Hallo,

(Misschien staat dit topic in de verkeerde sectie, ik gok op deze)

Ik speel met de gedachte een en ander te gaan proberen met een RC helikoptertje, gps moduletje, gyros, versnellingsmeters. Nu zou ik een interface willen maken op de computer waar waypoints ed opgegeven kunnen worden. Dit betekent dus dat ik een tweewegs datalink tussen de pc en de heli nodig heb.

Wat is daar het beste voor te gebruiken. Een draadloze seriele poort lijkt me te traag. Zeker als ik ook de optie wil de heli te besturen met een joystick. Zijn er betere alternatieven?

je kunt zelf een link maken met 433,8xx mhz dinges gebruiken, probeer (een beetje moeilijk denk ik) wifi of bleutooth (usb stickies)
edit met 433 mhz bedoel ik een 433 mhz zender en 8xx ontvanger in heli en 433 mhz ontvanger en 8xx zender bij pc/laptop (hmm een idee voor mijn nieuwe lego auto:D:D)

[Bericht gewijzigd door tolunay op ]

Een wireless usb stick lijkt me wel wat. Een UDP of TCP verbinding erop...

Bestaan daar bv atmel libraries voor? Dat is waarschijnlijk niet zo simpel, aangezien het om netwerking en usb gaat!
Lijkt me nogal een gedoe, aangezien m'n klemtoon ligt op het afstellen van de navigatie controle algoritmes ipv het opstellen van een datalink.

waarom geen zigbee? http://en.wikipedia.org/wiki/ZigBee
En als de rijkweide te kort is dan kun je een PA er achter zetten :p:p:p
http://atmel.com/products/zigbee/

RT

Kan je overweg met die giros? die gps enzo? Ik heb zo'n project al lang op tafel liggen. Er wordt maar niet aan verder gedaan.
Ik heb wel van Robbe een computertje gekocht die zulke dingen kan. Maar dan niet draadloos bestuurd. Het stabiliseert de heli.

jep,

Ik heb al wat geexperimenteerd met gyros en accelerometers, met succes. Met gps moduletjes heb ik nog niet geexperimenteerd. Wel heb ik eens een programma geschreven om een gps te volgend op een kaart. Die las NMEA zinnetjes uit.
Ik veronderstel dat die moduletjes hetzelfde doen.

Wat ik nu dacht was die 433,8xx mhz dingetjes te gaan gebruiken en een eigen protocol te gaan schrijven.

Wat is de afstand tussen zender en ontvanger ?

De bedoeling is dat de heli uiteindelijk volledig gestabiliseerd is, de route op laptop te volgen en een camera aan boord te hebben. Zodang dat je hem zelf out of sight zou kunnen bedienen.

Ik denk dat 100-150m wel moet volstaan.

voor die camera kun je beter een kant en klare draaloos camera kopen

Nu ben ik tot nu toe bezig geweest met de atmega32 microcontroller en wat geexperimenteer met een fpga.

Nu zat ik te denken om de LPC2138 ARM 7 te gaan gebruiken. Alleen heb ik daar nog geen ervaring mee.

Voor de camera dacht ik ook aan een kant en klaar draadloos dingetje. Is het trouwens mogelijk om de ontvanger van de camera(is standaard tv aansluiting), op een laptop te koppelen. Ik zou graag de beelden in de user interface bekijken.

Ik denk dan wel er een tweede simpelere versie bij te zetten (640x480 pixels) om ook aan beeldherkenning te kunnen doen. Om bijvoorbeeld automatisch te kunnen landen. Dat tweede cameraatje kan ik dan aan de microcontroller hangen. De andere draadloze versie zendt namelijk al onmiddelijk door naar de tv.

[Bericht gewijzigd door steenaap op ]

Ik heb eens zo'n draadloze communicatie gemaakt om een trein te besturen. Heb toen zo'n 433 mHz setjes gebruikt en een eigen protocol geschreven op TINI's. Verbinding lag wel niet hoger dan seriële interface. Als ik me goed herinner haalde ik zo'n 4 kbit/s op z'n maximum. Tkan zijn dat je iets sneller kunt maken, zeker als je meerdere kanalen gebruikt. Die 4 kbit/s is nl verzenden en ontvangen. Zender aan, pakket versturen, zender uit, ontvanger aan, pakket ontvangen, ontvanger uit, enz... Kan je verzekeren dat er wel wat werk aan was om in java zender en ontvanger synchroon te laten lopen (synchronisatie op elk setje en een master) en om een goeie foutverbeterende en heruitzendings code te schrijven.

Als je bvb enkel een uplink wilt, kun je veel hogere snelheden halen, dan moet je niet continu wisselen tss zenden en ontvangen.

Camera zou je indd beter kopen. Spotgoedkoop op ebay (hongkong). Out of sight lukt, maar niet als er een groot gebouw tussen zit (zelfde voor die 433 setjes btw).
Die cameraatje hebben een gele cinch stekker. Past dus op uw tv of op een tv tuner op je laptop.

Waar heb je die 433 setjes gekocht? Ik zie dat ze te verkrijgen zijn bij Sparkfun, maar de verzendingskost is natuurlijk vrij hoog vanuit Amerika.

Denk je er wel aan dat de precisie van GPS niet zo nauwkeurig is dat je zeg maar een helikopter door een nauwe gang kunt laten vliegen?

mja, voor mijn eindwerk schreef ik die gps tracker. Daar hadden we zelf een differientiele gps gebouwd. Die statische gps lieten we uitmiddelen gedurende enkele weken, om zo z'n positie te berekenen.

Er bestaan gps moduletjes die differentiele gps aankunnen. Je biedt het de correcties aan, en het rekent automatisch naar de gecorrigeerde coordinaten.

Mooi zou natuurlijk een egnos enabled receivertje zijn.