Regeltechniek

Hey,

ik heb 2 vraagjes in verband met regeltechniek.
1) wat is een duplexregeling?
2) wat is signaalconditionering?

merci.

1) Een duplexregeling komt bij mij niet bekend voor. Wel ken ik het begrip 2-punts regeling, deze wordt ook wel aangeduid als de conventionele aan/uit -regeling zoals die bij iedereen in de woonkamer te vinden is: De thermostaat.

De werking: Ligt de gemeten waarde lager dan de ingestelde minimum waarde dan is het corrigerend orgaan aan. Ligt de gemeten waarde boven de maximale waarde dan is het corrigerend orgaan uit. Tussen de 2 discrete aan/uit punten bevindt zicht weer een schakelhysterese ook wel neutrale zone genoemd, hierin reageert de regelaar niet.

2) Een signaalconditionering is wel te verklaren:
Bij deze stap wordt het signaal versterkt of verzwakt, en gefilterd. De bedoeling is het signaal binnen het dynamische bereik te brengen van de A/D converter, en signalen buiten de band weg te filteren. Dit kan ruis of ongewenst ander signaal zijn, maar ook gewenste signalen die buiten het frequentiebereik van de A/D converter liggen.

BUH?
GJ_

Moderator

Neutrale zone (of dode zone) is iets anders dan hysterese. Je hebt regelaars met hysterese, met dode zone en met dode zone EN hysterese.

Die duplexregeling is dat niet een split-range regeling of een verhoudingsregeling?

split-range:
één geregelde grootheid
meerdere regelende grootheden
meerdere regelorganen

Verhouding:
bijvoorbeeld het regelen van de verhouding tussen twee flowmetingen door in een van beide regelend in te grijpen (eigenlijk een speciale feedforward regeling)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 23 juni 2006 20:07:53

Antw.2: Als je het hebt over data-verkeer:
een duplexregeling is een regeling waarbij er in 2 richtingen data wordt verstuurd in 1 cyclus. Wordt ook wel full-duplex genoemd.
Semi- of half-duplex betekend dat data heen en terug in 2 (aparte) cycli wordt gestuurd.

Als je specifiek hardware bedoelt is (full)duplex een regelaar waar zowel de gewenste waarde als een correctie actief en continue wordt geregeld: continue regelaar.
Anders wordt het een discrete regelaar: stap-regeling.

Duco ergo sum.