De pic hoeft niet zoveel stroom te leveren en dit zal het probleem ook niet zijn. De servo's hebben hun eigen voeding.

Het zou kunnen dat je servo's zelf inderdaad te veel stroom trekken, en dat dit niet geleverd kan worden. Dit is makkelijk uit te sluiten door een paar servo's los te halen. De pic zal precies hetzelfde doen als voorheen.
Werkt het nu wel, dan ligt het niet aan je pic.
Werkt het nog steeds niet, dan ligt het aan de signalen die de pic maakt.

18 servos :) wat ga je maken, een snakebot? :P

Ik vermoed dat die pic geen multitasking doet, dus dat ie zijn pwm om de servo's aan te sturen om beurten naar iedere servo stuurt. Als je teveel servo's hebt kom je op die manier in de problemen met je timing.

Met de basic stamp waar ik af en toe mee speel is het in ieder geval zo.

Waarschijnlijk zal een externe interface de enige oplossing zijn.

Die servo's trekken, als ze correct aangesloten zijn, normaal gezien geen stroom via de pic.

Nou denk ik dat het komt door dat de servo's bij elkaar te veel stroom vragen.

Van de PIC of van de voeding? Servo's kunnen behoorlijk wat stroom trekken. Is je voeding/accu wel zwaar genoeg?

Op 27 augustus 2006 21:42:19 schreef JurgenG:
Ik vermoed dat die pic geen multitasking doet, dus dat ie zijn pwm om de servo's aan te sturen om beurten naar iedere servo stuurt. Als je teveel servo's hebt kom je op die manier in de problemen met je timing.

Met de basic stamp waar ik af en toe mee speel is het in ieder geval zo.

Waarschijnlijk zal een externe interface de enige oplossing zijn.

Die servo's trekken, als ze correct aangesloten zijn, normaal gezien geen stroom via de pic.

het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de timing inderdaad.

Ik weet je programmeer kennis niet maar ikzelf ben begonnen met de cursus van picbasic.nl en hulp van diverse sites. in de cursus wordt vaak delyms20 onderaan gezet om de servo's op 50hz aan te sturen, maar als je 18 servo's aanstuurt en dat ook allemaal in het programma berekend dan duren die berekeningen al langer dan de delay die je misschien ndig hebt.

Hierdoor gaat he servo op bijvoorbeeld 20 hz aangestuurd worden en dan gaan ze vaak schokken

Ben zelf ook bezig iets dergelijks te maken maar ik laat de servo's straks n iet door 1 pic maar door meeerdere aansturen, bijvoorbeeld 4 per pic. een Hoofd-pic stuurt alleen de data naar de stuur-pics. een pic redt dat niet op de eenvoudige manier, misschien hebben sommige pics wel een mogelijkheid die ik nog niet ken, iets met een groot aantal interups of iets dergelijks. ben ook wel benieuwd of hier mooiere oplossingen voor zijn.

Naast de aansturing heb je voor 18 servo's die tegelijk wat power vragen wel aardig wat nodig, ik doe zelf een 7806 per servo.

Ook ik stuur niet alle servo's met één ic aan, max 5 per ic. (benen ieder 5, armen ieder 3, hoofd 2) deze moeten ic's moeten via een (hoofd) ic aangestuurd worden die op zijn beurt signalen krijgt van de computer.

Nu trekken mijn servo's (max 5) te veel stroom weg waardoor mijn ic's zich reset en opnieuw de servo's aansturen en het herhaald zich weer.

Nu kwam ik wel een boordje tegen van Parallax deze kan 32 servo's maximaal aansturen op één voeding, vraag mij af wat voor voeding dat dan is, of hoe dat moet gaan werken.

Groeten Martin

Op 31 augustus 2006 00:57:31 schreef MartinS:
Nu trekken mijn servo's (max 5) te veel stroom weg waardoor mijn ic's zich reset en opnieuw de servo's aansturen en het herhaald zich weer.

Ik vermoed dat je bedoelt dat je PIC reset als je teveel stroom trekt?
Dus zal de spanning te laag worden voor die PIC.
Oplossing: apparte batterij voor de PIC(s).

