3,5 ohm kan op zich wel voor zo'n trafo .heb je geen secundaire spanning die in sluiting ligt ? of fijnsluiting..

dat er nog een trafo inzit bij die 100v uitvoering , een versterker van 140watt rms 4 ohm heeft al vlot 110v gelijkspanning op de eindtorren staan , dan zou in dit geval de spanning bijna 1:1 zijn met een middentab als extra....

ik heb alle secundairre wikkelingen los maar dat maakt voor eenohmse meting niet uit natuurlijk. De primiare wikkeling bestaat uit 2 110 volt wikkelingen welke los te meten zijn en ook niet gelijk meten.

je vraagt wel wat, maar ik zal kijken wanneer ik een gaatje heb om te meten, ben nu net thuis.

Ik heb het schema naar je gemaild

is ontvangen.

ik heb morgen wel een gaatje om te meten. Ben nu al 2 dagen heel laat thuis en om dan een berouwbare meting te doen..

niet handig.

3,5 Ohm primair is vrij normaal voor een amp van deze omvang. Voor zover ik mezelf kan herinneren en Technics/Masushita kennende is de trafo van een goed merk en enigzins overgedimensioneerd. Dat beide primaire spoelen niet een gelijke DC weerstand hebben zegt niet zoveel, het kan zo zijn dat één spoel is bedoeld voor 120V en de andere voor 110 of 100 volt. Waarom vermoed je dat de trafo defect is?

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (35%)]

Omdat zelfs bij het losmaken van alle secandaire spoelen de primiare 3,15A zekering nog springt.
Overigens is er wel iets raars met de spcificaties achter op de versterker staat 1100 zoveel watt, maar op de zekeringhouder staat toch echt 3,15A net als op het schema trouwens. Bijde primiare spoelen zijn volgens schema gelijk en hebben een aftakking voor 110 volt en 120 volt. zet je de spannigscarusel op 240 dan staat alles in serie incusief de zekering van 3,15A. Zet je de de carussel op 110 volt dan staan bijde spoelen op de 110volt aansluiting parrallel met een zekering van 6,3A
3,15 x230 is slechts 725 ipv de 1100 genoemde watts, Net zo goed als 6,3 x110.
Overigens is de trafo ingegoten en qua afmetingen zeker geen 1100va

je hebt het over 3,15amp , heb je hier wel een traag model ingezet ? en probeer anders eens een 4amp traag model . gaat er die nog uit dan is er meer stuk ...

technics rekende in die tijd nog in max uitgestuurde watts , iets wat de transfo echt niet continu kan leveren . andere merken rekenden in het max vermogen van de trafo . komt er op meer dat je trafo eerder 600va is als de opgegeven waarde achterop...

Ik heb een trage zekering geplaatst.
Maar als ik met een variac opregel naar 100 volt terwijl de secandaire zijde geheel losligt heb ik al een stroom van 3 ampere.
En inderdaad 600 va is een veel rieelere waarde.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat Henk meet.

bij 100v al 3amp is slecht , maar je kunt met de variac eens proberen om 1 van de 2 wikkelingen nog te kunnen gebruiken op 110v . dan kun je wel testen of de rest van de amp goed is . je kunt dan nog het halve vermogen gebruiken , kortstondig wel even wat meer.

er is overigens niet al aan gesoldeerd bij de spanningskeuze schakelaar ? want dan kunnen de wikkelingen in tegenfase staan en dat gaat sowiso fout.

In het schema wordt met draadkleuren uit de trafo gewerkt en dat klopt allemaal goed. Als ik 30 volt op de ene primiare wikkeling zet heb ik maar 8 volt uit de andere dus er is wel degelijk een grote wikkelsluiting welke het magnitisch veld tegen werkt.

sorry coremans, ik heb nog niet echt kunnen meten.

even kort mijn privesituatie uitleggen en hopen op beetje begrip.

.1 mijn vrouw staat op klappen (hoogzwanger) en de kinderkamer was nog niet af
.2 ik dacht even werkeloos te worden en ben gaan soliciteren. Toen ik ineens wel verder konin mijn huidige baan werd ik ineens door 2 bedrijven gevraagd om wat problemen op te lossen en voor mijzelf te beginnen wat ik dus gedaan heb.
Heb dus in de afgelopen 2 weken een bedrijf opgericht en alvast bij 1 van mijn klanten een probleem opgelost en ben bezig met het 2e probleem. Lastige is dat die klant dus 120 km verder zit en ik ook nog eens alles documenten in orde moet maken (PvA, CAD tekeningen, planning, offertes Enz enz.)

maar ik hoop morgen ECHT een gaatje voor je te hebben.

Dat begrip dat is er hoor Henk ik hoor het wel.

Heb je al gemeten henk en wil je van je 2e 110volt versterker af?
Anders gaat toestel terug naar eigenaar een nieuwe trafo is niet te koop en zelf een laten wikkellen kost meer dan 200 euro.
Ik hoor het wel groeten Johan

hoi johan, ben vergeten te meten ik ga het zo doen in 10 minuten heb je antwoord

ca 3.19 ohm met schakelaar in ON stand, in off meet ik niets. (op zich logisch als de schakelaar primair zit)

Bedankt henk dat is toch minder als ik verwacht had.
Ik ga toch nog een keer de trafo uitbouwen en los aansluiten.

de meter staat op 3.24 ohm nu dus (heb hem er aven aan laten hangen)
verschilt dus niet zo heel veel. en we kunnen rustig stellen dat de multimeter goed is (keithley 2000 pas geijkt)