De komende tijd wil ik (als informatica student) een eigen simpel robotje gaan maken (aantal sensoren voor objectontwijking bijvoorbeeld). Simpele besturing met een AVR (AT90S2313-10PC Atmel Microcontroller).
Verder heb ik nog geen ervaring met microcontrollers dus dacht dat het aansturen van een simpel klein stappenmotortje een mooie eeste stap kon zijn.
De onderdelen voor de AVR programmer en de AVR ga ik straks bestellen en solderen.
Mijn vraag is nu of ik nog extra componenten nodig heb om dit stappenmotortje aan te sturen (dan kan ik die namelijk direct erbij bestellen):
Is bijvoorbeeld het maximale aantal amperes (ik dacht 20mA) die de uC kan leveren genoeg?
Is de gekozen uC geschikt voor aansturing van deze stappenmotor?
(Detailfoto's)
Er staat op:
THAILAND 14769480-00
PL15S-020-TH01 TA1208
Hij komt uit een oud diskettestation. Ik weet niet meer welk merk/type, en kan geen verder info op internet vinden.
Iemand die mij verder kan helpen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
p.s. het stappenmotortje hoeft verder nog niets aan te kunnen drijven, ik wil hem allen maar kunnen laten draaien m.b.v. de uC. Als dit werkt wil ik overstappen naar een stappenmotor voor aandrijving van kleine robot
Milux
Bedankt voor je reactie.
Deze motor heeft 4 aansluitingen.
Ik meet een verbinding tussen 1 en 2 en tussen 3 en 4. (De afbeelding even geupdated).
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
t is bipolair lijkt mij zo.
ga er maar vanuit dat hij op 5 volt werkt.
voti heeft een leuk chipje om dit aan te sturen. is 4 euro geloof ik.
eindelijk weer eens iemand die duidelijke fotos maakt bij zn vraag...
chippie maar ff opgezocht...
http://www.voti.nl/winkel/p/IC-MC3479-DIP.html
mss is het handiger om eerst dit te proberen met ledjes... als het dan misgaat is het iig wat goedkoper.
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
Bedankt voor je reactie. Is het niet mogelijk de stappenmotor rechtstreeks met de AVR aan te sturen? Het gaat mij erom dat ik dat een beetje onder de knie krijg. Of is dit te lastig ivm timing?
Edit: Ik heb wat verder gezocht, ik leest dat ik voor het aansturen H-bruggen nodig heb, en de polariteit van m'n signaal moet ik kunnen veranderen. mmm.. niet zo eenvoudig dus. Ik zal het chipje van het tipje
eens bestuderen
[Bericht gewijzigd door milux op ]
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Ik zie dat de chip als minimum op 7,2 volt werkt terwijl de stappenmotor op de geschatte 5 volt werkt.
Hoe kan ik dat oplossen? meer hardware? andere chip?
Op 25 juni 2006 11:21:01 schreef milux:
Ik zie dat de chip als minimum op 7,2 volt werkt terwijl de stappenmotor op de geschatte 5 volt werkt.
Hoe kan ik dat oplossen? meer hardware? andere chip?
Ik stuur mijn stappen motoren aan met 56 Volt, terwijl er op de motoren 2 volt 2 Ampere staat, het zal wel iets te maken hebben met puls-sturings spanning/stroom.
Er gaat niets kapot en ze lopen al tijden zo.
Ook binnen de firma werken deze motoren met die spanning en dat is dus een professioneel apparaat.
En jij hebt maar een verschil van 2.2 Volt tussen motor en driver, kan geen kwaad denk ik dan. Stappen motoren kunnen in vol bedrijf trouwens erg heet worden zonder schade.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
je kan een weerstand tussen de motor en het IC zetten.
waarom kan je die motor niet gelijk sturen vanuit je pic? omdat hij meer stroom vraagt dan je uC kan leveren...
let erop dat je hbruggen gebruikt bij unipolaire stappenmotoren en andere chips bij bipolaire stappenmotoren. wanneer je even zoekt in de drive waar hij uitkomt moet daar waarschijnlijk ook wel een chippie vinden waarbij je uit de datasheet moet kunnen opmaken of het het een bi of uni motor is. t is vast bij al die dingen hetzelfde dus wie weet dat hier???
hoe wil je dat ding gaan aansluiten btw? ga je een connector zoeken/desolderen of proberen om op die draadjes wat te solderen?
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
Bedankt voor jullie reacties...
