externe oplader voor pda/mda

Hallo,

Ik heb een pda, (mio p350) en daarvoor wil ik een extra accu maken. Eers zat ik eraan te denken om een accu te maken met een exaxte spanning van 5,6 volt (dit is ook wat de voeding van de pda geeft). Omdat hier nogal wat bij komt kijken had ik nog een oplossing:
10 AA batterijen (1,2V per cel) is 12 volt (in serie). dit is ook wat een auto accu geeft. Daarop sluit ik dan de bijgeleverde autolader aan. Die maakt er dan 5,6 volt van.

Een gemakkelijke oplossing maar is dit wel geschikt?

Zou moeten werken, al zou ik het doen met AA's ofzo en een step-up.

Hallo Bertrix,

Wat wordt er bedoeld met een step-up?

4 oplaadbare batterijen werkt ook gewoon. Er zijn zelfs standaard batterijhouders te koop met een active sync plug eraan.

Een step-up of beter step-up converter is een schakeling die uit een lagere spanning een hogere geregelde spanning maakt. Het is een elektronische schakeling die de stroom schakelt door een spoel en dan de geinduceerde spanning gelijkricht en regelt naar de gewenste waarde toe.
Dit zou betekenen dat je met minder batterijen toch je gewenste spanning kan maken.
Natuurlijk heb je dan wel minder capaciteit en dus een kortere battery lifetime.

Hallo,

Een active sync plug is de plug die in de pda gaat?

[Bericht gewijzigd door roelof6 op 12 juli 2006 15:37:09

Active-sync plug is die plug onder in je Pda met heel veel contactjes. De spanningsregelaar en dergelijke zit al in je Pda dus de ingangsspanning hoeft aan niet zo veel voorwaarden te voordoen. Rond de 5 volt en ongeveer 1 ampere voor het laden.

als je de methode met de 10 AA's neemt, dan is dat volgens mij niet echt draagbaar, want je moet die batterijen meezeulen + die autolader

minder batterijen lijkt handiger