Nu kwam ik wel een boordje tegen van Parallax deze kan 32 servo's maximaal aansturen op één voeding, vraag mij af wat voor voeding dat dan is, of hoe dat moet gaan werken.

Groeten Martin

De voeding op die site van parallax is een modelbouw accupack, die kunnen door de regel behoorlijk hoge amperages leveren. Hoe het werkt is eigenlijk wat hierboven staat: Je hebt een hoofd ic (bijv PIC) en die laat je de berekeningen doen die je standen van de servo bepalen en verder is het enige wat dat hoofd ic doet het doorsturen van de gewenste posities. die print van parallax neemt de timing en de pwm besturing voor zijn rekening. dus de rekenkracht wordt verdeeld over de twee processen (berekenen gewenste standen en het fysiek aansturen van de servo's)

Misschien is er wel iemand die een redelijk uitgewerkt voorbeeld heeft met master en slave PIC's om meerdere servo's aan te sturen. Zelf ben ik nog lang niet zo ver, ben nog met de hardware bezig anders had je mijn voorbeeld mogen hebben...

Opzich zou dat nog wel lukken om te communiseren tussen twee of meerdere ic's (komt nog wel waarschijnlijk).

Ik had de voedingen al verdeeld één voor de ic's en voor elk been één aparte. Die voor de benen leveren waarschijnlijk nog niet genoeg stroom omdat ze nog steeds schokken. De één trekt de stroom weg bij de ander en zo heen en weer.

Valt toch aardig tegen een robot maken!

Groeten Martin.

Groeten Martin.

Tjsa is lastig maar je kan een hoop geld besparen door goede spullen te kopen in plaats van rommel die 10x kapot gaat en vooral door vooraf heel veel uit te werken. niet als een kip zonder kop gaan bouwen want dat wordt (vaak) nix

heb je al foto's oid, altijd interessant om te zien hoe een ander werkt ;-)

Bij deze de eerste foto's, heb nu een 6v accu gehaald deze kan 7.2 Ah leveren wat mij wel even genoeg lijkt gezien niet alle servo's continu vol vermogen trekken.

http://www.webwish.nl/IMAGE_00115.jpg

http://www.webwish.nl/IMAGE_00118.jpg

http://www.webwish.nl/IMAGE_00121.jpg

Groeten Martin

Ziet er super uit! Valt misschien tegen, maar als ik het resultaat zie is het absoluut de moeite waard.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de mechanica. Is dat eigen ontwerp of een bouwpakket? Heb je al delen (arm, been etc.) getest? Hoe werkt dat? Heb je al iets gedaan met het cameraatje?

Het ontwerp is niet helemaal zelf verzonnen deze heb ik afgekeken van de bestaande condo robot. Het aan de hand van de foto's de afmetingen bepaald. Het frame is van verzinkt 0,7 mm dik plaat materiaal gemaakt. Heb de webcam al getest ziet er leuk uit, besturing van visualbasic naar ic's voor het draaien. Ben gisteren begonnen met de benen te testen naar de aankoop van een kleine accu.

Groeten Martin.

hey,
ik ben met een soortgelijk project bezig. Maar om mijn pic's te sturen heb ik een aparte servo controller gemaakt. deze controller bevt 1 pic16F873A die dus 14 servo kan aansturen met een resolutie van (momenteel) 190 stappen. Dus is perfect doenbaar met in u geval 2 pic's. het probleem met die schokken heb ik ook gehad kwam door een te zwakke voeding over een te zwakke kabel heb dan voor de moment een adaptr gekocht van 7A bij 5V en het probleem is opgelost.
succes me uw gait sequence.

als je de resolutie nog groter wilt hebben en veel meer servo wilt aansturen met dezelfde microcontroller dan zou ik een avr gebruiken omdat die 4 keer sneller werken, dus je kan je timer interrupt 4 keer sneller laten interrupteren dus resolutie en het aan aantesturen servo's vergroot.

DAMN RESPECT!!!

prachtig machien! op www.lynxmotion.com verkopen ze zo'n dingen, maar die kosten stukken van mensen!

