Kan een weerstandbifilair gewikkeld worden om inductie tegen te gaan?

Hoi allemaal,
Ik wil zelf een weerstand wikkelen, die in een leiding met pulserende stromen wordt gebruikt.
Maar een normale draadweerstand is dacht ik niet bi-filair gewikkeld, en gedraagt zich dus als een spoel, dat kan ik in mijn schakeling niet gebruiken.
Kan ik de weerstand wikkelen door de weerstandsdraad in het midden te pakken en dan met de dubbele draad gaan wikkelen, om inductie tegen te gaan, of werkt dat niet zo?
Bij voorbaat dank voor reacties.

tuurlijk. je geeft zelf al het antwoord. je kan ze zelf maken of kopen :-)

edit. je wikkelt gewoon met twee stukken draad tegelijk en sluit die dan gekruist aan zodanig dat de stroom heen en weer gaat en zoveel mogelijk het magnetisch veld teniet doet.

ps: kruisen met behoud van serieschakeling van de wikkelingen is het meest gangbare

[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op zondag 19 november 2006 23:47:12

Mama look, -a-booboo

Ok, ik dacht al zoiets maar wist het niet zeker, bedankt.

Inductie tegen gaan met deze methode zal niet gaan werken, je kan wel een groot gedeelte van de zelfinductie verminderen.
Ik weet niet in welke orde van stroom je wilt gaan meten en met welke di/dt, maar mijn ervaring is dat hele hoge di/dt zelfs met low-inductance sense resistors, veel problemen op kan leveren.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand