ik heb hier de volgende stappen motor staan

http://i11.tinypic.com/33pdpfm.jpg

gesloopt uit een epson printer.

weet iemand hoe ik kan achterhalen wat de werkspanning is
van dit stappenmotortje

er staat alleen maar EPSON EM-434 op, en kan op google ok niks vinden.

Als ze niet via google te vinden zijn, dan wordt het moeilijk.

Misschien kan je op de print in de printer kijken vanuit welk IC de motor wordt aangestuurd. Daar zou je ook informatie uit kunnen halen.

epson zal ook geen informatie vrijgeven denk ik.

dan wordt het gewoon langzaam proberen.

Eigenlijk is het bij een stappenmotor zinniger van te spreken van een maximale stroom, ipv. van een maximale spanning. De warmte die de motor kan dissiperen, is begrensd, en wordt berekend uit P = I²R (met R = spoelweerstand).

Hoeveel stroom kan je motor dan aan? Zolang hij niet zo warm wordt dat je hem niet meer kan vastpakken is het wel OK ;) Steekt niet nauw. Aan de foto te zien moet je motor wel 3W kunnen dissiperen, ff spoelweerstand nameten, stroom uitrekenen, en je hebt een aardige indicatie.

Werkspanning die je met de wet van ohm berekend is enkel van toepassing in statische omgeving. Wat wil zeggen: als je de motor gaat laten draaien klopt het al niet meer. Bij lagere snelheden moet het nog wel lukken (tot enkele tientallen RPM`s), maar daarboven gaat de inductie van de (jawel) spoelen een groot part van je stroom/spanning verhaal vertekenen.

Daarom is het handiger om stroomsturende stepperdrivers te maken/gebruiken dan spanningssturende. Bij een redelijk toerental (paar duizend RPM) kan de spanning die je nodig hebt oplopen tot 30 tot 80 volt...

Zo te zien zitten er maar 4 draden aan.
Dat betekent dat je ze bipolair aan moet sturen.

Ben.