jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Een goeiemiddag!
We hebben voor het examen een hele reeks "oefenvragen" gekregen waar de antwoorden al bij staan.
Daar zit nu een schakeling tussen die nogal veel terugkomt, telkens in een andere vorm.
In grote lijnen kan je ze telkens naar volgend schema herleiden:
http://users.pandora.be/jdjere/Bleecker/Elektrotechniek/stromen.bmp
kan iemand mij hierbij helpen? zelfs mijn medestudenten vinden de oplossingen niet
We dachten aan kirchoff maar konden verder niet tot een oplossing komen...
Als je de stroom door de weerstanden X1, X2, X3 en X4 noemt. (maakt niet uit hoe om je de stroom kiest, want als je hem per ongeluk andersom hebt gekozen komt er later een - bij) Dan kan je vergelijkingen opstellen van de afzonderlijke stromen, die je dan kan uitdrukken in de bekende in en uitgaande stromen.
Vervolgens kan je X1, X2, X3 en X4 uitrekenen.
jdjere
dat heb ik al geprobeerd maar dan zat ik met het probleem dat je ofwel terugkeert naar de hoofdvergelijking of een vergelijking met 2 onbekenden
kvind deze oefening echt moeilijk :s
jdjere
heb nog eens geprobeerd maar kom andere stromen uit dan die van de uitkomsten... en de uitkomsten zijn zeker juist volgens de docent...
heeeeelp me pleeeeease
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
OK hier komt dan de oplossing. Ik heb alle stromen naar rechts toe genomen.
I door 2Ω heb ik I1 genoemt
I door 8Ω heb ik I2 genoemt
I door 7Ω heb ik I3 genoemt
I door 3Ω heb ik I4 genoemt
Dan kunt je in de kring zeggen dat de som van de spanningen 0 moeten zijn, kirchoff dus. (ik ga rechtsom):
I1 x 2Ω + I2 x 8Ω + I3 x 7Ω + I4 x 3Ω = 0
Dan kun je ook zeggen dat de stroom die door de 8Ω stroomt ook door de 2Ω moet stromen. En de 3A gaat volledig door de 2Ω.
Je kunt ook zeggen dat de stroom die door de 7Ω stroomt ook door de 3Ω moet stromen. En de 10A gaat volledig door de 3Ω.
Dit geeft:
I1 = 3A + I2
En:
I4 = 10A + I3
Als laatste vergelijking kan je ook zeggen dat de stromen door 8Ω en 7Ω samen 7A moeten zijn.
Dit geeft de vergelijking:
I2 + I3 = 7A
Los je dit stelsel op dan bekom je de 4 waarden in de oplossing.
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Was dit niet met uw vorige vergelijking zodanig omvormen zodat je die in de vorige kunt invullen.
zo blijf je doordoen totdat je maar 1 onbekende hebt, dit uitrekenen en zo verder rekenen voor de volgende, hopelijk ben ik een beetje duidelijk.
leeg.
[Bericht gewijzigd door crt78 op zaterdag 24 april 2010 10:59:26 (98%)]
jdjere
vreetwel bedankt allemaal voor jullie hulp!