L.s,
Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om een robot aan te sturen vanaf een pc. Iets concreter:
Ik wil een rondrijdende/lopende robot met meerdere sensoren (druk, licht, geluid, evt. webcam) die zelfstandig kan rondlopen. Als hij een meting doet op 1 van de sensoren wil ik dit direct op mijn pc kunnen uitlezen in een applicatie en vervolgens nieuwe opdrachten sturen (liefst in een taal als java of c#). Het gaat me dan ook voornamelijk om het programmeren van de robot ipv het bouwen van de robot.
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Patrick
roelvh
Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT
ik zou hiervoor de parralle poort gebruiken, velleman heeft hiervoor een handige kaart (K8055 ?), deze bestaat ook in USB versie (iets minder uitgebreid)
Ik ben eigenlijk meer opzoek naar een soort van kant en klaar kit (of bijna kant en klaar) Dus met de complete robot. (ben geen techneut en wil dit ook niet zijn. Wil erg graag het programmeer stuk op pakken) Zat eerst te denken aan zo'n mindstorms ding, maar die kan niet 2weg realtime communiceren met de pc.
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Boudie
Vervangen DOOR.
Kijk eens op de site waar deze foto vandaan komt:
http://www.lynxmotion.com/images/hi-res/2wdj503.jpg
elektron_
beetje gek
Op 26 juli 2006 09:00:57 schreef VirtueelRobot:
http://mindstorms.lego.com/Overview/The_NXT.aspx
Hier kan het volgens mij wel mee.Vr
Denk je ? Als ze het protocol niet vrijgeven is het haast niet te doen. Trouwens volgens mij zit besturing al IN de NTX box, de TS wil dit juist ZELF programmeren.
Volgens mij bestaat zoiets niet. ben het zelf in iedergeval nog nooit tegengekomen. misschien als je al je eisen op een rijtje zet, dat er hierzo mensen zijn die je willen helpen ontwerpen/bouwen...
maar tis een flinke klus.
Das een goed idee.
Wat wil ik.
Een robotje die rond kan rijden.
Eigenlijk heb ik in basis maar 1 eis. Dat is dat ik realtime de sensoren kan uitlezen en op basis van die gegevens weer bijvoorbeeld servo's kan aansturen.(om bijvoorbeeld te rijden of iets te kunnen pakken) In de toekomst zou het leuk zijn om een microfoon en webcam er op te kunnen monteren. Misschien moet het dus ook wel een karretje zijn waar ik een laptop op kan monteren.
Ik denk dat ik vooral bij het eerste stuk op gang geholpen moet worden. Op dit moment zie ik zoveel verschillende onderdeeltjes, dat ik redelijk het gevoel krijg van wat moet ik kopen en wat niet. Daarom hoopte ik dat er standaard kits te koop waren.
[Bericht gewijzigd door still_the_same op ]
Zo iets is ook erg gaaf, alleen zou het dan heel cool zijn als er een hele beschrijving zou staan hoe je dat ding in elkaar bouwd. Het probleem is, ik ben niet zo'n techneut, ik ben programmeur... En wil dus lekker programmeren ipv eerst een studie electrotechniek te moeten volgen...
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Het zal je wel een bak geld kosten...
Ik weet niet wat je budget is en wat voor kwaliteit je wilt hebben?
Heb mindstorms geprogrammeerd met visual basic 6 en er is ook een c taal waarmee je mindstorms kan programmeren.
Vr
Op 26 juli 2006 20:48:38 schreef VirtueelRobot:
Heb mindstorms geprogrammeerd met visual basic 6 en er is ook een c taal waarmee je mindstorms kan programmeren.Vr
je zegt het verkeerd:
met c kun je ook lego mindstorms programmeren 
Vooral in linux heb je heel goede libs om te gebruiken. Mindstorms wordt daar veel op universiteiten gebruikt. Voordat ik met electronica begon, heb ik getwijfeld: electronica of lego mindstorms (of opvolger). Toch maar electronica gekozen, dat leek me meer een uitdaging.
Heb er zo nu een beetje over nagedacht. Denk dat ik een robot wil gaan maken waar mijn laptop op een karretje staat. Om te beginnen denk ik dan dus dat het handig is om een io-ding te hebben die ik aan mijn laptop kan sluiten zodat ik sensoren realtime kan uitlezen en servo's realtime kan aansturen. Ik zou dit eigenlijk in C# willen doen. Kan ik in het begin beginnen met een paar sensoren. Als ik die goed kan uitlezen, dan eens een servo aansturen.
Mijn vraag is dus, welk io-bordje kan ik hier het best voor kopen??
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 27 juli 2006 13:58:53 schreef still_the_same:
Heb er zo nu een beetje over nagedacht. Denk dat ik een robot wil gaan maken waar mijn laptop op een karretje staat. Om te beginnen denk ik dan dus dat het handig is om een io-ding te hebben die ik aan mijn laptop kan sluiten zodat ik sensoren realtime kan uitlezen en servo's realtime kan aansturen. Ik zou dit eigenlijk in C# willen doen. Kan ik in het begin beginnen met een paar sensoren. Als ik die goed kan uitlezen, dan eens een servo aansturen.
Mijn vraag is dus, welk io-bordje kan ik hier het best voor kopen??
Pff, tsja... moeilijk!
Wat je kán doen is een I2C controller op je laptopje hangen, dan kan je best verschrikkelijk veel uitbreiden. Denk wel dat er standaard IO boards zijn voor I2C (dan bedoel ik dus puls uitgangen).
Misschien is er hier iemand die adv deze reactie mij kan vertellen welke combinatie (als het kan merk/type) ik kan aanschaffen. (Als die geen er ook een goede (web)winkel bij weet ben ik helemaal gelukkig.
Ik heb deze gevonden, het lijkt er op dat het kan wat ik wil. Serializer Robot Controller van www.roboticsconnection.com Misschien heeft iemand ervaring met dit product?
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
tja of toch de velleman kaart :
http://www.velleman.de/product/view/?lang=nl&id=9383
ik geloof dat je er totaal 4 aan je computer kan hangen...
er is van elomax een usb I/O solution chip, ik denk dat die aardig aan je eisen voldoet?
http://www.elomax.nl/site/usb/iosolution.html
deze moet geprogrammeerd worden in delphi, wat erg op C lijkt, heb ik me laten vertellen.
best een interessant chipje!
madthijs
Op 27 juli 2006 23:14:37 schreef madthijs:
er is van elomax een usb I/O solution chip, ik denk dat die aardig aan je eisen voldoet?
http://www.elomax.nl/site/usb/iosolution.htmldeze moet geprogrammeerd worden in delphi, wat erg op C lijkt, heb ik me laten vertellen.
best een interessant chipje!
madthijs
Delpi lijkt niet op C, behalve dan dat het een programmeer taal is. Verder is het demo programma te compileren in delphi, ik neem aan dat je ook gewoon compilers kunt vinden om programma's in C te schrijven.
Op 27 juli 2006 20:55:05 schreef Arjan Swets:
tja of toch de velleman kaart :
http://www.velleman.de/product/view/?lang=nl&id=9383ik geloof dat je er totaal 4 aan je computer kan hangen...
Deze link werkt niet bij mij, ik kom op de startpagina van Velleman terecht.
Ik vermoed echter dat je naar de K8055 verwijst. En inderdaad, ik zou ook die aanraden om je laptop 'mobiel' te maken.