Mengpaneel met crossfader

Ik ben bezig een stereo Mengpaneel te maken, ik heb in dit forum al meerdere items gezien over het maken van een mengpaneel, maar ze hebben allen geen crossfader, en dat is toch iets wat eigenlijk niet aan een mengpaneel mag ontbreken... toch? heeft er dus iemand informatie en schema's over een stereo mengpaneel met crossfader. bij voorbaat dank!

Jeroen

Moderator

Je hoeft je bericht maar één keer te posten. Kies dan wel het goede forum.

Mischien knullig hoor maar;
Wat is een crossfader?
Ik heb zelf een meng paneel (5 tr.) maar ik zou niet weten of die van mij het heeft en zo ja wat het zou moeten zijn!

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

met een crossfader kun je gemakkelijk van het ene naar het andere kanaal gaan. Dit is dus een heel handig ding, dat haast niet mag/kan ontbreken aan je mengpaneel. een crossfader zit meestal onder aan je mengpaneel, horizontaal. het is een schuifpotmeter.

ik heb een simpel schema'tje liggen.
Maar ik weet niet hoe ik die kan sturen dat ie hier op de site komt dus was je E-Mail?
Dan mail ik je wel ff.
Ik denk namenlijk dat ik weet wat je bedoeld.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
High met Henk

Special Member

crossfader, hmm ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik heb een conventioneel mengtafeltjes staan en houd niet zo van mixen, ben nog beetje ouderwets.
Maare, wat je kan doen is simpel een potmeter eraanhangen. de ene einde van de vaste weerstand aan het ene kanaal. De andere aan het andere kanaal en de sleper als output.
Als het goed is hoef je het uitganssignaal niet te versterken, want bij volledige uitslag links of rechts, is er geen weerstand tussen gekoppeld. Houdt er wel rekening meej dat de weerstand van de potmeter vele malen hoger is dan de ingangsimpedantie van hetgeen erachter ligt. ander hoor je het signaal aan de andere kant van de sleper nog doordat er slechts een (klein) deel van de spanning over de potmeter valt. Een potmeter met een hoge vaste weerstand moet dus wel uitkomst bieden.

Groetjes

Sven.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hee Rens kun je me dat schema ff opsturen :) Ik zoek namelijk ook een schema voor een mengpaneel met crossfader

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Zoveel anders is een crossfader mengpaneel niet.
Alleen zit er een "balans" potmeter voor de volume potmeters

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

he,

een crossfader is toch anders opgebouwd, het begin en het eind zijn een stukje zonder het andere kanaal, het midden is gewoon gelijke combinatie, etc, maar het begin en einde zijn altijd een stukje (ongeveer 5mm) loos, waar je dus het andere kanaal niet hoort. Of heb ik het nou mis

Op di 10-09-2002 16:45:33 schreef Syb:
he,

een crossfader is toch anders opgebouwd, het begin en het eind zijn een stukje zonder het andere kanaal, het midden is gewoon gelijke combinatie, etc, maar het begin en einde zijn altijd een stukje (ongeveer 5mm) loos, waar je dus het andere kanaal niet hoort. Of heb ik het nou mis

Jah dat heet dus een Balans potmeter. Een dubbele potmeter met een een "loos" deel. Word ook gebruikt in de oude stereo radio's met Pan/balans.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

de oplossing is een goede waarde pakken van de crossfaderpotmeter ik bene re zelf ook mee bezig en dat is dan 47K ohm

Welke kant gaan we op?

Op di 10-09-2002 19:37:57 schreef Franky:
de oplossing is een goede waarde pakken van de crossfaderpotmeter ik bene re zelf ook mee bezig en dat is dan 47K ohm

Jah uhm ik zou 100 K ohm Log nemen. Klinkt mischien knullig maar dan heb je geen "achter grond" geluid :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ik heb eens ff zitten spitten in mn archief en ben het volgende tegengekomen:

http://home.hetnet.nl/~organix/crossfader.jpg

Let niet op de taal :)

edit Jeroen: plaatje ging met layout aan de haal

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 11 september 2002 22:39:35

Fuses are your best friends, they even give their life for you...