Messchien een vraag in een vraag, welke servo motorkes gebruik je?

want dit is normaal het duurste van je robot...

(sommige voor 40-50€/stuk conrad begint bij 5€ maar die vertrouw ik niet echt :s)

Echt A++ Robot!

@ bjorn
gisteren nog een handige link geweest over jouw argument
die zomaar uit de lucht is gegrepen

http://www.electricstuff.co.uk/picvsavr.html
met dank aan diegene die deze link gepost heeft

@aan moderators kunnen we niet een sticky policy maken
dat het vanaf <datum> "verboden" is om als iemand met een bepaalde proccesor werkt in zijn topic om dan een 2 regelige post te plaatsen in de trand van bjorn,(zonder beargumentatie ) want dat word op den duur ook vervelend

[Bericht gewijzigd door sould3mon op ]

Oh lol.. zijn er ook al mensen in NL bezig met die Robo-one robots ?? Tis opzich prachtig.
Worden in japan gewoon competities mee gehouden etc.

Veel plezier. Wil er ooit ook nog 1 bouwen.
1 ding is groot nadeel.. 16 digitale servo's bij elkaar is een groot kosten plaatje...

Op 27 augustus 2006 21:42:19 schreef JurgenG:

In regel kan geen enkele processor multitasking (uitgezonderd dual core en multi cpu systemen) Multitasking is iets software matig en het komt erop neer dat de processor een berekening bezig is, die even aan de kant plaatst en een andere belangrijkere berekening uitvoerd en na deze berekening terug aan de eerste door doet.
Natuurlijk moet de hardware dit ondersteunen. Zoals registers die nodig zijn om de PC en andere registers tijdelijk in op te slaan. Maar zowat elke µC/µP heeft dat wel, anders zou een IRQ onzin zijn.

Een µC werkt trouwens op 20/40/...MHz (max), dat is meer als zat om te multitasken. 20 Led's multiplexen geeft geen probleem, waarom zou dit anders moeten zijn met servo's?

Een processor (vanaf de pentium pro) heeft meerdere pipes waardoor die wel 2 berekeningen kan uitvoeren, maar dit is beperkt tot de volgende en die daarna, indien de berekening niet te veel afhankelijk is van de uitkomst van de huidige. Hoe het zit met de core architectuur heb ik geen idee hoeveel pipe's die heeft en hoe die zou moeten omgaan met meerdere bewerkingen.

Voor de rest vind ik het een mooie robot, Mooi gemaakt. En vind ik dat er een filmpje online moet verschijnen. :)

Heb weer een nieuwe update, foto's volgen nog.

Het trillen van de servo's (robbe fs100 trouwens +/- 11 euro) werdt mede veroorzaakt door het gewicht wat er op stond. Heb deze nu nagebouwd met polystyrolplaat 2mm dik.
Het gewicht wat er nu opstaat is ongeveer nog de helft.

Wanneer ik de foto's heb zal ik ze even posten.

Groeten Martin

DAMN dat was rap, mooie robot!!!

Vraag, waar koop je je polystyrolplaat 2mm

en met wat snij je alles uit en plooi je alles?

Seg worden jouw servo's in de kniegewrichten ook warm na een bepaalde tijd? Als mijn robot door zijn knie zak worden ze na 5min warm. ze worden wel gevoed op 5V ben dit nog aan het aanpassen naar 6V.
groetjes

De polystyrolplaat heb ik bij conrad vandaan (Bestnr.: 297500 - 89).

Deze kan je makkelijk op maat maken door intesnijden aan één kant en vervolgens te breken. Het buigen doe ik door het te verwarmen boven een vuurtje, bij gebrek aan beter gereedschap.

Bjorn85 ik heb het nog niet meegemaakt dat deze warm werden. Misschien komt het nog?

Groeten Martin

Ik vind hem zeer vet aan het worden. Mooi gedaan zo. Ga je hem ook nog draadloos aansturen?? b.v. Een actie als vooruit. Dat hij bewegingen maakt om vooruit te lopen.

idd wat filmpjes zou leuk zijn :)