ik wil een schakeling maken die ik of direcht op me ontvanger kan zetten of een servo met een pot meter bij schakelingen bij model bouw staat een motor regeling deze werkt alleen vanaf 12 volt kan dat ook terug gebracht worden naar 6 volt ? en hoe maak ik hem voor/achteruit ? meschien nog 2 aparte relais?
de schakeling is voor een handschroefmachine. ik weet niet hoeveel ampere die dingen treken
stef
[Bericht gewijzigd door stef110. op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
jemigdatisniejegttelesenbenjedislecsysofhebiehaas?
vertaling:
Jemig dat is niet echt te lezen. Ben je dyslectisch of heb je haast?
goed. nu antwoord op de vraag:
die motorregeling werkt ook gewoon op 6V. de motren omkeren doe je maar hoe je dat wilt (Hbrug of relais, dat maakt niks uit) Alleen voed je de moteren due met een PWM signaal vanaf de motorregeling, dat zal prima werken.
ja ik heb dislectie en nee ik had geen haast. ik kan best omschakelen met ene relais. maar hoe sluit ik die dan aan op die motor regeling ? of is dat niet mogelijk?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
vanzelf is dat mogelijk (d0h
).
gewoon op de plek waar in het schema je motor staat, gooi je je relais met je motor eraan.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 1 september 2006 17:38:37 schreef pcnerd:
vanzelf is dat mogelijk (d0h).
gewoon op de plek waar in het schema je motor staat, gooi je je relais met je motor eraan.
precies. dus eigenlijk gewoon een motorsturing met de motoregeling als voeding (via die dikke fet of tor die er in zit)
En hoe het relais weet dat ié van links naar recht moet? geen idee. relais weten niks. wat relais moeten doen moet jij ze vertellen door spanning op de relaisspoel te zetten.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Op 1 september 2006 17:40:28 schreef roboteer drg:
maar hoe weet het relais dan waneer hij van links naar rechts moet ?
Daar zal jij een aansturing voor moeten uit de mouw schudden. Dat relais weet niks en zal nooit iets weten. Jij bent degene die het moet weten.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op ]
Lucky Luke
Mailtje over dubbelaccount is al verstuurd.
Ontopic: Ik begrijp het eerste stukje van de vraag niet.
ik ben een beginneling in electronica, heeft iemand meschien een tekeningetje van hoe je die relais kan schakelen?
Je kan eens zoeken op 'RC schakelaar' of 'RC switch'
conrad verkoopt ook een aantal van dit soort schakelaars, waarvan schema's in datasheet zijn opgenomen. als je op de output van zo'n ding een relaisje hangt?
suc6!
gr madthijs
mijn bedoeling om die speedo's aanstestuuren is via een servo op een pot meter. dus ik neem dat schakelingetje wat bij modelbouw staat. maar ik moet zo wel voor uit als achter uit kunnen rijden.
vraag: -bij dat schakelingetje zit geen achteruit toch ?
- bij dat schakelingejte zit een pot meter staat die pot meter helemaal links in 0-positie. of staat de pot meter in het midden in 0-positie ? is daar wat mee te doen om met relais te kunnen ompolen?
ik heb dat motor schakelingetje even na geteken op de computer kunnen julie kijken of ik de verbindingen goed heb ?