Hoi, ik moet voor mijn school een presentatie maken over Sampling, ik moet dit doen omdat ik al eerder elektronica heb gedaan en ze verwachten dat ik ook meer toegepaste dingen over sampling kan vertellen. Helaas heb ik dit zelf nooit gezien op school, dus ik heb er enkel maar de theorie over. Mijn vraag is nu of iemand ergens wat informatie heeft over een toepassing van Sampling, ik heb hier al veel achter ligge zoeken met héél weinig success, dus alle hulp is bruikbaar.

Hartelijk bedankt alvast

kluyze

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

wikipedia

Dit is toch wat je bedoelt?

Met Google zoeken op “sampling”
Er staat toch redelijk wat info op het net over sampling

Ja ik weet van de dubbelpost, maar omdat ik niet weet welke verwijdert wordt door een mod maar alle 2.

[Bericht gewijzigd door kluyze op zondag 5 november 2006 16:18:05 ]

Videomodulator

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Leg ook de minimale samplefrequentie uit, kan je gemakkelijk doen met een tekening van een sinus, en wat verschillende samplingfrequentie's erop te tekenen.

En toepassingen die je 100% zeker kent: een CD, een geluidskaart in een PC, een videocamera, ...

Interessant is het voorbeeld van een CD, mensen kunnen (in principe) van 20 tot 20000Hz horen, een CD is gesampled op 44000Hz, leg uit waarom. En als het wat ingewikkelder mag, leg je dan ook eens uit waarom ze oversampling doen (bredere gap om het geluid van de harmonischen te scheiden), en hoe je het geluid dat niet hoorbaar is (vleermuizen bijvoorbeeld) toch hoorbaar kan maken.

kluyze

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Een heel mooi woord en ook onmiddelijk een hintje over die 44000Hz van videomodulator is "terugvouwfout"
Maar misschien dat alleen johan baeten dit nederlandstalige woord gebruikt aangezien google alleen een link naar zijn cursus laat zien. :)

Je kan ook bv aliasing ("terugvouwfout" dus :p) en antialiasing uitleggen bij grafische kaarten.