ik ben een absolute onbenul op dit vlak. Gisteren heb ik geprobeerd mijn draaitafel te repararen. Na hem opengemaakt te hebben zag ik dat het een zooitje was op het printplaatje waar ook de twee output tulpstekkertjes op zitten gesoldeerd (L+,L-,E, R+,R-). Hiertegenover zitten ook vijf "soldeerplekjes" waar op elk plekje een gekleurd kabeltje moet zitten. Deze vijf gekleurde kabeltjes komen van het element af. Ik noem dat dan ook maar de inputkant, maar het zal ongetwijfeld anders heten. De kleuren van die kabeltjes zijn, blauw, wit, groen, rood en zwart. Al deze kabeltjes zitten los en moeten dus nog gesoldeerd worden in de juiste volgorde. Ik zou graag een fotootje posten maar weet niet hoe dat moet. Ik vermoed dat bv tegenover L+ een bepaalde kleur moet zitten en tegenover E weer een andere. Ik heb werkelijk geen idee hoe die volgorde moet zijn.
Kan iemand mij op basis van deze summiere info uitleggen waar die verschillende kleuren aan gesoldeerd moeten worden?
Excuus voor deze voor jullie waarschijnlijk domme info, maar ik kan het helaas niet duidelijker uitleggen. Ik zou erg geholpen zijn als jullie mij kunnen en willen helpen.
bedankt alvast
Marc
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Ik heb geen idee of en zoja hoe die kleuren gestandariseerd zijn. Ze komen wel overeen met de kleuren die je vaak in de headshell-aansluitingen ziet, dan is het:
- red: Rechts load, +
- green: rechts return, -
- white: links load, +
- blue: links return, -
Wat je denk ik het beste kunt doen is uitgaan van de aansluitgegevens van het element en vanaf daar (via de draadjes in de headshell) even terugmeten wat waar hoort te zitten.
Er blijft dan een draadje over dat contact maakt met de arm, dat is de afscherming.
Wat zou een foto voor informatie toevoegen ? Deze constructie is bij mijn weten zeer standaard.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 19 november 2006 14:04:24 schreef Aart:
Wat zou een foto voor informatie toevoegen ? Deze constructie is bij mijn weten zeer standaard.
hij zei dat hij graag een fotootje zou posten, was alleen vergeten de faq te vermelden
@TS; voor foto posten, lees hier
Ik had er overheen gelezen door het gebrek aan opmaak van de startpost; maar het doet imo weinig af aan mijn opmerking.
Realiseer jij je voldoende hoe irritant het is om dagelijks meerdere malen jouw "wannabe-mod" terechtwijzingen te moeten lezen ? Stop er asjeblieft direct en volledig mee.
Tim Blanckaert
Op 19 november 2006 14:14:21 schreef Aart:
Realiseer jij je voldoende hoe irritant het is om dagelijks meerdere malen jouw "wannabe-mod" terechtwijzingen te moeten lezen ? Stop er asjeblieft direct en volledig mee.
ok, excuses
het spijt mij wanneer ik door mijn niet al te duidelijke posting de gemoederen laat verhitten.
Ik heb het nu aangesloten zoals is voorgesteld, maar nu heb ik een brom wanneer ik mijn rode stekker in de versterker stop. De aarde heb ik volgens mij goed aangesloten.
Dat "even terugmeten" zoals Aart voorstelt gaat mij al ver boven mijn pet. Ik moet het hebben van die kleur hoor bij dat tekentje.
Weet iemand hoe ik die brom eruit krijg. Toch een kleurtje verkeerd gezet?
Apart afschermings-draadje tussen de draaitafel en de versterker niet vergeten ?
Behoort te lopen van het punt "E" op de draaitafel naar een schroefje (meestal naast de PU aansluiting) achterop de versterker.
Mogelijk is de reden dat het een en ander los hing anders dat er een probleem was met de bedrading van de arm.
Ik heb het zwarte draadje (ik ga er maar van uit dat dat de "aarde" is) op de E zitten. Voor de rest de kleuren gesoldeerd zoals jij had voorgesteld. Ook keurig de aarde geschroefd op de versterker. Misschien is het toch tijd voor een 2e handsje.
Of toch even een foto posten, de info die Aart gaf klopt m.i. , maar misschien zit er bij jou net even iets anders....
De draaitafels van vroeger waren een stuk degelijker dan die van thans, hoor (muv. de Technisc 1200 enzo dan).
ik heb een fotootje geplaatst in het upload archief onder de naam "printplaatje sansui draaitafel". Je ziet dat mijn soldeersels niet iets is om trots op te zijn.
Zou er ook wat mis zitten aan de kant van de tulpstekkertjes/output? Wat ik vreemd vind is dat ik aan de R- niets heb zitten.
Plaatje: http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaatje.jpg 
Links (+) komt aan de zwarte binnenader, links (-) aan de bijbehorende afscherming.
Rechts (+) aan de rode binnenader en rechts (-) aan de bij die ader behorende afscherming.
Als ik het goed zie zit R (-) hier fout.
daar was ik al bang voor. Ik dacht toch echt dit overgenomen te hebben van de "fabrieksinstelling".
Ik ga het morgen uitproberen. Bedankt voor de hulp tot zover.
Het is niet ondenkbaar de afschermingsdraad naar de voorversterker weg te laten en de afscherming aan b.v. de return van rechts te hangen, je loopt dan echter wel het risico dat er toch wat troep in het audio terecht komt.
Zo te zien kon het op dit printje ook via een c'tje naar de return van links.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
helbers
j.e.elbers
mischien wel erg laat maar toch mischien wel nuttig Als ik het goed heb gaat het om de draden uit de arm naar het aansluit plaatje.
dat zou voor mij geen probleem zijn De middeleste aansluiting is bijna zeker de mechanische aarde dus dat wordt de zwarte draad
Dan de versterker aan zetten en de volume regelaar iets open en dan met je vinger de aansluiting aftasten Dan moet je op twee punten een brom horen en wel de een op de linker en de ander op de rechter luidspeker . Wat op de rechter kant bromt wordt de rode draad aan gesloten en er naast de groene draad.
Wat op de linker kant bromt daar wordt de witte draad op aan gesloten er naast de blauwe draad.
Mocht het toch nog brommen dan wordt het moeilijker
Dan kan het p.u. element defekt zijn en dan heb je toch een ohm meter nodig Je meet dan tussen de rode draad en de groene resp tussn de witte en de blauwe draad. Dat zal in de buurt van 500 ohm moeten zijn . al dus
VR,gr. HANS.
haal anders het element eens uit de arm, daar staat dan vaak op R, L, RG, LG daarvoor zijn die vier kabeltjes dan bedoelt, dan andere is de massa
@helbers meten op een element lijkt me niet slim, het hele element kan daardoor kapot gaan
MVG. Gerard