24V DC => 240V AC

ik zit met een klein probleempje. zo een ijverige student ik ben (heum) ben ik al begonnen met men eindwerk. Namelijk een stroomgroep van een 2500 watt. Kben er al in geslaagt een 5 pk motor op de kop te tikke. (die zeker 3000watt moet kunne leveren) en een 24V alternator 180A.
kheb ookal hopen schemas waardoor kzelf bijna niet meer weet waar ik met bezig ben. Maar het is te omslachtig volgens de leerkrachten. mijn vraag aan jullie is. hoe kan ik eenvoudig van 24V naar 240V gaan en toch 2500 watt verkrijgen. shemas voor converters van 700 watt heb ik, maar vind het verspilling van er zo een 4 parrallel te schakelen. iemand enige sugesties (liefst zo rap mogelijk want moet beveiliging, automatisatie,... enzo ook nog aanpassen aan dit schema. Kzout erg aprecieren moest iemand mij kunnen helpen.

recon
white_angel2607@hotmail.com

2500W??

is dat niet extreem veel, nog nooit gezien eigenlijk voor een converter...1000W is het hoogste ik al in de winkel gezien heb

btw, kan je geen alternator op de kop tikken die ong 220V zou produceren of zo(of bestaat het eindwerk eruit dat je die converter moet maken?)

Sine

Moderator

Een omvormer op dat vermogen is geen kattepis, dat is meer dan 100A op 24V !

Ik zou inderdaad een alternator zoeken.

klein is fijn

Moderator

Bij de Baco in IJmuiden hebben ze deze lieve dingetjes:

http://www.baco-army-goods.nl/nieuw/powerpack2.jpg

Power units, oorspronkelijk bedoelt voor omvormers, 12(24) volt naar 220 volt

Degene die ze nu verkopen zijn nog maar voor 12V naar 220, maar met een beetje verbouwen zal je zelf er iets leuks van kunnen maken. Je hebt iig al redelijk wat poweronderdelen dan en je kan een schema reverse engineren.

't hangt er helemaal vanaf wat voor uitgang je wilt hebben, sinus, blok, driehoek, trapezium etc.

't begint met een dikke trafo van 24 naar 230 volt, bij 2500VA zou ik geen blik meer nemen, maar een ferriet.
dan de powertrap, met een 16-tal mosfetjes (steeds 4 parallel) in een H-brug configuratie kom je waarschijnlijk een heel end.

Dan een uitgangsfilter om van de HF-blokgolf een 50 Hz sinus te maken.

Dan de stuurelektronica die lastwisselingen, blindlasten etc. compenseert.

Hoeveel ervaring heb je op dit gebied (voor onze firma is dit het dagelijks brood, dus gaat het vrij snel, maar als je alles nog moet aanleren en/of uitvinden, hmm, je bent er iig. op tijd bij, als je in juli 2007 moet afstuderen.)
en ja, je leraren hebben volkomen gelijk ;-) dit is zeer omslachtig, bovendien gevaarlijk, bij dit soort vermogens kun je aardig schieten.

@sine: roterende omvormers zijn niet meer van deze tijd hoor, meer iets voor de 50er jaren van de vorige eeuw, zeker voor dit soort vermogens.

Mocht het je ondanks alles toch lukken, respect, misschien moest je dan eens bij ons solliciteren.

LDmicro user.

Weerstanden van 0.001 Ohm tegen 10 W?

Waar ga je die vinden?

En waarom gebruikt die 7812 op de 12V lijn? die gaat toch geen 12V meer kunnen leveren? Staan zelfs 3 dioden mee in serie?

Ik zou zeggen het idee van DC2PCC verder uitwerken.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Op 15 september 2006 14:57:18 schreef Ununoctium:
Weerstanden van 0.001 Ohm tegen 10 W?

Waar ga je die vinden?
......

Wat maken jullie het uzelf soms toch moeilijk, zie maar eens in uw digitale multimeter.
Een stuk koperdraad die met een kniptang is bijgewerkt tot de gewenste weerstandswaarde.
Er zijn veel oplossingen te bedenken.

Die url was maar om een idee te geven waar zij voorstaan.

Op 15 september 2006 14:57:18 schreef Ununoctium:
.....
Ik zou zeggen het idee van DC2PCC verder uitwerken.

