Ik heb mijn hoofd er over zitten te breken maar ik kan het probleem niet kraken. Het probleem is het volgende:

Een stappenmotor maakt stappen van 1,8 graden.
Nu wil ik echter 15 graden bewegen.

Is er een formule om dit met microsteps te berekenen.

Met stappen van 1.8 graden gaat het dus niet lukken. Met "half-step" gaat het ook niet lukken.
Als je toevallig een driver hebt die 1/6 microstep kan maken, lukt het wel! de stappenmotor heeft dan 1200 stappen voor precies een omwenteling. En zijn er dus 50 stappen nodig voor 15 graden!

Als je toevallig geen driver hebt wordt het dus een tandiel overbrenging of iets dergelijks ;)

'microsteps', is dat een andere benaming voor de backlash van stappenmotoren? :P

Hoe werkt dat precies met 'microsteps' ?

Met de juiste PWM aansturing kun je een stappenmotor kleinere stapjes laten maken. De stap wordt, zeg maar, gedimd.

maar echt stoppen op die positie...ho maar! dat kan niet eens door de interne opbouw van de motor.

Fripster

Andere manier om het uit te leggen: Stel je wilt 15 graden draaien met een stappen motor die 1.8 graden per stap doet. Dan moet je 8.3 stappen doen. De truuk is dan om 8 hele stappen te doen, en dan heel snel (electrisch) heen en terug te gaan tussen stap 8 en stap 9. Als je voor 66% van de tijd op stap 8 staat, en voor 33% van de tijd op stap 9, komt ie ongeveer in de juiste positie. (beter is het om een half-step controller te nemen. Dan zit je dus 66% van de tijd op 8.5, en 33% van de tijd op 8.0 )

Een stappenmotor kan tot ongeveer 1kHz. Dus je zult op een frequentie van meer dan ongeveer 10kHz moeten heen-en-weren tussen die twee stappen. 10kHz zit in het menselijk gehoorsbereik, en zal je horen. Tip: Doe meer dan 20kHz.

Als je ergens een microcontroller hebt die de stuur signaaltjes regelt voor de stappenmotorcontroller kan ook een half-step stappenmotorcontroller gebruikt worden. Moet je hem wel continue aansturen, en moet die controller snel genoeg zijn.

OK snap ik maar stook je dan niet teveel vermogen in de contoller en motor. Kunnen de motoren dit aan om bijvoorbeeld 10 minuten op een positie te blijven staan.

waarom zo ingewikkeld? neem een echte servo en je kunt overal stilstaan!

Fripster

Hoe bedoel U, ik ken alleen modelbouw servo's en die kunnen geen 1,5 Kg draaien of wel ??

tandwielen ICM. een servo ,, of gewoon een zware servo ,, of een zware motor (met vertaging al het moet) ombouwn tot servo.

Kies maar uit :D

Ja, je controller moet dat trekken. Die "stookt" bij iedere schakeling wat. Als dat te veel wordt, wordt het te veel. Moet je controleren.

Als een stappenmotor normaal stilstaat, laat je in princiepe ook de huidige "stap" actief. De stroom in de stappenmotor wordt eerder minder als je gaat schakelen/microsteppen.

Pak eens de printkop van een printer vast en probeer die wat te schuiven. Lastig. Zet nu de printer uit. Ineens schiet de kop van z'n plek. Ze sturen de stappenmotor gewoon aan van: sta hier stil: er loopt een stroom door (minstens 1 van) de spoel(-en).

Als je een stappenmotor tot het uiterste wil drijven, moet je hem als ie draait met veel hogere stromen en vooral spanningen aansturen dan dat ie continu kan hebben. Dus moet je als je hem stilzet de stroom wat lager zetten.

Je hebt de keuze tussen:
-Hem laten draaien op een stroom die ie continu kan hebben (dus minder snel draaien).
-de stroom terugdraaien als ie stilstaat (dus ingewikkeldere stuur electronica).

Op 8 september 2006 09:16:31 schreef rew:
De truuk is dan om 8 hele stappen te doen, en dan heel snel (electrisch) heen en terug te gaan tussen stap 8 en stap 9.

Ik dacht dat het iets anders zat. Simpel genomen wordt bij volstap iedere spoel in de motor om en om bekrachtigd. Bij half stap bedrijf worden, tussen het om en om bekrachtigen beide spoelen bekragtigd. De motor staat dan precies tussen de spoelen en maakt dan een halfe stap. Bij microstepping gebeurt net zo iets. Alleen wordt de mate van bekragtiging nu in stapjes gedaan. bijvoorbeeld 20% spoel één en 80 procent spoel twee.
Het bekragtigen kan dan d.m.v PWM worden aangestuurd.

Maareh gewoon iets met tandwiel of zo is wel zo makkelijk!

bij sommige drivers voor stappenmotoren kan je de stroom verkleinen, dit heeft hetzelfde effect als microstepping. Het magnetisch veld is dan zwakker, de vectorsom is dan wat anders.

Zoek eens op modelbouwsites.
Er zijn Zat servo's te krijgen die 1,5Kg kunnen trekken/tillen.
En servo's zijn goed te bedienen/sturen

een modelbouw servo die geen 1,5kg kan verzetten?
dan ben je verkeerd ingelicht.
heb er hier net nog eentje van 10kg geinstalleerd.