Regeltechniek

Hallo mensen,

Ik heb een vraag over het vak regeltechniek. Ik snap er helemaal niets meer van komtie:

Een Gelijkstroom motor wordt gevoed door stroombron i(t). Het toerental noemen we n(t). Gegeven is dat het verband tussen i en n wordt beschreven door differentiaalvergelijking: J dn/dt + Wn = Ki.

A. Bepaal H(s) van dit systeem.
B. Hoe groot is het statische toerental voor
i(t)=Io=constant

Wie kan mij uitleggen hoe ik dit aan moet pakken, waar komen bijvoorbeeld die J en Wn en Ki vandaan in de differentiaalvergelijking?

Bij voorbaat dank

Niet zo moeilijk:

dn/dt = sn dus:

sn J + Wn = Ki

H(s)= f(uit)/f(in), de ingangsvariabele is i, de uitgangs variabele is n dus: n/i = K/(Js+W) als je dit weer uitvermenigvuldigd krijg je oorspronkelijke vergelijking weer.

Statische toerental voor i(t) = Io Voor statische gevallen wordt lim(s)->0 dit is dus: n = (Io K)/W

Omdat K en W niet gegeven zijn kun je dit niet verder uitrekenen.

carpe cerevisi

Helemaal geweldig, heel erg bedankt.

Nu ik het zo lees is het inderdaad niet zo moeilijk maar om er zelf op te komen...... je moet het een x gedaan hebben denk ik.

Mag ik u ook de volgende vraag stellen, u zou me een grote dienst bewijzen:

C. Bereken en teken het verloop van n als op het tijdstip
t = to de waarde van i toeneemt van Io naar 3 Io
D. Bereken en teken het verloop van n als op het tijdstip
t = t1 de waarde van i afneemt van 3Io naar 2Io

Bedankt alvast!!

Het is een dood normaal eerste orde systeem,
H(jw) = K/W (1/(jwJ/W+1)) de tijdconstante is dus bekend, J/W, en de stapgroote is 3. De eindwaarde is dus 3 maal zo groot, en de e-macht die de tijd aangeeft is J/W. Dat heb je zo uitgetekend.

carpe cerevisi

Umh bedankt voor je reactie, zou je misschien iets meer kunnen vertellen over dat uittekenen? misschien met plaatje? dan weet ik ongeveer hoe dat moet. bedankt!

Groeten

Ook dat wil ik wel doen, maar nu zitten we zo fundamenteel, dat ik eigenlijk vind dat je leraar dat uit zou moeten leggen. Maar goed:
Bij een stap is de responsie van een eerste orde systeem:

f(t) = 1-e^(-t/T))

T is de tijdconstante J/W en de stapgrootte is 2, dus:

y(t) = 1+ 2(1-e^(-t*W/J)) = 3 - 2e^(-tW/J)

Omgekeerd net zo:

Stapgrootte is -1, dus:

y(t) = 3 + (-1*(1-e^(-t/T))), de rest gaat op dezelfde manier.

carpe cerevisi

Ok, heel erg bedankt! Het is me nu wel ongeveer duidelijk.

Groeten