Dat zou ik nu NIET doen als het de eerste keer is dat jullie zoiets maken!

edit:

Op 15 september 2006 14:57:18 schreef Ununoctium:
..
En waarom gebruikt die 7812 op de 12V lijn? die gaat toch geen 12V meer kunnen leveren? Staan zelfs 3 dioden mee in serie?
...

Schema eens GOED bezien....Spanningsverdubbeling enzo...

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 15 september 2006 15:55:25

LDmicro user.
Sine

Moderator

Op 15 september 2006 10:50:43 schreef DC2PCC:

@sine: roterende omvormers zijn niet meer van deze tijd hoor, meer iets voor de 50er jaren van de vorige eeuw, zeker voor dit soort vermogens.

Ik heb het dan ook over een alternator, dat is een wisselstroom dynamo, ik bedoel dus dat hele 24V ding droppen en een 230V alternator zoeken.

ik dank jullie allemaal voor deze zeer oppeppende commentaar, maar is omslachtig, gevaarlijk (100A doet pijn) en duur, en ons allerliefste moeder wou her grasmachienmotor nog ff heel en leerkrachte kennen er zelf niet genoeg van:s,

kzal creatief moete zijn en het anders oplosse. heb al wel enige ideen, maar tzal wrs gewoon motor worde, met lichtjes omgebouwde 5000 watt (of zo iet, alst ma veel is aangezien ik overschot wil hebben wegens mijn destructief karakter) elektromotor (die als alternator zal dienen) een stabilisator, en nog wat nutteloze wijzerkes en zekeringen om de jury gelukkig te stellen.

alleen spijtig dat de stabilisator ingewikkeld word bij 3000 watt. en meer zou echt prachtig zijn (bedoeling is deze stroomgroep effectief te gebruiken:))

Sine

Moderator

Op zoek naar een "echte" wisselstroom machine dus ...

En te regelen valt er dan genoeg, het toerental van de motor moet constant gehouden worden ( onafhankelijk van de belasting ) ( frequentie )
En de spanning moet geregeld worden, ( veldwikkelin van de alternator )

toerental constant houde gaat gewoon niet met naftmotor die je ergens gepikt hebt, zeker niet eentje met relatief klein vermogen. zal op een of andere manier ervoor moete zorge dat er 50hz uitkomt, moet wel lukke(hoop ik)
en het prachtige van zo een motortjes is dat bij extra belasting ze al een mechanisme hebben dat de benzine automatisch regelt, met enige vertraging helaas wel.
dus constant toerental mag ik al vergeten. het regelen van bezinetoevoer is er al (ben met weinig al gelukkig:d)

en voor spanning en stroomverschillenen bestaat er zoiet als shunt, en compount, en anti-compount en overcompoundering ofzo. ma dat moet ik eerst nog is opzoeken indien ik dat schriftje terugvind.

Sine

Moderator

bij een wisselstroom machine is de frequentie recht evenredig met het toerental ...

Als ik je dat moet uitleggen zie ik het eea duister in ....

haha:), ja dat herriner ik mij nog van in de lesjes. maar kweet dat het ga. zie maar naar bevoorbeeld windmolens met zeer wissellend toerental. der is een manier, nu nog uitvissen welk:)

Sine

Moderator

windmolens maken een behoorlijk constant toerental, als er niet genoeg wind is om ze op toeren te houden leveren ze niet meer.

Windmolens zijn een slecht voorbeeld, want die zijn net gekoppeld, die *kunnen* geen andere frequentie leveren.

hmm, ander voorbeeld. ja kweet er dus opt moment geen (is het bier van gistere denk). ma een ander oplossing zou volgens mij zijn, een generator, en daar wisselstroom van make. da zou het 50hz probleem oplossen. of mis ik hier een deel

en in verband met die windmolens, inderdaad. deze worde gesynchroniseerd aan het net. en bij wisselende wind zorgt het net ervoor dat deze toch @50hz blijven. (maar vraag me ni hoedat dat nu weer juist komt)

Op 16 september 2006 16:08:02 schreef recon:
...gevaarlijk (100A doet pijn)...

Als je het kortsluit is het linke soep ja. Maar je werkt toch met 24V?
Lijkt me een veilige spanning hoor.
Realiseer je dat 10mA door je lijf reeds dodelijk kan zijn.