Beste CO'ers

Ik heb weer eens een probleempje.
Als een geruime tijd doet mijn sony-cd wisselaar gek. als je een cd erin doet en af probeert te spelen pakt hij deze vaak niet of hapert hij heel erg.
Ik heb al een aantal keer het lensje van de laser schoon gemaakt (niet met thinner!, zoals het volgens sommige mensen moet)
Nu kreeg ik van iemand de tip om de intensiteit van de laser een beetje op te schroeven (er zit een potmetertje ergens in de laserunit) maar na dit gedaan te hebben doet hij helemaal niets meer.
Waarschijnlijk komt dit omdat ik bij het terug in elkaar zetten de voedingskabel van de laserunit ff omgedraaid heb gehad |:(
Zou dit betekenen dat die unit nu opgeblazen is of heeft iemand nog een idee om dit te verhelpen zonder alle onderdeeltjes stuk voor stuk door te gaan meten.

Op 6 april 2003 20:36:11 schreef kingjotte:
Beste CO'ers

Ik heb weer eens een probleempje.
Als een geruime tijd doet mijn sony-cd wisselaar gek. als je een cd erin doet en af probeert te spelen pakt hij deze vaak niet of hapert hij heel erg.
Ik heb al een aantal keer het lensje van de laser schoon gemaakt (niet met thinner!, zoals het volgens sommige mensen moet)
Nu kreeg ik van iemand de tip om de intensiteit van de laser een beetje op te schroeven (er zit een potmetertje ergens in de laserunit) maar na dit gedaan te hebben doet hij helemaal niets meer.
Waarschijnlijk komt dit omdat ik bij het terug in elkaar zetten de voedingskabel van de laserunit ff omgedraaid heb gehad |:(
Zou dit betekenen dat die unit nu opgeblazen is of heeft iemand nog een idee om dit te verhelpen zonder alle onderdeeltjes stuk voor stuk door te gaan meten.

Stekker er andersom in doen?

nee tuurlijk niet, dan hoor ik m'n liedjes verkeerd om

Goed kans dat je laser kapot is, die modules kunnen weinig hebben wat dat betreft.

De andere mogelijkheid is dat je de unit verbogen/verplaatst/etc hebt zodat hij niet meer goed op de CD focust.

Weet er iemand of dit goed werkt? Bij mij pakt ie al helemaal geen cd's meer dus ik kan er niet veel aan verneuken.

Op 7 april 2003 14:09:27 schreef Bliksem:
Weet er iemand of dit goed werkt? Bij mij pakt ie al helemaal geen cd's meer dus ik kan er niet veel aan verneuken.

De truc met het schroefje werkt inderdaad, aan de laser zit een klein potmetertje, draai een heel klein stukje met de klok mee om de laser iets meer intensiteit te geven. Ik heb dit eens toegepast bij een discman die geen CD's meer wou lezen, werkt nu al bijna een jaar perfect.

Op 6 april 2003 23:18:05 schreef Benm:
Goed kans dat je laser kapot is, die modules kunnen weinig hebben wat dat betreft.

De andere mogelijkheid is dat je de unit verbogen/verplaatst/etc hebt zodat hij niet meer goed op de CD focust.

Heb um niet verbogen, hij begint niet eens meer met draaien nl.
Dan moet ik maar op zoek naar een nieuwe module of naar een hele nieuwe installatie

over sony cd-spelers gesproken die van ons gaat na dat je op het open/close knopje drukt, open en meteen weer dicht... erg vervelend..

Deze klacht heb ik zelf ook al vaker gehad bij stereo installaties. Het is wel een handige tip met dat potmetertje een stukje aandraaien, daar had ik nog niet aan gedacht (heb dus steeds gewoon de stereo weggedaan :(). Het lijkt wel vaker voor te komen bij cd spelers met een wisselaar...
Of is dat bij mij gewoon toeval geweest?

Op 8 april 2003 16:43:15 schreef Pixie:
Deze klacht heb ik zelf ook al vaker gehad bij stereo installaties. Het is wel een handige tip met dat potmetertje een stukje aandraaien, daar had ik nog niet aan gedacht (heb dus steeds gewoon de stereo weggedaan :(). Het lijkt wel vaker voor te komen bij cd spelers met een wisselaar...
Of is dat bij mij gewoon toeval geweest?