@MAH: Als je klikt op detailfoto's (onder mijn foto) en dan de laaste foto bekijkt, zie je vier soldeerpunten zitten, daar kan ik gewoon de contractdraden aan solderen dacht ik.
Ik had al vernomen uit de andere berichten dat de motor te veel stroom trekt dan mijn uC kan leveren (het wegroken had ik goed opgevat van Gerwin) maar bedankt voor je bevestiging.
@chopper: Ik ga het gewoon proberen, grote kans dat het dan wel lukt
Meer hardware dan een Uc, de chip heb ik dus niet nodig om de motor aan te sturen? Geen verdere weerstanden of condensatoren? (stabiele voeding van 5 volt heb ik al (en van 9 voor de motor))
Edit: spelfoutje 
De stappenmotoren uit 3.5" floppy drives hebben vaak 1 nadeel: een deel van de lagering zit aan de andere zijde van de spindel as. Niet alle drives hebben dit, maar de meesten wel. Dus je moet even kontroleren of de as wel soepel met de hand rond draait. Is dit niet zo, dan zal je de motor extra moeten lageren.
extra lager
|------| |
|motor |=================
|------| |
Op 25 juni 2006 12:41:24 schreef MAH:
let erop dat je hbruggen gebruikt bij unipolaire stappenmotoren en andere chips bij bipolaire stappenmotoren.
Volgens mij bedoel je precies achterom, bij unipolaire motoren heb je voor elke spoel een driver nodig zoals de uln2003 (toch?). Voor een bipolaire motor heb je 2 h-bruggen nodig waarmee je de spoelen om en om in beide richtingen aanstuurt, weet zo gauw even niet de volgorde.
Op 25 juni 2006 19:00:17 schreef Lexy:
De stappenmotoren uit 3.5" floppy drives hebben vaak 1 nadeel: een deel van de lagering zit aan de andere zijde van de spindel as. Niet alle drives hebben dit, maar de meesten wel. Dus je moet even kontroleren of de as wel soepel met de hand rond draait. Is dit niet zo, dan zal je de motor extra moeten lageren.
Bedankt voor de tip, maar dit is hier niet het geval, het asje loopt soepel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ha! Net ook zelf twee van deze stappenmotortjes op de kop getikt. (/wel/ met lagering aan de andere kant). Ik ga gewoon hopen dat ze gaan draaien. Als hetniet werkt, moet ik een lagertje regelen aan de andere kant. So be it.
Zit met precies hetzelfde probleem. Wat zouden zo'n stappenmotor willen hebben?
De weerstand van de spoelen is ongeveer 13 resp. 16 ohm. Bij 3.3V krijg je dan rond de 200ma. Da's te veel voor een directe aansturing van AVR, PIC, Altera, of bijna alle andere digitale dingen.
Anderzijds, het is ook te veel voor het kleine motortje.
ALS je hem direct op het digitale stuk durft aan te sluiten, kan je de 4 pennen op 4 digitale outputs aansluiten. Bij hoog-laag, staat de stroom de ene, en bij laag-hoog de andere kant op. Precies wat je moet hebben. Alle andere aansturingen gebeurt er niks (tri-laag, hoog-hoog, etc etc).
Dat is voldoende om hem aan te sturen. Let op: Als je een spoeltje uitzet, krijg je een spanningspiek. Dus vergeet de vrijloop diodes niet. Kost je 4 diodes per spoel of een AVR, PIC, of Altera.
Toch?
[edit/ps] Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik hierboven twee fouten heb gemaakt. Mijn (ondertussen 3) floppy-stappenmotoren hebben bij nader inzien toch geen lager aan de achterkant. De m.i. grote stroom zal toch wel kloppen.
Na een tijdje gewerkt te hebben en hier geen berichtjes te hebben gepost toch maar ff wat resultaten laten zien.
Ik heb een automatische besturing van de gordijnen gemaakt:
- helaas niet met stappenmotor, ben toch maar wat simpeler begonnen
- ook niet met een AVR maar gewoon aansturing via printerpoort PC
- wel met een eigen website voor de besturing!
Hier een aantal foto's/screens:
Besturing van de gordijnen met twee motoren. Aan iedere kant 1. Eén motor voor het dicht doen, de andere voor het openen. Met een visdraadje gemonteerd.
Foto van het printje voor 1 motor. Twee transitoren waren genoeg.
En een screen van de website voor de besturing. Nu kan ik overal ter wereld mijn gordijen openen en sluiten
(mits internet verbinding aanwezig natuurlijk).
En nu verder met een wat geavanceerder projectje.
Gr Milux.