Is er nog een (profesionele) enthousiasteling te vinden voor wat klusjes aan V2000 apparatuur. Met name een VR2220 en een 23VR40.
De VR2220 heeft plotseling de lift omhoog gezet, en 1 of meerdere -blijvend- motor(en) ingeschakeld, en reageert nergens meer op.
De 23VR40 voert commando's niet of slechts gedeeltelijk uit, en gaat vervolgens in stand-by.
Ben benieuwd. Grt. DeKompjoeSmurf.

Ik ben er nog elke dag mee bezig met deze apparatuur.

De 23VR40 heeft waarschijnlijk een vuile commandoschijf. Deze zit onder het deck en bestuurt de verschillende functies, hij werkt met sleep contacten welke nog weleens vuil willen worden. Om hierbij te komen moet de machine uit elkaar.

De 2220 kan een lege batterij hebben of een ander probleem met de logica of banddetectie.

Van beide machines heb ik de Service Documentatie met schema's in bezit.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 15 augustus 2006 12:40:40 ]

Oane

Fordman

Grappig,

Ik ben laatst ook met een begonnen nl. de vr2414.
Hij deed eerst helemaal niks meer, bleek er een torretje die een LM317 aanstuurt kapot te zijn.

Ik moet trouwens nog wel eea afregelen, hij valt telkens terug op zwart/wit. Misschien dat iemand weet welk potmetertje dit is?

Dat van die stuurschijf klopt inderdaad. Ik heb nog een vcc staan die dat probleem ook heeft.

Gr, Oane

Probeer eerst eens de koppen en de brug over de koppenschijf te reinigen alsook het loopwerk. Dat kan je zwart/wit probleem al verhelpen.

Wat ook handig is bij 2e en 3e generatie toestellen is het omsolderen van de voedingstrafo van 220 naar 240 volt. Dit ivm de warmte ontwikkeling van sommige machines.

Overigens is er bij draagbare machines en machine met een F achter het serienummer geen stuurschijf aanwezig.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 16 augustus 2006 01:50:37 ]

OKE Dominic, ik zie dat je al heel snel gereageerd had... De 23VR40 zal ik eerst eens gaan bekijken. Dit is een machine die ik laatst op een vlooienmarkt heb gekocht voor € 3,00 ! De machine ziet eruit alsof ie niet of nauwlijks gebruikt is.
Mijn eigen VR2220 heeft (ook zichtbaar) meer meegemaakt en die 'ken' ik vanbinnen inmiddels vrij aardig (niet op componentnivo hoor!), maar heb enige tijd terug van 2 - 1 gemaakt. Een probleem is namelijk dat banden die met deze machine zijn opgenomen, ondanks de dynamische spoorvolging niet lekker afspelen op andere machines.
Mocht ik er niet uitkomen... Zeker voor de 2220 heb ik wel wat over om 'm weer aan de gang te krijgen.

Nou, dat was een gouden tip, van die commandoschijf! Toppie-Joppie! En voor zover ik heb kunnen bekijken speelt ie ook mijn VR2220 banden acceptabel tot goed af.
Thanks! Nou die 'portable' nog...

Hoi Dominic,

Doe je nog reparatie voor Philips VR2220 ?

Heb een 2 tal spelers in bezit. 1 werkt wel, behalve het geluid doet het niet. Hoor alleen een soort van 'whistle' (fluit-achtig geluidje).

Zou jij me hiermee verder kunnen helpen?
Ik kan niet zo snel een manier vinden om je direct een bericht te sturen, vandaar de reply op dit bericht uit 2006... zie dat je nog wel actief bent.

Frank

Je kunt ook kijken op mfbfreaks.com daar zitten meerdere vcc reparateurs en staan ook tips om ze weer aan de gang te krijgen.
Verder is het wel handig aan te geven waar je woont voor de eventuele liefhebbers die je willen helpen.
Als etten leur in je buurt is kun je hem ook bij afgeven dan kijk ik erna voor je als je dat zou willen.

