Hallo,

Ik ben een beginner op het gebied van electronika en wil mij meer gaan verdiepen in het bouwen van robotjes. Kan iemand mij tips geven voor de meetapparatuur die ik hiervoor nodig heb? Ik heb bijv. al twee multimeters, maar heb ik ook een scope nodig (hoe snel) en een logic analyser?

Alvast bedankt

Te globale vraag.

Probeer eerst erachter te komen wat je wilt gaan doen in robotica. Vanzelf zie je de behoeftes er dan wel uitkomen.

Desalniettemin is een scope altijd handig :D

@willyp,

Ik wil eerst beginnen met een rijdende robot en wat infrarood sensoren en ontvangers, zodat ik objecten kan ontwijken e.d. In beginsel dus eenvoudige aansturing van servos en sensoren met een JavelinStamp. Het is voor mij nog moeilijk om aan te geven wat ik nog meer wil doen, omdat de mogelijkheden legio zijn. De meetapparatuur die ik hiervoor nodig heb wil ik 'op de groei' kopen.

@bitbanger,

Dat een 13 jarige jongen nog niet goed is in het lezen van technische documentatie is nog tot daar aan toe. Maar iemand van jouw leeftijd zou toch op zijn minst een vraag moeten kunnen lezen. Tip: kijk eens op de site van LOI. Of kun je dat ook niet lezen?

wij weten niet wat voor vlees we hier in de kuip hebben... dus graag meer info over je vaardigheden?

Op 24 oktober 2006 17:23:32 schreef Snaphetniet:
@bitbanger,

Dat een 13 jarige jongen nog niet goed is in het lezen van technische documentatie is nog tot daar aan toe. Maar iemand van jouw leeftijd zou toch op zijn minst een vraag moeten kunnen lezen. Tip: kijk eens op de site van LOI. Of kun je dat ook niet lezen?

En het is ook niet gewoon op dit forum dat we elkaar de zwarte piet toespelen. Deze meneer wil je gewoon wijzen op een (waarschijnlijk) soortgelijk geval. Die jongen wil ook een robotje in elkaar prutsen. En daar kan jij, en iedereen misschien wat van leren.

@elektrohenri

Klopt... en in dit opzicht was het ook een leuk topic om te lezen maar ik begrijp niet goed wat dit met mijn vraag, benodigde meetapparatuur, te maken heeft.

@rimco

Het bouwen van de electronika voor de robot zal mij niet veel problemen opleveren, dus ik ben in dit opzicht mischien geen absolute beginner meer. Ik ben alleen benieuwd naar wat andere robotbouwers aan meetapparatuur gebruiken en wil een beetje vooruitplannen als het gaat om deze apparatuur. Ik heb ook al gezocht binnen de robotica-sectie op dit onderwerp, maar kan hier niet echt iets over vinden. Binnen de sectie algemene electronika komt deze vraag veel naar voren maar niet direct in de context van robotica. Vandaar mijn vraag hier.

Op 24 oktober 2006 18:11:23 schreef Snaphetniet:
Klopt... en in dit opzicht was het ook een leuk topic om te lezen maar ik begrijp niet goed wat dit met mijn vraag, benodigde meetapparatuur, te maken heeft.

Als je dat dan zegt in plaats van iemand proberen af te zeiken .....

Op 24 oktober 2006 15:53:45 schreef Snaphetniet:
Hallo,

Ik ben een beginner op het gebied van electronika en wil mij meer gaan verdiepen in het bouwen van robotjes. Kan iemand mij tips geven voor de meetapparatuur die ik hiervoor nodig heb? Ik heb bijv. al twee multimeters, maar heb ik ook een scope nodig (hoe snel) en een logic analyser?

Alvast bedankt

Een scoop is handig. logic analyzer is niet noodzakelijk. Er zijn programmatjes te vinden waar je een PC als locic analyzer kan gebruiken en er zijn ook schakelingen waar mee je op een relatief simpele manier een scoop als heel simpele logic analyzer ( meer een 8 kanaals scoop;-) )
kan gebruiken.

Verder is een stalen lineaal en een schuifmaat wel handig voor de mechanische onderdelen. :+ Het klinkt flauw ik weet het maar de mechanica is net zo belangrijk en moet je nog netter werken. Dit omdat je anders overbodige slijtage krijgt of je electronica opblaast omdat een motor vast loopt bijvoorbeeld.

@jovak

Bedankt voor je reactie. Gebruik jij zelf ook je pc als logic analyzer?

Op 24 oktober 2006 18:56:28 schreef Snaphetniet:
@jovak

Bedankt voor je reactie. Gebruik jij zelf ook je pc als logic analyzer?

Nee. Bij mijn vader een oude logic analyzer staan die ik mag gebruiken en heb een 100MHz LA 16 kanaals, waar ik nog even een reparatie op moet doen. Als het niet meer dan 4 kanalen is kan ik tot 350MHz meten met de scoop.

Maar de meeste robotsignaaltjes red je wel met een PC.