerbout wordt gebruikt en niet onze hersenen. Ik krijg telkens de indruk dat er een hoop mensen de wet van Ohm niet eens kennen. Dat komt doordat ik een aantal dubbele schakelingen zie en alleen maar IC's of programma's zoals "led voorschakelweerstand calculator".

sorry, (ik bedenk dit helemaal zelf): wat een onzin! Misschien zijn er tegenwoordig wat meer beginnersvragen, maar als je verder komt in de electronica kom je niet veel verder zonder formules. Alleen het feit dat deze formules niet op deze site staan wil niet zeggen dat hier alleen maar mensen zitten met het iq van een stoeptegel hoor! In tegendeel.. er zitten hier zat mensen met een zeer grote electronica/wiskunde kennis. Misschien vatte ik je opmerkingen verkeerd op, maar je stelt ze dan ook wel een beetje lomp. Ik wil volgend jaar elektro gaan studeren en ik weet zeker dat ik dan met mn vragen, die dan een stuk moeilijker zullen zijn misschien, ook hier nog best terecht kan.

ik sta nu een 1,5 jaar ingeschreven op CO en ik heb in die tijd ongelofelijk veel kunnen leren van deze site (voornamelijk het forum)

Tja er zijn hier niet echt veel dingen over formules, en misschien heb je wel gelijk dat er mensen zijn die de wet van ohm niet kennen.
Maar het is een site voor hobby-isten. Sommigen willen gewoon leuke dingetjes maken en hoeven niet zo nodig te weten hoe je dingen berekend. Sommigen kunnen zelfs helemaal niet overweg met berekeningen en solderen er lekker op los.
Ikzelf heb vanalles op de middelbare school al gehad. En zoek wel eens wat op zo nu en dan.

Maar ik meen uit een poll te herinneren dat meer aandacht voor de basisbeginselen en formules toch wel een hoog percentage kreeg toen het ging over waar je meer informatie over zou willen tegenkomen hier op de site.
(ikzelf heb er ook geen bezwaar tegen hoor, ik vind het heel interessant en hier en daar mis ik nog wel wat basiskennis vrees ik....misschien heb jij zelf wel zin om een artikel te schijven over bepaalde basisbeginselen wat we hier op de site kunnen neerzetten?)

edit: het is inderdaad zo dat veel mensen hier juist heel erg veel weten wat betreft formules ed. Maar zo'n programmaatje om weerstanden te berekenen wordt wel gebruikt door mensen die de berekingen niet zo interessant vinden.

[Bericht gewijzigd door Pixie op vrijdag 21 februari 2003 21:00:07

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

Het is moeilijk. We (CO crew) proberen de site voor iedereen toegankelijk en interessant te maken en houden. Daarnaast kun je moeilijk een simpel artikel schrijven over formules aangezien je ze dan toch uitgebreid moet behandelen, iets wat weer alleen kan als de mensen andere zaken al kennen. Dus gewoon formules neerplotten is te simpel en alles uitgebreid behandelen is ook lastig.

Ook hebben we natuurlijk een beperking op verschillende gebieden. Ik ben zelf momenteel met een µC tutorial bezig, iets waar veel tijd en research in gaat zitten, want het moet wel allemaal kloppen wat ik vertel.

Zoals Pixie al stelde bleek er inderdaad uit een poll dat de basisbeginselen de voorkeur hadden. We houden dit in ons achterhoofd en zullen kijken wat daar aan te doen is.

Indien mensen de kennis en tijd hebben om artikelen te schrijven dan vernemen wij dit graag. Gelieve wel van tevoren contact met ons op te nemen voordat je gaat beginnen aan een artikel anders kan de teleurstelling groot zijn als wij het weigeren te plaatsen.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Sorry, dat ik een beetje lomp ben geweest. Ik bedoel niet dat de mensen op deze site dom zijn. En ik kan me best indenken dat sommige mensen liever het resultaat zien in plaats van het maken ervan.
Ik werk met transistoren in plaats van IC's en dergelijke.
Ik bedenk mijn schakelingen zelf en aan de hand van formules van internet of van school kijk ik of dat allemaal wel kan of niet. En dat laatste kun je niet met CO doen, want er maar twee formules op deze site. Dat vind ik heel jammer. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar het forum van deze site en naar schakelingen die net binnen zijn.
Misschien kan iemand een programmaatje maken die een hoop verschillende berekeningen kan uitvoeren.

