motor vertraging/versnelling

Beste,

voor een opdracht op school moeten we een 12volt (gelijk) 50ma 80 omw/pm motortje laten draaien op 230v.

Eerst transformeren we de spanning naar 12 wissel daarna met diodes naar gelijk.

hierna komt de stabilisatie met een condensator.
omdat de motor links en rechts moet draaien , gebruiken we een h-brug om dat probleem op te lossen. (misschien een flipflop om te schakelen want een dubbel 1 is kortsluiting.

Omdat de motor te "snel" op 100% draait voldoet het niet aan de eisen.
hij moet namelijk pas na 30 sec op 100% draaien.
we willen dus het starten en stoppen "vertragen".

nu is de vraag hoe dat opgelost kan worden.
zelf dacht ik aan een condensator+transistor.
ook was er iets mogenlijk met blokspanningen van een 555 hoorde ik.
en een microcontroller programmeren was ook nog 1 van de oplossingen.

weten jullie wat de beste manier is om dit te fixen?

misschien heb je wat aan de uitleg over PWM van www.picbasic.nl en dan curusus deel 7 onder picbasic cursus.

voor zo een soort schakeling zou je dus ook een ne555 kunnen gebruiken die hier op CO bij schakelingen staat.

Willem

Ligt er natuurlijk helemaal aan wat de strekking van de opdracht is. Is dit het begrijpen van een electromotor? Is dit het maken van een aansturing? Het programmeren van een uc? Is het vak digitaal/analoge electronica?

Wellicht het simpelste: Vliegwiel eraan ;-). Zo een analoge oplossing ophoesten lukt mij niet. Met een uc'tje is het zeker te doen!!

maar, hou in de gaten: wat is de strekking van het vak/pracicum, dus in welke richting moet ik de oplossing zoeken!!

Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het is de bedoeling om een kermis atractie te maken, daarom is de 80 omw/pm te snel want dan zal t ding de lucht in gaan.

het gaat om een booster. http://www.booster-ride.com/images/dx_giant_boost_sfum.jpg

en het gaat om een digitale oplossing.
btw de max 80 omw/pm lossen we op of door de blokspanning of door een tandwiel verhouding.(nog geen oplossing)

maar het Aan en Uitlopen is van grotere zorg.
het programmeren van een pic kan wel.

[Bericht gewijzigd door bigq op dinsdag 29 augustus 2006 22:39:37

eej als k jou was zou ik op de site ff kijke bij de afdeling van de treinen dan weet je miss wa meer.

Alles is gaaf als het werkt maar fikt het uit dan is het pas echt geslaagd