Johan

Prachtige machines maar ontzettend storing gevoelig met name de eerste grote generatie. Onderdelen waren niet te betalen.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb er nog een stuk of 5 staan, waarvan 2 uit de oudste generatie (die zware bakken VR2000 en de ander de VR24xx of zoiets). Nog niet over mijn hart gekregen om ze weg te gooien. Eentje wil ik er nog een keer opknappen. Waarschijnlijk doen ze het nu geen van allen meer.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waren 1 van de eerste recorders die ik ooit heb gedemonteerd die VR2024 bakken in 10 kilo alu uitvoering. heb er na 26 jaar nog die relais van liggen die al in meerdere zelfbouw projecten hebben gezeten. ken het kleng geluid nog wat ze maakten als je liet afspelen, was toen 5 jaar oid..

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@henri62: Ik ben begonnen type + serienummers van die dingen te verzamelen om modelvarianten, productiejaren, fabrieken en aantallen in beeld te krijgen. Nu nog achter de schermen en wat oogsten van websites, maar er zal op mfbfreaks.com een overzichtstopic van komen zodra ik even tijd heb om dat te starten en de hoeveelheid dan loskomende nummers te noteren. Zou je als je in de gelegenheid bent jouw machines eens kunnen noteren, eventueel met foto's van de typeplaatjes (niet nodig, wel erg handig want soms treden er in zo'n overzich vreemde sprongen of op het eerste gezicht onwaarschijnlijke nummers op, en in zo'n geval dubbelcheck ik als het even kan)?

Wat betreft kiezen van het op te knappen exemplaar vermoed ik dat je het beste af bent met een VR23xx zonder F achter het typenummer. Met F schijnt iets storingsgevoeliger te zijn door de commandoschijf. De VR2350 is technisch niet echt verschillend en juist ook aantrekkelijk omdat het een voorlader is, maar er circuleren vermoedens dat die toch net wat minder betrouwbaar is. Van de VR2840 weet ik niet zeker welke loopwerkvariant erin zit, maar dat is in principe het ultieme model. De VR24xx zijn budgetmodellen maar alsnog wel makkelijker op te knappen dan de VR20xx modellen vermoed ik.

@testman: ja, die geluiden staan me ook nog bij. Mijn eerste (ongeveer, heb in diezelfde periode ook VHS en betamax gehad) videorecorder was een VR2023. Ook het geluid van de schakelende voeding als je hem uitzet, en het klok-achtige geluid dat de aluminium spoelschotels maakten (bij het remmen denk ik?).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 februari 2016 22:49:37 (23%)]

testman

de vr2024 of vr2023 stonden thuis 2 stuks als opvolger van de vcr recorder die nooit een film kon opnemen omdat een band maar 1 uur was, en films 1u15min waren. toen ik een jaar of 7 was kwam er een vhs voor terug die beter werkte. v2000 had toen al verloren van vhs. philips spul was niet duur als je de klasse d keuze voor philips personeel nam.

van het remgeluid staat me ook nog iets bij, een metaal op metaal geluid met nagalm meen ik..

V2000 heb ik een aantal jaren terug nog gemaakt, die uitvoering in 2 delen voor bij die vidicon camera. had ook last van een vuile modeswitch.

een betamax van de latere reeks heb ik maar 1 gehad, veel later. maar had er geen banden voor.

Thevel

Golden Member

Op 24 februari 2016 22:36:56 schreef henri62:
Nog niet over mijn hart gekregen om ze weg te gooien.

Hier hetzelfde, heb halverwege jaren 80 een VR2340 gekocht, was een fantastische machine, prachtig beeld en veel mogelijkheden, heb er veel plezier aan gehad.
Een jaar of 20 geleden werkend weggezet en daarna nooit meer gebruikt, maar ik heb het ook niet over mijn hart gekregen om hem weg te gooien.

