hallo

ik heb op een andere site(www.schematheek.com) gevonden die ook ongevver hetzelfe kan leveren als die van deze site alleen met minder onderdelen.

zijn hier eigelijk veel grote verschillen tussn of niet?
en zijn ze allebij te gebruiken als voeding voor de beginnende electronicus?

hier is de link: http://www.schematheek.com/nl/index.php?pid=18

groeten rik

Ze is beslist eenvoudiger, en zal een stabiele spanning leveren. Maar, die spanning kan niet teruggeregeld worden tot 0Volt, en er is geen instelbare stroombegrenzing aanwezig. Twee zaken die voor een labvoeding toch tot de minimum-vereisten behoren.
De keuze is aan jou natuurlijk...

de stroombegrenzing hoeft van mij niet.
en bij hoeveel volt begint ie ongeveer?

1.2V is het minimum. Als je een goedkope stroombegrenzing wil, plaats dan een gloeilampje van 24V/0.5A tussen gelijkrichterbrug en buffer-elko. Dan heb je meteen een visuele indicatie wat het stroomverbruik betreft. En, voor wanneer je toch het volle vermogen wil gebruiken, een schakelaar om het lampje te overbruggen.

dat is wel een goed idee, ga ik doen.
maar dus hij is wel geschikt als regelbare voeding?

pros, klopt erg simpel. Ik zelf zou gaan voor een wat zwaardere voeding als je hem echt veel gaat gebruiken... Ik zelf ben er ook mee bezig 0-30V en 0,002-3A, heb vandaag de spullen ontvangen, alleen nog de weerstanden nodig en de trafo en maken maar ;)

ik zie niet echt veel verschil tussen deze labvoeding en de van deze site behalve een condensator minder.
de lm317voeding dan toch.

[Bericht gewijzigd door buzzer op ]

ja maar ik heb daar nog wel een trafo voor liggen.
2*12 volt 2 ampere.

ze hebben daar ook een schema voor een met 5 ampere met wel 2 onderdelen meer WOW veel he

Kijk eens naar een LM350. Met een 0.1uf, 1uf, 240-ohm weerstand- 1Mega ohm potmeter . heb je zo een 3A regelbare voeding

Denk wel aan het max. vermogen (6,5W)dat dit IC(lm317) kan verwerken, ingesteld op een uitgangsspanning van bv 5V is de max. uitgangsstroom maar 250mA

lol die heb ik nog liggen volgens mij.
gewoon zelfde schema maar met 1megaohm potmeter en zwaardere trafo?

[Bericht gewijzigd door Riktw op ]

Op 30 november 2006 21:15:38 schreef riktw:
gewoon zelfde schema maar met 1megaohm potmeter en zwaardere trafo?

Neem dan op z'n minst een LM350 ipv. de LM317. En een grote, dikke koelplaat. En vergeet de smeltzekering niet!

is goed maar moet pitten.
schema en board zijn al gemaakt in eagle

Op 30 november 2006 21:14:37 schreef Ibanez:
Kijk eens naar een LM350. Met een 0.1uf, 1uf, 240-ohm weerstand- 1Mega ohm potmeter . heb je zo een 3A regelbare voeding

Op 30 november 2006 21:22:16 schreef pros:
[...]
Neem dan op z'n minst een LM350 ipv. de LM317. En een grote, dikke koelplaat. En vergeet de smeltzekering niet!

opletten prosje:+

Op 30 november 2006 21:48:11 schreef Ibanez:
opletten prosje:+

Ben jij de "Japstok", mijn oude leraar elektriciteit? Ach nee, dan moet je al flink boven de 100 zijn... :-)

bill gates gaf mij het eeuwige leven:+

Op 30 november 2006 23:59:08 schreef Hugo Welther:
[...]
Moet je daar blij mee zijn dan?

nee

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

Op 30 november 2006 23:55:26 schreef Ibanez:
bill gates gaf mij het eeuwige leven:+

Moet je daar blij mee zijn dan?