Op 21 februari 2003 21:26:04 schreef Lampie:
Ik werk met transistoren in plaats van IC's en dergelijke.

Dat is dus hetzelfde als de was nog buiten laten drogen ipv gebruik te maken van de allang uitgevonden wasdroger.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op vrijdag 21 februari 2003 21:33:39

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Wat ik nu pas merk, nadat ik dit heb geschreven is dat de mensen erg fanatiek bezig zijn met deze site. Alles wordt heel snel gecorrigeerd om he zo netjes mogelijk te houden. En iedereen probeert deze site nog mooier te maken, door tips en dergelijke. Dat vind ik wel leuk. Mijn complimenten voor deze fanatieke hobbyisten.

[Bericht gewijzigd door Lampie op vrijdag 21 februari 2003 21:49:16

Dit programma is ontwikkeld door iemand die hier actief is op dit forum (Erik) met hulp van een paar personen (Willie Wortel, Visual Penguin en ikzelf) en staan flink wat formules in. Zoals de wet van ohm, weerstand van een draad etc. Dit is toch een redelijk uitgebreid programma, het enige wat nog mist is misschien iets met spoelen en inductie, maar omdat niemand daar een formule voor had is het (nog) niet toegevoegd aan het programma. Misschien heb jij een formule Lampie? Nou goed, hier is de link: http://members.chello.nl/h.elsinga01/Electro%201.4.exe

Ik doe overgens een Natuur profiel en mijn kennis van wiskunde en de technische kant van de natuurkunde is dus redelijk, maar mijn elektronica kennis is niet zo vreselijk groot (is gelimiteerd tot voornamelijk het programmeren van PICjes en AVRs), en ik kan hier HEEL goed terecht.

[Bericht gewijzigd door Tristan op vrijdag 21 februari 2003 22:33:34

ik reageer er nog maar even op... er zitten nogwat fouten in het programma en die heb ik voor een gedeelte nogniet gefixed, ik heb iemand gevonden die die spoel formules weet maar daar zijn we helaas nogniet mee bezig geweest

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 21 februari 2003 22:29:55 schreef Tristan:
... maar omdat niemand daar een formule voor had ...

Dat is niet helemaal juist Tristan. Als je wil kan ik je bladzijden vol met formules bezorgen. Maar zoals ik bij het topic over dit progrmma al meldde, is het bij het berekenen van spoelen zo dat er een grote hoeveelheid variabelen / uitgangspunten zijn die het onmogelijk maken om dat zomaar even in een computerprogramma te stoppen.

Leuke site trouwens van ON4CP.

Op 21 februari 2003 23:21:43 schreef Carel M.:

[...]

Dat is niet helemaal juist Tristan. Als je wil kan ik je bladzijden vol met formules bezorgen. Maar zoals ik bij het topic over dit progrmma al meldde, is het bij het berekenen van spoelen zo dat er een grote hoeveelheid variabelen / uitgangspunten zijn die het onmogelijk maken om dat zomaar even in een computerprogramma te stoppen.

Leuke site trouwens van ON4CP.

Goed, laat ik het anders formuleren. "Omdat niemand heeft gereageerd met een formule die geschikt is om in een computer programma te verwerken" :P

Op 21 februari 2003 23:21:43 schreef Carel M.:
...Maar zoals ik bij het topic over dit progrmma al meldde,...

Goh, kan ik me niks van herinneren.

Rob W.

Honourable Member

Deels kan ik het wel met lampie eens zijn, ikzelf zou ook graag simpele basischema's zien zoals daar zijn; inverters, multivibratoren, schmitt-triggers etcetera.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Op 22 februari 2003 12:04:16 schreef Freddy:
Goh, kan ik me niks van herinneren.

Je hebt gelijk Freddy, ik had mijn zin anders moeten formuleren want ik heb dat buiten CO om via email aan Erik geschreven toen hij vroeg om reacties. Ik twijfelde al toen ik het schreef, maar ik kon het topic niet meer vinden. Sorry.