ik ben vanplan om een grasmaaier robot te gaan bouwen
maar nnu zie ik dat bij de (originele)robot mowers een draad in de tuin gegraven moet worden
nu is mij verteld dat daar geen spanning op staat
daar twijfel k nog over
wat voor een soort sensor (detector) zouden julie hier voor gaan gebruiken
en dan zoek ik nog een simpele en goedkope oplossing om een relais een vertraging tegeven
(dit is voor de doorloop, na de draad detectie)

Ik weet niks van robots maar ik heb maar een sugesti (hoe schrijf je dat).
Mischien kun je iets met een line sensor doen zodat als hij de zwarte lijn ziet dat hij terug gaat.

Maar een idee mischien dom ...

Op 15 september 2006 22:21:21 schreef eekie:
ik ben vanplan om een grasmaaier robot te gaan bouwen
maar nnu zie ik dat bij de (originele)robot mowers een draad in de tuin gegraven moet worden
nu is mij verteld dat daar geen spanning op staat
daar twijfel k nog over
wat voor een soort sensor (detector) zouden julie hier voor gaan gebruiken
en dan zoek ik nog een simpele en goedkope oplossing om een relais een vertraging tegeven
(dit is voor de doorloop, na de draad detectie)

volgens mij botst die grasmaaier gewoon met een schakelaar op die draad

Misschien een inductie lus inbouwen zoals bij verkeerslichten wordt toegepast. Anders gaat die grasmaaier ook bij je buren het gras afmaaien of in hun bloemenperkje terechtkomen :-).

Door die draadlus steken ze een zwakke wisselstroom, die de grasmaairobot detecteerd als ie er dicht genoeg bij is (vlak boven staat dus), als ik me niet vergis.
Das een magnetisch veldje, ik weet niet of een hall-sensor gevoelig genoeg is om daar iets van op te merken, waarschijnlijk gebruiken ze gewoon een antennetje om dat signaal op te vangen (en filteren ze de exacte frequentie die op die draad zou moeten zitten eruit).

Simpel wordt het dus echt niet.

Je moet maar eens kijken op side:
http://users.ugent.be/~pguns/grasmaaier/

Daar staan wat voorbeelden hoe je het zou kunnen doen.

Groetjes Lowa

Op 16 september 2006 03:06:55 schreef Videomodulator:
Door die draadlus steken ze een zwakke wisselstroom, die de grasmaairobot detecteerd als ie er dicht genoeg bij is (vlak boven staat dus), als ik me niet vergis.
Das een magnetisch veldje, ik weet niet of een hall-sensor gevoelig genoeg is om daar iets van op te merken, waarschijnlijk gebruiken ze gewoon een antennetje om dat signaal op te vangen (en filteren ze de exacte frequentie die op die draad zou moeten zitten eruit).

Simpel wordt het dus echt niet.

:)ik dacht iegelijk aan een gewoon lus vans taal draad of dergelijke en dan metaal sensoren die dus metaal detecteerden, als deze over de lus rijden moet bv de grasmaaier paar cm terug rijden en dan xx graden draaien en weer vooruit rijden.

Veel suc6
groeten Luc poels

Zoals vodeomodulator al zegt, een kleine wisselstroom door de draad die in de grond is gelegd. Dit wordt meestal niet met een HALL sensor gedetecteert maar met een "kleine" spoel (gemakkelijk zelf te maken door op een kartonnen of plastic koker van D 5cm o.i.d. 100 of meer windingen te draaien met dun gelakt wikkeldraad)waarna de inductie versterkt,gelijkgericht en gedetecteert, het geheel is dus uiterst simpel en doeltreffend.
Een vertraging van, detectie of relais-sturing, zou ik doen met een RC aan een FF (4013 of zo). Is ook heel simpel zelf te ontwerpen en dienovereenkomstig doeltreffend.
Overigens zou ik geen metaaldetector principe gebruiken omdat er nogal wat meer metaal in de buurt is en zodoende veel vals-meldingen veroorzaakt worden, iets wat met het voorgaande actieve systeem uitgesloten is.
Suc6

[Bericht gewijzigd door bitbanger op ]