Ik ben op zoek naar alternatieve wijzen om robotjes aan te sturen. Deze Topic gaat over de aansturing met behulp van een GSM.

Ik ben op het idee gekomen om zelfgemaakte (WINMBB) robots aan te sturen met een GSM in plaats van de andere gangbare en dure manieren.

Dan kan je de robot overal(!) aansturen en heb je geen last meer van allerlei bereik tekortkomingen. Maar wat ik nu nodig heb zijn schemas voor de meest voorkomende GSM's en ideen over de werking van GSM's.

Je zou bijvoorbeeld met het bellen van een bepaald nummer contact kunnen krijgen met een onboard simpele toonherkenner en bij het toetsen van een lage respectievelijk hoge toon zou de robot kunnen worden aangestuurd. En anders zou de ansturing misschien en waarschijnlijk wel, geschieden in de directe circuit van de telefoon. Als daar al mee getamperd kan worden met simpele instrumenten en gereedschappen.

Het is nog een heel erg bloot idee en moet nog veel weten over de werking van GSM'tjes om verder te denken. Bijvoorbeeld hoe ver je een telefoon kan strippen zonder zijn functies te verliezen, en bijvoorbeeld welke gereedschappen je nodig hebt om met GSM'tjes aan de slag te gaan.

Iemand tips, suggesties, opmerkingen, flamingen, afkrakingen, bedreigingen? Doe je ding.

Toen ik je verhaal las moest ik gelijk aan internet denken.
Eigenlijk zou je een soort modem moeten maken die een toon (das het makkelijkst denk ik) of eigenlijk 2 tonen in een digitaal signaal om zet.

Je zou ook een sturing moeten maken dat ie automatisch op neemt en op hangt, of iets met nummer herkenning dat ie alleen bij een bepaald nummer op neemt, anders belt er perongeluk iemand naar je robot en gaat ie vreemde dingen doen :P.

GSM nemen met modem functionaliteit.
Data kabel er aan en een microcontroller.

Robot opbellen met een modem en computer en opdrachten versturen...

Volgens mij is er al wel zo iets,hiermee kun je d.m.v een telefoon apparaten aan of uitschakelen. dit zou dan eenvoudig op een robot toegepast kunnen worden.

Nog een mogelijkheid: bluetooth in je robot steken, dan heb je geen connectiekosten. En voor je beweert dat het onmogelijk is, hier een linkje.
Je bent snel klaar als je dat auto'tje gebruikt, en de controllerprint gebruikt om een "echte" telegeleide auto mee te besturen.

als je opgenomen hebt, (gaat de kostenteller lopen), kan je door middel van tone-decoders aan je speaker, door toetsen in te drukken je robot besturen... de LM567 is daar een goed voorbeeld van.

maargoed, goedkoop? ag, als je er niet te lang naar belt..?

in china hebben ze voederbakjes voor honden die je kan besturen met een gsm koop er een en sloop hem en je moet je besturing alleen nog aansluiten op je robot

heb je in een keer een camera voor je robot

Inderdaad!

Alleen ik kom er denk ik zelf ook wel achter hoe je het kan aansturen. En als je weet hoe iets moet dan kan je het verbeteren enz.

En de kosten vallen heel erg mee hoor! En denk eens aan de mogelijkheden, je bereik is overal. En als je er een cameratje op weet te bevestigen en de robot klein genoeg kan houden..

OMG..

De Future i s Bright.

anders kan je nog altijd de IRDA van je gsm gebruiken:)

Infrarood DA= Digitaal naar Analoog(Infrarood dus:))

Ibanez:)

Ps. laat op ja ;)

Op 7 juli 2006 20:28:25 schreef jappi:
in china hebben ze voederbakjes voor honden die je kan besturen met een gsm koop er een en sloop hem en je moet je besturing alleen nog aansluiten op je robot

heb je in een keer een camera voor je robot

Heeft iemand dan een idee waar die bakjes te koop zijn?:9

Op 9 juli 2006 01:03:48 schreef Ibanez:
Infrarood DA= Digitaal naar Analoog(Infrarood dus:))

IrDA staat voor: Infrared Data Association!