Begin jaren 90 was er bijna geen VCC band meer te huren en ben ik toch maar over gestapt naar het waardeloze VHS.
Het werd een VR813 super VHS maar die is jaren geleden wel zonder pijn werkend naar de kringloop gegaan! :)

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@maarten, zal ik een keer doen. Wordt zeker niet binnen 2 weken, te druk nu en ik moet ze "even opgraven".
De twee oudste (10kg) daar is er zeker eentje werkend weggezet, maar ik moet nog zien of die het nog doet.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dankjewel, en.. Wat in het vat zit verzuurt niet! Ik loop ook al een maandje achter met de officiele start van het project.

henri62

Bij deze de eerste paar foto's => verplaatst naar Het grote VCC en VCR foto- en serienummerverzameltopic

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 8 augustus 2016 00:46:18 (37%)]

testman

ik denk dat het beter in het philips 12NC nummer topic past.

nu snap ik waar die groene enkele leddisplays vandaan komen in m'n led displaybak. ooit uit een oude V2000 gesoldeerd blijkbaar :P de dubbele rode heb ik ook nog wrs..

henri62

Het 12NC had ik ook aan gedacht, misschien dat Maarten een specifiek V2000 nummer topic maakt? Er is materiaal zat denk ik voor een dedicated topic.

Verder zag ik een andere topics een discussie over het wel en niet van DTF, ik heb nog een VR2020 en wel degelijk met DTF.

Zoef de Haas.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Daar heb ik er ook een aantal, vele, van onder handen gehad. Een paar fouten weet ik nog, uit stopstand komt de tape er niet uit, direct eject bij play wel. Dat was een elco van 1000Uf in de voeding. Dan bij een Grundig, wel goed beeld, maar geen geluid. Dat was het aandrijfsnaartje van de capstan, was er maar iets slip, ging het geluid in mute, een fout waar ik mij 7 slagen in de rondte heb lopen zoeken. Bandloop instellen, DTF uitschakelen en met de scoop de RF enveloppe zo goed mogelijk instellen en daarna de DTF weer inschakelen. Dit waren toch erg bewerkelijke machines met dikwijls storingen, maar als het werkte dan was er toch best naar te kijken, hoewel ik het beeld van Betamax toch mooier vond.

Groetjes Hans.

Franssel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 7 augustus 2016 14:48:21 schreef Zoef de Haas.:
hoewel ik het beeld van Betamax toch mooier vond.

Groetjes Hans.

Ja de standaard beeldweergave wel omdat de trommel het grootst was (leessnelheid) maar versneld of vertraagd was V2000 favoriet.

betamax is toch een upgrade van de vr1700 ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Video_2000

edit betamax is toch een upgrade van de vr1700 ? voor betreft de trommel

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 augustus 2016 15:48:47 (99%)]

maartenbakker

Golden Member

Het enige dat Betamax en VCR gemeen hebben is de U-wrap bandomloop. Maar die werd ook gebruikt in Grundig V2000 recorders en in veel Philips VHS recorders tussen ongeveer 1986 en 1992. Dat was geen doorontwikkeling maar gewoon een andere implementatie van een systeem waar kennelijk ook geen patent op was. In principe is elk systeem zowel met M-wrap als met U-wrap te bouwen.

Op 7 augustus 2016 13:56:10 schreef henri62:
Het 12NC had ik ook aan gedacht, misschien dat Maarten een specifiek V2000 nummer topic maakt? Er is materiaal zat denk ik voor een dedicated topic.

Verder zag ik een andere topics een discussie over het wel en niet van DTF, ik heb nog een VR2020 en wel degelijk met DTF.

Alle V2000 machines behalve de Grundig 1600 hebben bij mijn weten DTF.

Ik ga er inderdaad een apart topic van maken, dat trekt meer aandacht. Zal iets voor later vandaag zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 augustus 2016 15:59:11 (25%)]

henri62

Op 7 augustus 2016 15:46:27 schreef maartenbakker:
Ik ga er inderdaad een apart topic van maken, dat trekt meer aandacht. Zal iets voor later vandaag zijn.

Mooi, dan post ik de andere foto's daar wel in en haal ze hier weg.

maartenbakker

Golden Member