Neuh, ik heb het ook met mijn wisselaar... Hij is alleen nogal selectief :P Officiele CDs speelt hij zonder pardon af, maar met illegale heeft hij nog wel eens moeite. (Maar weer eens een klein slagje draaien dat ding)

Dit verhaal heb ik een paar weekjes terug gelezen op een newsgroup
:
Loopwerken met potmeters zijn op zich vrij primitief, bijna nooit zelfcalibrerend en daardoor vrij slijtagegevoelig (de kritische elkaar beinvloedende afstelling, voor zover mogelijk "optimaal" in de fabriek afgesteld wordt daardoor steeds minder optimaal, sneller (soorten) cd's weigeren en overslaan gebeurt steeds sneller, vrijwel alle gebruikelijke "potmeter" (Sony)loopwerken hebben dit).

Ik heb ook al menig cdspelertje gemaakt (met sony loopwerk) met dat potmetertje ietsie pietse met de klok mee te draaien.
Ook heel vaak is het snaartje die het laadje open en dicht doet versleten. Gewoon een nieuwe erin en vola..hij doet het weer.

Gelukkig heb ik een Marantz.
Gelukkig maar vindt je in een cd-speler als deze geen potmeters omdat de aanstuurelektronica van het (Philips CDM 12) voorzien is van digitale zelfcalibrerende regelsystemen (die zichzelf steeds optimaal instellen dus) waardoor potmeters (buiten volumeregeling in goede audio- apparatuur in feite bijna altijd ondingen qua duurzaamheid enonbetrouwbaarheid) eindelijk overbodig zijn.

[Bericht gewijzigd door djmuis op ]

Op 8 april 2003 17:02:36 schreef Tristan:

[...]

Neuh, ik heb het ook met mijn wisselaar... Hij is alleen nogal selectief :P Officiele CDs speelt hij zonder pardon af, maar met illegale heeft hij nog wel eens moeite. (Maar weer eens een klein slagje draaien dat ding)

Werkt dit trucje ook bij rw-cd's? Ik heb namelijk een wat oudere discman en deze kan wel "gewone" illegale cd's afspelen maar geen rw's terwijl die van mijn broer ze wel gewoon afspeelt.

Maar al met al, er is dus niets meer aan te doen. Dan moet ik maar eens op zoek naar een heel nieuw systeem (deze zit in m'n stereotoren) en dan dus geen sony, die blijkbaar bij meer mensen stukgaat.

meestal kan je ook gewoon losse driverunits krijgen. Maar das niet voor elk merk zo, zul je bij de dealer moeten navragen

Tja, dat heb ik ook eens gedaan, met een Pioneer. Die had moeite met sommige legale en heel veel illegale cd's.
Na het potmetertje iets opgeschroefd te hebben, gingen alle legale cd's goed, maar de gekopieerde niet. Nog maar wat opschroeven om ook die te kunnen afspelen en toen werkte het helemaal niet meer. Nou ja, jammer, maar het was toch een rot-ding, maar nog wel praktisch nieuw!

Ik heb zelf een cd wisselaar in de auto zitten ook van sony en het zelfde is mij ook eens overkomen
alleen weet ik niet of je ook praat over een wisselaar in de auto. maar goed
het geval bij mij was 2 dingen 1 was de detectie schakelaar van waar de wisselaar zich bevind. deze werd niet bedient een mechanies probleempje dus.
en 2 was het verkeerd om aansluiten van de laser zelf.

bij mij was het geval dat er in de voedings lijnen van de laser unit een zener diode was doorgeslagen en een torretje wat ik me nog kan herinneren was dat doordat ze zener doorslaat de tor een tehoge spanninng op de basis kreeg en dus kapot ging de tor die zorgt ervoor dat de spanning naar de laser toe met hoge preciessie werd ingeschakeld etcc etc

kosten voor reparatie waren 3 Euro voor de zener en een tor :) dus koste weinig
wat ook zou kunnen zijn is makkelijker en dat is dat je de intensiteit van de laser te hoog hebt ingesteld.

je kan de laser testen of hij werkt
je moet dan 2 schakelingetjes van deze site aan elkaar plakken en je kan dan de intensieteit meten op een analoge meter.
schakeling 1 is de infrarood microfoon (kopje diverse)
en schakeling 2 is de VU meter (kopje Audio)

door deze aan elkaar te koppelen kan je dus de laser aflezen op de VU-meter
waarschijnlijk moet je de infrarood microfoon ongevoeliger maken want laser is ffies sterker dan infrarood :)

hoop dat je hier iets mee kan

greets