bij een vu meter, wat lees je daarop? en voor wat dient eigelijk een vu meter?

verschilt of het een audio vu meter is of een harddisk vu meter.
Ze doen wel hetzelfde en als ik je vertel wat ze doen zal je wel begrijpen wat ik bedoel maar ik weet ff niet hoe ik moet uitleggen wat een vumeter in het agemeen doet.
Een harddisk vu meter bestaat bijvoorbeeld uit een rij ledjes die verder uitslaan naarmate er meer activiteit is. Mijn electroboer noemde het ook een harddisk snelheidsmeter...maar je ziet eigenlijk hoe hard de harddisk bezig is.
Bij een audio vu meter slaat de meter verder uit naarmate het geluidsniveau hoger ligt. (audio vu meter zitten ook wel eens standaard op een versterker...en het hoeft niet in de vorm van leds het kan ook een wijzertje zijn)

ikzelf heb een harddisk vumeter en de compunentjes voor een audioversie nog klaar liggen...enne, die dingen zijn gewoon cool. Ik heb ook al eens een harddiskvumeter kado gegeven aan iemand maar dan met 19 ledjes die vanuit het midden uitslaan en ik geloof dat dat kado nog het meest in de smaak viel van alles.

vu staat voor "volume unit". Een vu meter is een nauwkeurig gedefinieerd instrument om de (piek)amplitude van het audio signaal af te lezen. Dit instrument wordt gebruikt om eventuele oversturing te vast te stellen. Op diverse apparaten is veelal een wijzer of LED-balk instrument te vinden dat vrolijk op de muziek staat mee te zwabberen, maar dit heeft niets met een vu-meter te maken. (dit geldt trouwens ook voor de vu-meter op deze site)

Een vu-meter moet een opkom- en afval- tijd hebben die overeenkomt met de norm. En als ik me niet vergis, moet de aangegeven waarde een bepaalde tijd blijven staan op de hoogst langsgekomen waarde. De schaal is logartmisch. En het 0dBm punt komt overeen met 774,6mV in 600 ohm.
De normen voor vu-meters zijn vast wel ergens op het internet te vinden.

Pixie, zwabberinstrumenten op harddisks of andere apparaten liever geen vu-meter moemen. Voor mijn part noem je het kerstboom.

haha...hmm ok dan mag je wel vragen of ze de namen hier allemaal mogen aanpassen.

Het wordt ook veel LED bar genoemd. Daarmee zeg je niets
over de norm van het meettoestel.

Ik zei ook dat een vu meter uitgevoert kan zijn met een wijzer of LED-balk (of zoals elektron noemde LED bar). Het grote verschil is dat de "vu-meter" hier op de site en op de meeste consumenten apparaten alleen de momentele waarde aanwijzen en niet de piek volgens de gedefinieerde op en afval vertraging.

ja ik snap wel waarom je het eigenlijk niet zo mag noemen, en je hebt gelijk hoor, maar ik wist niet of lepnic dat bedoelde. Aangezien de schakelingen op deze site hier ook vumeter worden genoemd dacht ik dat hij dat bedoelde.
Ik kan nu wel stoppen met die dingen vumeter noemen, maar als ze zo blijven heten bij de schakelingen schiet het niet veel op. Zoek maar eens met de zoekmachine hier, je krijgt genoeg over vumeters, maar dan wel de dingen waar ik het over had en niet waar jij het over hebt.