Het electronisch schakelen bij een bepaalde temp. is niet moeilijk, dat kan met een opamp en een temp.voeler.
Hysteresis ontstaat vanzelf door de traagheid van het totale systeem, het probleem zit in het beperken van deze afwijking.
Omdat het hier om één temperatuur gaat zou ik een ntc gebruiken, deze geeft de de grootste output per graad.
nadelen van de ntc (niet lineair, invertief) doen in dit geval(één temp.) niet ter zake, wel moet het geheel worden afgeregeld met een andere thermometer.
Ik weet niet of je iets van regeltechniek weet, dat heb ik proberen vast te stellen adh van mijn vragen waarvan je er slechts 1 be-antwoord hebt, 20 op 10 ofzo.
zijn dat liters, cm?
Je wilt een vat water op 40 gr houden, het probleem is dat de temperatuur in zo'n vat nooit overal gelijk is.
Als de temp. buiten het vat lager is, zal bij weinig isolatie de temp. nabij de vatwand lager zijn.
warm water is lichter dan koud, bovenin is het dus warmer dan onderin, mischien moet je roeren.
Als je op grond van je meting besluit te gaan verwarmen zal de temp. in de buurt van het element stijgen, hoe snel dit gebeurd is afhankelijk van de capaciteit van het element.
de voeler merkt echter nog niks.
Dit verwarmde water stijgt en verdringt daar het koudere water, tenminste als je je verwarmingselement onderin hebt gemonteerd.
Als je de voeler bovenin gemonteerd hebt zal deze na enige tijd constateren dat het water warm genoeg is en uitschakelen, dit is een zg 2-p(ositie) regeling.
Helaas zit er nu nog warmte energie in het element dus de temp zal verder toenemen en mogelijk te warrm worden.
Na verloop van tijd zal de temp. door isolatieverliezen weer dalen en bij de ingestelde waarde het element weer inschakelen.
Het warmt op, koelt af, warmt weer op, enz
afhankelijk van de parameters zal deze instabiele situatie langzaam afnemen, constant blijven of steeds groter worden.
Wat je dus moet doen is het vat goed isoleren, de isolatieverliezen voor 90% opheffen met een ongeregelde verwarming
De resterende 10% kun je dan regelen met mischien een 2-p regeling, of anders een P(roportionele) regeling, hiervoor heb je dan een electronisch regelbaar verwarmingselement nodig zoals bv een aquariumelement met pwm of aanstuurbare dimmer